View : 20 Download: 0

이데올로기 대립이 나타난 소설 교육 방안 연구

Title
이데올로기 대립이 나타난 소설 교육 방안 연구
Other Titles
Scheme for Education of Novels Which Show Confrontation of Ideologies : Centering around Novels of Hwang Sun-won
Authors
임옥환
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
나은진
Abstract
소설 작품은 당대 이데올로기를 비롯한 문화적, 정치적 상황이 반영되어 있어 작품을 감상할 때 이러한 요소들의 학습이 함께 이루어져야 한다. 하지만 학교 현장에서는 텍스트 중심주의에 입각하여 문화적, 정치적 상황과 관련한 내용 요소를 배제한 채 교육이 이루어지고 있다. 본 연구에서는 이러한 학교 현장에서의 문제점을 발견하고 작품에 나타난 이데올로기 대립에 주목하여 이데올로기 대립이 나타난 소설에 대한 교수•학습 방안을 마련하고자 하였다. 현대사에서 역사적인 의미를 지니는 일제 강점기의 일제 제국주의 이데올로기와 항일 민족주의 이데올로기의 대립, 그리고 6•25 전쟁 전후의 남한의 민주주의 이데올로기와 북한의 공산주의 이데올로기의 대립이 나타난 소설로 황순원 소설을 연구 대상으로 삼았다. 황순원은 일제 강점기부터 1990년대에 이르기까지 생존해 있었던 작가로, 역사의 일부인 이데올로기의 대립을 가장 객관적이고 일관적인 시각을 가지고 작품으로 형상화하였고, 인본주의적 시각에서 이데올로기의 대립의 소통의 접점을 찾아, 이데올로기의 대립과 그 소통, 소통의 매개체를 상징을 통하여 형상화하였다는 데서 작품으로서의 의의가 있다. 우선 교육과정과 교과서 분석을 통해 교육과정상에 이데올로기 대립과 미적 장치와의 관계, 학습자의 주체적 이데올로기 형성에 관한 내용의 필요함을 확인했고, 소설 속 이데올로기 대립 상황에서 이데올로기 간의 소통이 이루어지는 소설을 선정하여 갈래론 적 특성과 문학사적 요소를 아우를 수 있는 교육이 이루어져야 함을 확인하였다. 그리고 황순원의 이데올로기 대립이 나타난 소설의 교수•학습 방안을 개발하는 데 앞서 황순원 소설 「목 넘 이 마을의 개」, 「학」, 「너와 나만의 시간」, 「나무들 비탈에 서다」을 대상으로 하여, 그 교육적 가치를 인본주의적 관점과 상징을 통한 사회 인식 면에서 분석하고 5가지 면에서의 교육적 가치를 도출하였다. 교육적 가치는 먼저, 문학을 통한 인간과 세계에 대한 총체적인 이해가 가능하도록 한다는 것이고, 둘째, 학습자의 주체적 이데올로기 형성을 돕는다는 것, 셋째, 일상에서의 극한 갈등 상황에서 소통할 수 있는 태도를 형성할 수 있다는 것이다. 넷째, 이데올로기 대립과 그 소통에 대한 상징을 학습 하므로 써 문학적 상상력을 향상할 수 있다는 것과, 다섯째, 미적 장치인 상징을 경험하고 내면화할 수 있다는 것이다. 이러한 교육적 가치를 도출하여 이를 바탕으로 3단계로 이루어진 이데올로기 대립이 나타난 소설의 교수•학습 모형을 개발하였다. 1단계(준비단계)는 이데올로기 찾기 단계, 2단계(활동단계)는 상징 찾기, 자아 찾기, 서사 쓰기 단계, 3단계(평가단계)는 상호평가와 자기평가로 구성하였다. 학습자는 1단계의 이데올로기 찾기, 2단계의 상징 찾기 단계를 통해 작품 이해, 인간과 세계에 대한 이해, 문학적 상상력을 발휘하는 활동을 하고, 2단계의 자아 찾기를 통해 작품 속 이데올로기와 자신이 지닌 이데올로기를 소통하는 활동을 기대할 수 있다. 또 2단계의 서사 쓰기 단계를 통해 상징이라는 미적 장치를 경험하고 내면화시킬 수 있는 활동을 기대할 수 있다. 위의 모형을 학교 현장에서 직접 적용해 보지 못했다는 데 한계가 있으나, 이데올로기 대립이 나타난 소설의 교육적 가치를 발견하고, 적용 가능한 교수•학습 모형을 개발하고 제안했다는 데 의의를 둔다.;As novel works reflect cultural and political situations as well as ideologies of the relevant era, studies of these factors shall be simultaneously conducted when reading novel works. At schools, however, education is being conducted by excluding content factors related with cultural or political situations based on text-centric principle. This research has tried to work out a scheme for teaching and studying novels containing confrontation of ideologies by finding problems at such schools and paying attention to confrontation of ideologies contained in the works. The novels of Hwang Sun-won, which contain confrontations of ideologies during the Japanese ruling era and about the time of the Korean War, which have historic meanings in the contemporary history of Korea, were selected as the subjects of this research. Hwang Sun-won was a writer who lived from the Japanese ruling era until 1990's, and he and his works are meaningful based on the fact that he illustrated confrontations of ideologies, as were a part of history, via his works with most objective and consistent viewpoints, and illustrated confrontations of ideologies, their communications and intermediaries of such communications by symbolic representation after finding the contact point of communications between ideologies from humanistic viewpoint. First of all, it was confirmed that relationship between ideological confrontations and artistic devices in the educational process, and contents concerning formation of independent ideologies of the learners are needed through analyses of educational process and textbooks, and I figured out the problems of the current education of novels and explored the direction to pursue in the future, as I confirmed that education which includes characteristics of the branch theory and factors of the history of literature should be conducted by selecting novels in which communication between ideologies is realized under the situation of ideological confrontation in novels. And, prior to developing a scheme for teaching and studying novels of Hwang Sun-won which contain ideological confrontations, I analyzed educational values of the novels of Hwang Sun-won such as「A Dog of Mokneomi Village」, 「Crane」, 「Time for Just You and Me」and 「Trees Stand on a Slope」 with a humanistic viewpoint and in the respect of social recognition through symbolic representation, and derived five educational values. Educational values are as follows: Firstly, they make the overall understanding of human beings and the world available via literature; Secondary, they help the learners build up their independent ideologies; Thirdly, they can build up attitudes of communicating with the object of conflict under the situation of extreme conflict in daily lives; Fourthly, literary imagination can be improved by studying symbolic representation of ideological confrontations and communication thereof; and Lastly, symbolic representation, which is a artistic device, can be experienced and internalized. Based on such analyses of educational process and textbooks and derived educational values, I developed a three-stage model for teaching and studying novels which contain ideological confrontations. The first stage(preparation stage) was the stage for finding ideologies, the second stage(activity stage) was composed of stages of finding symbolic representation, finding ego and writing description of deeds, and the third stage(evaluation stage) was composed of mutual evaluation and self-evaluation. While there is a limitation that the above model has not been actually applied at schools, I believe that it is meaningful to find the educational values of novels which contain ideological confrontations and to develop and suggest a model for teaching and studying which can be applied, and I hope it can be usefully utilized at schools.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE