View : 29 Download: 0

교사-영아 그림책 읽기 상호작용 증진 임상장학 사례연구

Title
교사-영아 그림책 읽기 상호작용 증진 임상장학 사례연구
Authors
서영미
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구는 보육시설에서 근무하는 영아 반 교사의 수업개선을 위한 방법으로 임상장학을 실시하고, 임상장학이 진행되는 과정을 통해 영아 반 교사와 영아, 장학요원의 변화를 살펴보는데 목적을 두었다. 임상장학의 내용으로는 교사-영아 그림책 읽기 상호작용 증진을 선정하였다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 영아 반 교사를 위한 임상장학의 운영과정은 어떠한가? 2. 임상장학과정에서 영아 반 교사와 영아, 장학요원은 어떠한 변화를 보이는가? 본 연구의 대상은 서울시 D구 S어린이 집에 근무하는 영아 반 교사 2명, 장학요원은 같은 어린이 집 에 근무하는 원장 1명이었다. 임상장학을 실시한 기간은 2010년 8월 30일부터 10월 21일까지 약 8주간이었다. 본 연구에서는 영아 반 교사의 교수개선을 위한 방법으로 Reiman & Thies-sprinthall(1998)이 제시한 임상장학의 8단계 모형을 적용하여 실시하였다. 본 연구에서는 교사의 면접 내용의 녹음 테이프, 장학요원의 피드백 녹음테이프, 교사 수업 녹화 및 녹음 테이프, 사전․사후 협의회 녹음 테이프를 수집하였고. 교사들의 저널, 장학요원의 저널, 수업 계획안, 수업에 대한 자기 평가서, 교사의 발달 수준 파악을 위한 질문지, 임상장학 평가서 등을 수집하였다. 수집된 모든 자료는 범주 별로 분류하고 검토하면서 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 영아 반 교사의 교수개선을 위한 방법으로 원내자율장학을 실시하였으며 Reiman & Thies-sprinthall(1998)이 제시한 임상장학 순환모형의 8단계에 따라 실시하였다. 임상장학과정은 관계형성, 지식습득, 계획 수립 및 실행, 사전협의회, 수업 참관, 교수․학습과정 분석, 사후협의회, 다음 장학 계획 수립의 단계를 거쳐 진행되었다. 각 단계는 제시된 순서에 따라 단계적으로 진행하였으며 영아 반 교사들의 요구와 발달수준, 장학요원의 판단에 따라 대부분의 단계를 개별적 으로 실시하되 과정과 내용을 융통성 있게 진행하였다. 둘째, 임상장학을 모형에 기초해서 진행한 결과, 영아 반 교사, 영아, 장학요원은 긍정적인 변화를 보였다. 영아 반 교사는 장학의 단계를 경험하면서 장학의 목표로 설정한 교수개선에 변화가 나타나고 장학에 대한 인식이 긍정적으로 변화하였다. 영아는 교사와의 교수학습과정을 통해 학습의 목표에 도달하게 되었다. 장학요원은 장학요원 효능 감이 향상되었고 장학요원으로서의 전문성이 향상되었고, 임상장학에 대한 관점이 변화하였다.;This study carried out clinical supervision with the view to improving teaching in the toddler classes in child care center. The contents of clinical supervision were based on the teacher-toddler picture book reading interaction. It puts the purpose in examining the change of teachers of toddler classes, toddlers, and supervisor. To achieve the purpose, study questions are as follows: 1. How is the operation process of clinical supervision for teachers of toddler classes? 2. What change is seen for teachers of toddler classes, toddlers, and supervisor in the clinical supervision process? Subjects of this study were 2 teachers of toddler classes who were working in S child care center, located in D district, Seoul, and 1 director of child care center as a supervisor. Implementation periods of clinical supervision were about 8 weeks from August 30, 2010 to October 21, 2010. As a way of improving teaching of teachers, 8 stage- model of clinical supervision, presented by Reiman & Thies-sprinthall(1998) were applied. In this study, tape recording about teachers' interview, feedback tape of supervisor, recording of teaching, and tape recording of pre and post conference were collected. In addition, teachers' journal, supervisor's journal, class plan, self-assessment about teaching, questionnaire papers and assessment sheets of clinical supervision were collected with the view to grasping the developmental level of teachers. All collected data were classified according to categories and analyzed through reviewing. The results of this study can be summarized as follows: Firstly, this study carried out autonomous supervision in child care center with the view to improving the instruction of toddler classes, and 8-stage circulation model of clinical supervision, presented by Reiman & Thies-sprinthall(1998) was applied. Clinical supervision process was progressed by going through the stages of relationship-formation, knowledge acquisition, planning and execution, pre-conference, classroom observation, the analysis of teaching and learning process, post-conference, and the establishment of supervision plan. Each stage was progressed by stages according to the suggested sequences. The application of most stages were varied, depending on needs of teachers, developmental level, and supervisor's judgment. Processes and contents were applied flexibly. Secondly, findings of clinical supervision based on the model of clinical supervision are that teachers in toddler classes, toddlers, and supervisor showed a positive change. The change of improvement in teaching, which was set as a goal of supervision, appeared when teachers of toddler classes went through stages of supervision, and the recognition on supervision has changed positively. Toddlers reached a goal of learning through a learning process. In the case of supervisor, efficacy of supervisor was improved, professionalism was improved, and there was a change in the perspective of clinical supervision.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE