View : 14 Download: 0

서울지역 중학교 1학년 음악의 생활화 수업 실태 조사연구

Title
서울지역 중학교 1학년 음악의 생활화 수업 실태 조사연구
Other Titles
An Investigation on the Actual Condition of Teaching 'Music in Daily Life' for the 7th Grade Students in Seoul : Focusing on the 2007 Revised Music Curriculum
Authors
지요아
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤승현
Abstract
본 연구의 목적은 현재 시행중인 2007 개정 음악과 교육과정의 개정 중점인 생활화 영역 학습에 대한 중학교 음악교과 수업 실태를 조사하여 그에 따른 효과와 문제점, 개선방안을 제시하는 것이며, 이를 위해 중학교 1학년 학생들의 생활화 영역 학습 실태와 음악교사의 수업지도현황을 살펴보고, 현재 음악교과에서 이루어지고 있는 생활화 영역 수업의 빈도, 수업의 내용, 수업 방법, 생활화 영역의 학습에 대한 교사와 학생의 인식이 어떠한지 분석하는 것이다. 본 연구는 서울 지역의 중학교 1학년 학생 300명과 해당 학교의 음악교사 5명을 편의 표 집 하여 설문조사와 질문지조사를 실시하였고, 이 중 회수된 학생용 설문지 300부와 교사용 질문지 5부를 분석에 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 상관분석을 실시하였으며, 신뢰도 추정방법 중 하나인 크론바흐 알파(Chronbach alpha)를 사용하여 설문지의 신뢰도를 검증하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 생활화 학습의 시행에 대해 전반적으로 학생들이 인식하고 있었고 학습경험이 있었으며, 학습에 대해 대체적으로 높은 흥미를 느끼고 있는 것으로 드러났다. 둘째, 생활화 학습 실태를 조사한 결과 주로 감상영역과 이해영역을 통한 학습이 이루어지고 있었고 상대적으로 기악과 창작에 대한 학습이 많이 이루어지지 않는 것으로 조사되었다. 학습 내용면에서 학생들은 주로 인터넷을 활용한 감상활동과 자료검색, 감상보고서 작성 등 감상영역이 많이 이루어진 것으로 드러났으며 ‘생활 속에서 음악 활용하기’ 학습이 많이 이루어지는 것으로 조사되었다. 셋째, 학생들은 생활화 영역 학습에 높은 수업참여도를 보였으며 상관분석 결과, 생활화 학습의 수업 참여도가 음악교과의 전체 수업참여도에도 긍정적 영향을 미친 것으로 조사되었다. 한편 생활화 영역의 학습 평가에 대한 부담여부와 필요여부는 사교육의 경험에 따라 상반된 입장을 보였는데, 먼저 사교육을 경험한 학생들의 경우 생활화 영역의 학습 평가에 대해서 부담을 가지거나 사교육의 필요성을 느끼지 못하는 반면에, 사교육의 경험이 없는 학생들의 경우에는 평가에 대한 부담과 사교육의 필요성이 높은 것으로 조사되었다. 따라서 학생들의 학습 평가에 있어서 교사의 신중한 접근이 요구된다고 보았다. 넷째, 교사들은 생활화 학습활동의 구성과 교과과정 반영여부 등으로 교과서를 선정하여 쓰고 있으며 생활화 영역의 수업 시, 학생들의 학습 반응은 긍정적인 것으로 조사되었다. 그러나 부족한 학습 자료, 정보 등의 열악한 학습 환경으로 학습영역과 지도 방법의 활용에 있어서 많은 제한이 따르고 있었으며 교사는 이를 해결하기 위해 다양한 학습 기자재 구비와 교사의 연수가 필요하다고 응답하였다. 위에 조사된 문제점의 해결을 위해 몇 가지 개선 방안을 검토해보면, 생활화 영역에 대한 교사의 연수프로그램 시행과 다양한 타악기, 컴퓨터 등의 기자재 구비, 부족한 음악 수업 시 수 의 개선, 교사의 연구와 교수 학습 자료의 개발을 들 수 있다. 학생들에게 음악과 실생활을 연계하는 생활화 영역의 수업으로 보다 쉽고 재 밌 게 음악이 주는 교육적 효과를 얻게 하려면, 보다 개선된 수업환경과 제한적이지 않은 다양한 교사의 지도방법을 통하여 음악의 생활화 학습이 이루어져야 할 것이다.;The purpose of this research is to examine the middle school music class about the daily learning area, the key point in the currently being implemented 2007 revised music curriculum, to identify effects and problems and to suggest solutions. To that end, the daily learning and music teachers's teaching in class of 1st graders of middle school were examined, and the daily learning's frequency, content, method, perception among teachers and students were analyzed. For this research, surveys and questionnaires were conducted to 300 middle school students of 1st grade in Seoul and five music teachers of the middle school through a convenient sampling. Collected 300 responses of students and five questionnaires of teachers were used for the analysis. SPSS Program was used to conduct frequency analysis, and correlation analysis about the collected data, and Chronbach alpha, one of the methods to estimate confidence coefficient, was used to verify the confidence coefficient of the survey. The analysis result is summed up like the following. First, students generally recognized the implementation of the daily leaning, had leaning experience, and had a great interest in the learning in most cases. Second, the daily learning situation examination found that the learning mainly consists of impression area and understanding area, and relatively, the learning of musical instruments and creation has not been conducted that much. As for content, it mainly consists of impression area such as impression activity using the Internet by students, data search, and impression report writing, and "utilizing music in daily life". Third, students showed a high participation rate in the daily learning area. Correlation analysis found that the participation rate had a positive effect on the general participation rate in music class. In the meantime, as for whether the evaluation of the daily learning area is found to be burdensome and whether it is necessary, there are mixed results depending on the experience of private education. Students who experienced private education do not find the evaluation burdensome or do not feel the need for private education, while students who has no experience of private education find the evaluation burdensome and feel the great need for private education. Therefore, when it comes to the evaluation of students' learning, teachers' prudent approach is required. Fourth, teachers choose textbook based on the daily learning activity's composition and whether it reflects on the curriculum. in the daily leaning class, students' learning response was found to be positive. However, because of insufficient learning materials, insufficient information and other poor learning conditions, there are many constraints in learning area and teaching method. Teachers responded that there is a need for having learning equipment and teacher training in order to solve the problems. The measures to solve the aforementioned problems include implementation of teacher training program about the daily learning area, preparation of learning equipment such as various percussion instrument, and computer, improvement in the insufficient number of music classes, teachers' research and improvement in teaching and learning material. In order to help students earn educational effect in a more interesting and easier way from the daily learning that connects music and daily life, enhanced learning environment and unlimited various teaching methods are needed for music daily learning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE