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가정과 연계된 소비자교육이 유아의 소비자 행동에 미치는 영향

Title
가정과 연계된 소비자교육이 유아의 소비자 행동에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Consumer Education Associated with Family on Consumer Behavior of Young Children
Authors
이영주
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
The purpose of this study is to identify effects of consumer education activities associated with family on consumer activities and to help to develop family-associated consumer education programs that can be used in the field of young children education. The research questions are as follows. First, what are the effects of family-associated consumer education on consumer behavior of young children? Second, what are the effects of family-associated consumer education on the consumer behavior of consumption values, resource management behavior, rational purchace behavior, and consumer citizen senses of young children? The subjects of this study were 40 young children who were five years old in D and B kindergarten located in Seoul. The 20 children in D kindergarten were assigned to the experiment group and the rest 20 in B kindergarten were the control group. The experiment was conducted between the third week of September and the second week of October, 2010, for around five weeks. During the experiment period, the experiment group was distributed of family notification related to consumer education twice per week while the control group was not. In order to identify changes in consumer behavior of the young children, the research tool for consumer activities presented by Byeon Gil-hee (2005) was used after modification and supplementation, which was used in pre- and post-test. The collected data was conducted of t-test on two independent variables by using the SPSS 18.0 program. The results of this study are as follows. First, consumer education associated with family generally increased desirable consumer behavior of the young children. Second, consumer education associated with family increased consumer behavior in the sub-domains of consumer behavior of the young children including consumption values, resource-management behavior, and rational purchace behavior, and all the domains of consumer citizen senses.;본 연구의 목적은 가정과 연계된 소비자 교육활동이 소비자 행동에 어떤 영향을 주는지 알아보고 이를 통하여 유아교육 현장에서 활용할 수 있는 가정연계 소비자 교육 프로그램 개발에 도움을 주고자 하는 것이다. 연구 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 가정과 연계된 소비자 교육이 유아의 소비자행동에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 가정과 연계된 소비자 교육이 유아의 소비자행동 중 소비가치관, 자원관리 행동, 합리적 구매행동, 소비자 시민의식에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 연구 대상은 서울소재 D병설 유치원과 B병설유치원의 만 5세 유아 40명이다. 두 유치원 중 D유치원의 20명은 실험집단으로, B유치원의 20명은 통제집단으로 배정하였으며, 실험은 2010년 9월 3주부터 2010년 10월2주까지 약 5주 동안 진행되었다. 실험기간동안 실험집단은 소비자 교육과 관련된 가정통신문을 주 2회 배부하였고, 통제 집단은 가정통신문을 배부하지 않았다. 유아의 소비자 행동의 변화를 알아보기 위하여 변길희(2005)가 작성한 소비자 행동 연구 도구를 본 연구에 맞게 수정, 보완하여 사용하였다. 이를 이용하여 사전, 사후 검사를 실시하였으며, 수집된 자료의 분석은 SPSS 18.0 프로그램을 사용하여 두 독립변인 t검증을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가정과 연계된 소비자교육은 유아의 바람직한 소비자 행동을 전반적으로 증진시켰다. 둘째, 가정과 연계된 소비자교육은 유아의 소비자 행동 하위 영역인 소비가치관, 자원관리행동, 합리적 구매행동, 소비자 시민의식의 모든 영역에서 소비자 행동을 증진시켰다.
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교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
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