View : 13 Download: 0

음악대학 기악 전공자의 2x2 성취목표지향성과 자기조절학습 성향에 관한 연구

Title
음악대학 기악 전공자의 2x2 성취목표지향성과 자기조절학습 성향에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Relationship between the 2x2 Achievement Goal Orientation and the Self-Regulated Learning Tendency of Undergraduate Instrumental Majors
Authors
김지현
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
오지향
Abstract
이 연구는 음악대학 기악전공학생들의 2x2 성취목표지향성(숙달-접근, 숙달-회피, 수행-접근, 수행-회피)과 자기조절학습 성향(인지조절, 동기조절, 행동조절)에 대해 확인하고, 4가지의 성취목표지향성과 자기조절학습 성향의 관계를 분석하는 것을 목적으로 한다. 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 음악대학 기악전공학생들의 2x2 성취목표지향성 성향은 어떠하며, 학년, 전공악기계열, 출신 고등학교 배경에 따라 어떠한 차이와 특성을 갖는가? 둘째, 음악대학 기악전공학생들의 자기조절학습 성향은 어떠하며, 학년, 전공악기계열, 출신 고등학교 배경에 따라 어떠한 차이와 특성을 갖는가? 셋째, 음악대학 기악전공학생들의 2x2 성취목표지향성과 자기조절학습의 관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 수도권소재의 4년제 음악대학 4곳의 기악전공인 건반, 현악, 관악, 타악기전공 재학생 1~4학년 250명을 대상으로 하였고, 이 중 226명의 질문지가 결과분석에 사용되었다. 수집된 자료는 Windows SPSS 12.0을 사용하여 측정도구 설문에 관한 타당성과 신뢰성을 검증하였고, 각 요인 별로 기술통계분석, 독립표본 T-검정, 일원배치분산분석, 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 이러한 연구 절차를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 음악대학 기악전공학생들의 2x2 성취목표지향성 성향은 숙달접근지향이 가장 높고, 다음으로 수행접근, 숙달회피, 수행회피 순으로 나타났다. 이러한 2x2 성취목표지향성은 학년, 출신 고등학교 배경에 따라 유의미한 차이를 갖는 것으로 나타났다. 둘째, 음악대학 기악전공학생들의 자기조절학습 성향은 동기조절요인의 성취가치가 가장 높고, 다음으로 인지조절요인의 정교화, 시연, 점검, 행동조절요인의 환경관리, 연습시간관리, 도움 구하기, 동기조절요인의 자아효능 감 순으로 나타났다. 이러한 자기조절학습은 학년, 전공악기계열, 출신 고등학교 배경에 따라 유의미한 차이를 갖는 것으로 나타났다. 셋째, 음악대학 기악전공학생들의 2x2 성취목표지향성과 자기조절학습의 관계는 숙달접근지향일 때가 가장 자기조절학습에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났다. 숙달접근, 수행접근의 접근지향일수록 자기조절학습 전략을 더 잘 사용하며, 숙달회피, 수행회피의 회피지향성일수록 자기조절학습 전략을 덜 사용하는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 음악대학 기악전공학생들의 2x2 성취목표지향성에 따른 자기조절학습 성향을 분석함으로써, 학생들이 자신의 목표지향성에 따라 스스로 부족한 자기조절학습 전략을 파악할 수 있도록 하였다. 이에 대학교육 기간 동안 자기조절학습능력이 계발될 수 있도록 하여 효과적인 연습을 할 수 있도록 지침을 제공하고, 실제적으로 음악대학 기악전공학생들의 성취목표지향성이나 자기조절학습능력을 계발할 수 있는 방안을 마련하는데 있어 기초자료로 활용될 수 있다는 데 의의가 있다.;The purpose of this study is to investigate the tendency of the 2x2 achievement goal orientation and the self-regulated learning of undergraduate students who major in instrumental music, and to analyze the relationships between four goal- orientations (mastery-approach, mastery-avoidance, performance-approach and performance-avoidance goal) and self-regulated learning tendency (cognitive, motivational and behavioral regulation). For this purpose to be attained, the following detailed study questions are necessary: The first question is: What is the tendency of the 2x2 achievement goal orientation of undergraduate students who major in instrumental music and what are the differences and variations noted according to grade, the students instrumental major and the high school from which they graduated? Second, what is the tendency of the self-regulated learning of undergraduate students who major in instrumental music and vary according to grade, the students instrumental major and the high school from which they graduated? Third, what is the relationship between the 2x2 achievement goal orientation and the self-regulated learning of undergraduate students who major in instrumental music? To answer these questions, a survey was conducted of 250 undergraduate students with majors in clavier, string, wind and percussion. Only 226 responses could be used for the analysis. Data was analyzed in several steps using Windows SPSS 12.0: factor analysis and the cronbach alpha, descriptive analysis, T-test, One Way ANOVA, correlation analysis and multiple regression analysis. The results of this study are as follows: First, the highest tendency of the 2x2 achievement goal orientation of undergraduate students who major in instrumental music is the mastery-approach goal, followed by performance-approach goal, then the mastery-avoidence goal, and finally the performance-avoidance goal. These 2x2 achievement goal orientations varied according to student's grade and were also dependent upon the high school from which they graduated. Second, the highest tendency of the self-regulated learning of undergraduate students who major in instrumental music is the achievement value of the motivational regulation, followed by elaboration, rehearsal, monitoring of cognitive regulation, environment management, practice-time management, help-seeking of behavioral regulation and self-efficacy of motivational regulation. This self-regulated learning varied according to the student's grade, the students instrumental major and the high school from which they graduated. Third, the relationship between the 2x2 achievement goal orientation and the self-regulated learning of undergraduate students who major in instrumental music is as follows: Self-regulated learning strategies were the most positively affected by the orientation mastery-approach goal, followed by the performance-approach goal, then mastery-avoidance goal and the performance-avoidance goal. In the case of the mastery-approach and performance-approach goal orientations, were the most frequently used of the self-regulated learning strategies, while the mastery-avoidance and performance-avoidance goal orientations, were found to be the least used of the self-regulated learning strategies. Therefore the result of this study analyzing the self-regulated learning tendencies of instrumental music majors according to the 2x2 achievement goal orientation, showed that this method ultimately helped them recognize and improve weaknesses in their self-regulated learning strategies. The result of this particular study can serve as a guide for effective practice and data for the development of a program to promote the 2x2 achievement goal orientation and the ability of the self-regulated learning of undergraduate students who major in instrumental music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE