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서사적 접근에서 대화가 지니는 교육철학적 의미

Title
서사적 접근에서 대화가 지니는 교육철학적 의미
Other Titles
Educational Pholosophical Meaning in Narrative Approach
Authors
홍정은
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임현식
Abstract
근대 교육이 한국에 유입된 이래로 학교교육에서 지식 전달을 위한 강의식 교수학습법이 오랫동안 유지되어 왔다. 그러나 다양한 문화와 가치관이 공존하고 지식의 유형과 범위가 복합적인 21세기 탈근대 사회에서 특정한 텍스트로 제시된 교과지식을 일방적으로 전달하는 강의식 교수학습 방법은 학생들이 확장적으로 사고하게 하지 못한다는 점에서 한계를 가질 수밖에 없다. 강의식교수법에 의한 일방향적인 지식 전달이 아닌 상호적인 대화에 의한 교수학습은 학생과 교사, 학생과학생 간 소통을 통한 지식의 교류와 해석을 가능하게 하여 텍스트를 폭넓게 이해할 수 있게 한다. 그러한 시도는 무한대의 정보와 지식이 생성되고 소멸되는 현대사회의 조류에도 부응한다고 본다. 따라서 본 연구의 목적은 다원화의 시대조류에 맞게 교육 주체인 학생이 타인과의 대화와 의사소통을 통해 지식을 확장적으로 사고하게 하는 서사적 접근의 의미와 필요성 및 그 교육철학적 의미의 탐색이다. 특히, 글로벌화, 탈이데올로기 현상으로 인해 사회적 소통과 신뢰구축이 중요시되는 현대 지식 기반사회에서는 정형화된 지식이 아닌 변화 가능하고 관점주의적인 다양한 지식의 탐구가 이루어져야 한다는 인식하에 본 연구에서는 교수학습 과정에서 서사적 접근을 고찰하였다. 서사적 접근에 의한 교육과 소통을 통해 학생의 자율적, 주체적인 인격체를 형성하고 타인의 존재와 다양성을 존중하는 태도를 함양하기 위해 서사적 접근이 지니는 철학적 의미를 탐구하고자 하였다. 서사적 접근이란 인지발달론에 초점을 두었던 기존의 교수-학습 방법의 대안으로 개인 경험의 인지적․정의적․행동적 차원들을 서사(Narrative)와 이야기하기(Story-telling)로 표현하고 재현하는 방식에 초점을 둔다(Tappan, Mark B,1991: 243-256). 대화에 의한 자신의 경험의 공유와 확장적 사고를 통해 문제해결적 지식을 습득하고 자신을 성찰해 봄으로써 학습자는 외부의 조건에 쉽게 좌우됨이 없이 주체적 삶을 회복하게 될 것이다. 본 연구에서는 서사적 접근에 의한 대화를 학교현장에서 바람직한 교수학습법으로 가정하고 철학적 배경이 되는 실존주의와 포스트모더니즘과 해석학을 고찰하였다. 기계화되고 산업화된 현대 사회는 다양한 가치와 문제가 혼재되어 있다. 이러한 복잡한 현대 사회에서 발생하는 인간의 불안과 소외, 물질만능주의 시대에서 자신만의 실존적 가치를 회복하는 일은 무엇보다 중요하다. 서사적 접근에 의한 교육에 의한 교사와 학생, 자신과 타자와의 관계 맺음과 실존적 만남은 인간적 소통과 정서적 교류는 다양한 기준과 가치 속에서 주체적인 자신만의 기준과 가치를 회복하고 타인을 배려할 줄 아는 인간애의 학습에 기여할 것이다. 포스트모더니즘은 객관적 세계상을 거부하고, 다만 사람들의 다양한 해석에 의해 만들어진 이야기만이 의미를 갖는다는 관점이다. 또한 거대담론에 의한 보편성이 아닌 작은 이야기를 추구하는 특수성을 지향한다는 면에서 학생 개인의 이야기를 존중하는 서사적 접근의 이론적 근거가 되며 니체의 해석학과 관점주의는 하나의 사실을 다양한 관점에서 해석가능하다는 전제하에 절대적 진리란 존재하지 않고 관점주의에 의한 가치 평가를 중요시한다. 이러한 철학적 근간들이 학생들이 교과 텍스트를 폭넓게 이해하도록 하며 다양한 관점에서 수용하게 함으로써 자신만의 기준을 통해 자신의 삶의 이야기를 만들고 자아정체성을 형성할 것이다. 개인의 삶의 역사와 이야기, 존재의 가치를 고양하기 위한 서사적 접근에 의한 교수학습이 실현되고 의미를 갖기 위해서는 객관적 점수에 의해 학생들을 평가하는 학교의 평가시스템과 대학입시제도의 개선이 병행되어야 할 것이다.;Since modern education was introduced in Korea, the school curriculum has long been focused on the delivery of knowledge using the method of direct instruction. However, in the 21st century postmodern society where the diverse culture and values coexist, and where the pattern and the spectrum of knowledge are complex, the method of direct instruction that unilaterally delivers knowledge has its limitations in that students are not able to practice extensive thinking. Alternative to the direct instruction, a method of teaching using interactive communication, facilitates exchanges and interpretations of knowledge through the interaction between the students and the instructor, and also among students thus making the students obtain a broader understanding of text content. Such an approach will be appropriate in the stream of modern society where infinite information and knowledge are created and vanish. The purpose of this study is to explore the meanings, the necessity, and the educational philosophic meanings of the narrative approach that helps a student, who is the main agent of education, to think extensively through communication and interaction with others in the stream of the times of pluralism. Particularly, the author explored the narrative approach in the teaching-and-learning process in the perspective that pursuit of knowledge that is flexible and based on perspectivism as oppose to standardized knowledge, is needed in modern knowledge-base society where social communication and building trust is important due to globalization and post-ideology. Also, the purpose of this study is to explore the philosophic meanings of the narrative approach for forming the student's self-regulating and independent humanity and for fostering the attitude of respect of others and their diversity. The narrative approach is focused on the methods of expression and reproduction through narratives and story-telling, the cognitive, definitional, and behavioral dimensions of the individual's experiences, as an alternative of preexisted teaching-and-learning methods that was focused on the perspective of cognitive development (Tappan, Mark B, 1991: 243-256). The learner might be able to claim his/her independent life without being influenced easily by the conditions of outside world by obtaining knowledge of problem-solving and self-examining through sharing experiences by communication and through extensive thinking. The author studied the existentialism, the postmodernism, and the Hermeneutics as philosophic basis with the assumption that the narrative approach is an appropriate method of teaching-and-learning. The mechanized and industrialized modern society is a complex of diverse values and issues. In such a complex modern society where isolation of humanity and materialism are prevalent, recovering one's own existential values is important more than ever. The communication and the emotional exchanges through the interaction between the instructor and the students, or between the self and others will contribute to the recovery of one's own independent standard and values in diverse standards and values, and to the leaning of human love of caring others. Postmodernism has the perspective that refuses the objective world view and finds meanings in narratives created by people's diverse interpretations. This perspective is the theoretical base of the narrative approach that appreciates individual student's stories in its orientation of specificity based on small stories as oppose to the universality of big arguments. Nietzsche's Hermeneutics and perspectivism lays stress on evaluation of values by perspectivism under the premise that a fact can be interpreted in many different perspectives. These philosophic bases suggest that students can create their own life stories and form identity by broad understanding of text content and accepting diverse perspectives. For the narrative approach to be applied in education, it should be accompaniedwith the improvement of a school assessment system that judges students' achievement by their grades and college admission.
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