View : 37 Download: 0

미술자료와 영화를 활용한 세계사 수업모형 연구

Title
미술자료와 영화를 활용한 세계사 수업모형 연구
Other Titles
A Study on Using Art Materials and films in World History Teaching Model : focusing on Goya's paintings
Authors
이지연
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이종경
Abstract
'세계사'라는 과목은 학습할 내용이 많고 어렵게 인식되어, 학생들이 기피하고 있는 실정이다. 이러한 세계사 교육의 위기를 극복하기 위해서는 다양한 학습자료의 개발이 필요한데, 그림자료와 영화는 학교 현장에서 활용성과 효과 성이 높은 학습자료라고 볼 수 있다. 그림자료는 그 시대의 모습을 반영하고 있는 사회적 산물이기에 역사 이해를 시각적으로 구체화시키는데 효과적이며, 학생들의 역사적 상상력을 자극하고 역사 지식의 기억을 도울 수 있다. 영화도 미술자료와 같은 효과를 얻을 수 있고, 스토리가 있어서 더 큰 흥미를 유발할 수 있으며, 더욱 실제적이고 생동감 있게 역사적 사실을 인지할 수 있도록 한다. 이러한 장점을 지니고 있는 두 가지의 학습자료를 연관 지어서 활용하면, 학생들의 학습이해력을 더욱 높일 수 있다. 이를 위해 '고야'라는 인물이 그린 그림들과 그가 살았던 시대를 배경으로 하는 영화 '고야 의 유령'을 수업에 활용하였다. 세계사 교과서의 '나폴레옹 시대'라는 단원을 배경으로 하는데, 이는 프랑스 원정군의 침략을 받은 스페인의 현실과 전쟁의 실상을 그의 그림을 통해 확인해 보기 위해서이다. 이러한 수업 방안은 Y 고등학교 1학년 학생들 중, 세 개의 학급을 대상으로 실시하였고, 수업은 1차 시로 진행하였다. 고야 가 살았던 스페인의 분위기와 나폴레옹 원정의 과정에 대해 설명하고, '고야 의 유령'이라는 영화의 편집 본을 보여주면서 고야 가 처한 시대의 현실을 생생하게 느낄 수 있도록 하였다. 영화의 편집 본은 총 3개의 소주제로 이루어져 있고, 각각의 영화 편집 본을 보고 난 후 그와 관련된 그림을 보여줌으로써 고야 의 그림이 어떤 상황 속에서 그려졌는가를 더욱 명확하게 인지하도록 하였다. 학생들은 고등학교 미술책에도 나오는 고야 의 <1808년 5월 3일>이라는 제목의 그림을 보면서, 이 그림이 이러한 시대적 배경을 가지고 있다는 점에 흥미로워했다. 수업이 1차 시로 진행되고, 영화전체의 상영시간이 약 110분인 점을 고려하여 영화 편집본의 상영시간은 약 14분으로 하였다. 이와 같은 수업을 하기 위해서는 적절한 소재의 선정과 자료의 개발이 중요하다. 아울러 교사의 또 다른 시각이 학생들에게 주입되지 않도록 주의해야 하며, 객관화된 시각을 갖도록 풍부하게 자료를 제시해야 한다. 수업 후 학생들의 활동 지와 교사 평가 지를 통해 수업 방안의 적용 가능성과 유용성을 검증해 보았다. 검증 결과 수업의 목표에 비추어 학생 반응과 교사 평가에서 모두 유용한 수업으로 평가를 받았다. 학생들은 나폴레옹의 유럽 정복이 가지는 양면성을 이해하면서 역사적 관점에 따라서 해석이 달라질 수 있음을 확인하였고, 그림과 영화의 활용이 내용을 쉽게 이해하는 데에 크게 작용하였다고 하였다. 교사들 또한 역사적 사실에 대한 다양한 관점과 객관적 이해를 위해 필요한 수업이라고 보았다. 이처럼 두 단계의 평가분석 결과 이 수업모형이 역사적 사실을 객관적으로 이해하고, 역사에 대한 풍부한 논의가 이루어지는데 긍정적으로 작용하였음을 확인하였다.;Since 'World History' subject is considered as broad and difficult, students tend to avoid choosing the subject. To overcome this crisis of educating world history, developing various learning materials is needed and especially pictures and films are effective and helpful teaching materials in school site. As picture materials are creature of the times which reflect social situation, they are very useful in illustrating historical facts very clearly and stimulating students' imagination and helping retain historical knowledge. At the same time, films can provide similar effectiveness, draw more interests for its story line and help students recognize historical facts wit the feeling of movement. Therefore if those two sources are connected and exploited properly, they can promote students's understanding better. For this reason, paintings by 'Goya' and films describing his time were used in the class. The background textbook unit is the 'Age of Napoleon'. The purpose is to discuss the reality in Spain at the time of the French Expedition. The research subjects were three classes of first grade in Y high school. Lessons were performed over one period. After Napoleon's expedition in Europe and the atmosphere in Spain while Goya was alive were explained, excerpts from a film 'Goya's Ghosts' were presented to let students understand the meaning of his paintings in appreciating his works. The excerpts were composed of 3 sub themes and after presenting each part, related paintings were displayed to help students understand clearly how Goya's paintings were made at that time. In regard to understanding the historical background, students showed interests as looking at Goya's which is also presented in the high school art textbook. As the lesson was carried out over one period and the whole running time of the movie was 110 minutes, the excerpts were timed to be 14 minutes. In order to execute this lesson, appropriate selection of materials and developing resources are critical. Also, teachers should be careful not to inject their own point of view and should provide rich materials in order to keep the lesson objective. The usefulness and applicability of teaching methods were surveyed after the lesson by student response evaluation sheets and teachers. The survey showed both students and teachers considered the lesson to be practical based on the lesson's objectives. Students confirmed that they could comprehend the ambivalence of Napoleon's European Conquests more objectively and the fact interpretation can be different according to the point of view. Also visual aids such as pictures and films played an important role in comprehending the material. Teachers concluded that the lesson was useful for fostering various viewpoints and an objective understanding of historical facts. In conclusion by analyzing the teachers and students evaluations, this lesson model was effective for both understanding historical facts objectively and initiating a brisk discussion of history.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE