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친구관계 그림책을 활용한 이야기나누기가 유아의 친구관계 개념과 친사회적 행동에 미치는 영향

Title
친구관계 그림책을 활용한 이야기나누기가 유아의 친구관계 개념과 친사회적 행동에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Story Sharing Using Picture Books about Friendship on Young Children's Concept of Friendship and Prosocial Behavior
Authors
조선영
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effects of story sharing using picture books about friendship on young children's concept of friendship and prosocial behavior. For that purpose, the following research questions were set: 1. What kind of influence does story sharing using picture books about friendship have on young children's concept of friendship? 2. What kind of influence does story sharing using picture books about friendship have on young children's prosocial behavior? The subjects include 60 young children from two five-year-old classes at K Kindergarten located in Seongdong-gu, Seoul. They were divided into the experiment and control group. Employed in the study to examine the subjects' concept of friendship was the "Inventory on Young Children's Concept of Friendship," which was used by Furman and Bierman(1983) and revised by Park Hee-suk(1984), Lee Seon-hee(1985), Han Yeong-hee(1987) and Gil Hyeon-ju(2002). The young children's prosocial behavior was examined by the Inventory on Prosocial Behavior developed by Hwang Seon-hoi(1994) based on the researches of Barrett and Yarrow(1977), Kearney(1986), and Robertson(1981). The research of Kim Gyeong-eun(2010) was consulted to choose picture books about friendship, and the formation stages and roles of friendship were considered in the process. Using the selected picture books, the investigator applied story sharing using picture books about friendship to the experiment group. To test the research questions, t-test was conducted and analysis was carried out with the SPSS 18.0 statistics program. The research findings were as follows: first, story sharing using picture books about friendship had positive impacts on the young children's concept of friendship. Participating in those activities, the experiment group made a significant increase in affection and assistance of the friendship concepts and significantly increased in the concept of physical characteristics compared to the control group. As a result, they gradually expanded from regarding a friend as someone that was physically similar to them or geographically close enough to hang out together to understanding a friend as someone to exchange mutual trust, assistance, and understanding with. Secondly, story sharing using picture books about friendship had positive influences on the young children's prosocial behavior. Participating in those activities, the experiment group made a significant increase in help and contact of the subcategories of prosocial behavior compared to the control group. In short, story sharing using picture books about friendship caused the young children to develop a concept of friendship and engage in more prosocial behavior, which implies a need for the teachers to provide young children with activities involving story sharing using picture books about friendship in school so that they can form positive relationships with their friends and consistently maintain and further develop friendship through prosocial behavior.;본 연구는 친구관계 그림책을 활용한 이야기나누기가 유아의 친구관계 개념과 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보고자 하였다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 친구관계 그림책을 활용한 이야기나누기가 유아의 친구관계 개념에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 친구관계 그림책을 활용한 이야기나누기가 유아의 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구는 서울 성동구에 소재한 K유치원의 만 5세 두 학급의 유아 60명을 대상으로 한 학급은 실험집단으로, 다른 한 학급은 통제집단으로 구분하였다. 유아의 친구관계 개념 검사도구는 Furman과 Bierman(1983)이 사용했던 도구를 박희숙(1984), 이선희(1985), 한영희(1987), 길현주(2002)가 수정한 '유아친구관계 개념 검사도구'를 사용하였고, 유아의 친사회적 행동 검사도구는 Barrett와 Yarrow(1977), Kearney(1986), Robertson(1981)의 연구를 근거로 하여 황선회(1994)가 제작한 친사회적 행동검사 문항을 사용하였다. 친구관계에 대한 그림책은 김경은(2010)의 연구를 토대로 친구관계의 구성단계와 역할을 고려하여 선정하였고, 선정된 그림책을 중심으로 친구관계 그림책을 활용한 이야기나누기를 실험집단 유아들에게 실시하였다. 연구 문제를 검증하기 위해 t검증을 실시하였고, SPSS 18.0 통계 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 친구관계 그림책을 활용한 이야기나누기는 유아의 친구관계 개념에 긍정적인 영향을 미쳤다. 친구관계 그림책을 활용한 이야기나누기를 실시한 실험집단의 유아들은 통제집단의 유아들에 비해 친구관계 개념 중 애정, 원조 개념이 유의하게 증가하였고, 신체적 특성 개념이 유의하게 감소하였다. 이는 친구를 신체적으로 유사하다거나, 지리적으로 가깝고 함께 어울리는 대상으로 사고하는 것에서 더 나아가 서로 신뢰하고 돕거나 나누고 상호 이해하는 대상으로 인식하는 개념의 확장을 가져왔다. 둘째, 친구관계 그림책을 활용한 이야기나누기는 유아의 친사회적 행동에 긍정적인 영향을 미쳤다. 친구관계 그림책을 활용한 이야기나누기를 실시한 실험집단의 유아들은 통제집단의 유아들에 비해 전반적인 친사회적 행동과 하위범주인 조력, 접촉이 유의하게 향상되었다. 이상과 같이 친구관계를 주제로 한 그림책을 활용한 이야기나누기를 통해 유아의 친구관계 개념이 발달하였을 뿐 아니라 친사회적 행동이 증진되었다. 이는 유아가 친구와 긍정적인 친구관계를 형성하고 친사회적 행동을 통해 친구관계를 지속적으로 유지하고 발전시킬 수 있도록 유아교육 현장에서 교사가 친구관계 그림책을 활용한 이야기나누기를 실시할 필요성이 있음을 시사한다.
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