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웹사이트의 공신력 차원 도출 및 그 차원과 웹사이트의 시각적 구성요소와의 관계에 관한 연구

Title
웹사이트의 공신력 차원 도출 및 그 차원과 웹사이트의 시각적 구성요소와의 관계에 관한 연구
Other Titles
The Elements of Website Credibility and Relationship with Visual Components of Web Interface Design and those Elements
Authors
정혜경
Issue Date
2008
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김원용
Abstract
본 연구는 괄목할 만한 성장세를 보이고 있는 인터넷상에서 웹사이트의 메시지 공신력에 영향을 미치는 요인들 중 시각적 요인에 초점을 두어 연구하는데 그 목적이 있다. 이제까지 시각적 차원은 비이성적이고 비합리적이라 인식되어 언어적 차원보다 낮은 단계로 치부되어 왔으나(Rovinson & Levy, 1986), 최근에는 시각의 중요성이 강조되면서 학자들은 시각적 요소와 공신력 개념이 밀접한 상관관계가 있다고 주장하고 있다(Kim & Moon, 1998; Critchfield, 1998; Fogg & Tseng, 1999; Huxford, 2001; Kensicki, 2003). 하지만 한국에서는 웹사이트의 메시지 공신력과 시각적 구성 요인간의 관련 연구가 질과 양적 측면에서 매우 미약한 실정이다. 따라서 본 연구는 공신력의 구성요인 및 측정척도를 제시하고, 웹 사이트의 시각적 구성요인이 메시지 공신력에 어떻게 영향을 미치는지 살펴보았다. 연구 결과를 종합해보면, 전체 사이트를 대상으로 분석할 경우, 웹 사이트를 구성하는 시각 요소들 중에서 그래픽 유무와 활자 요인이 공신력에 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 또한 분석 결과를 세부적으로 살펴보면, 쇼핑 사이트만 분석대상으로 삼았을 경우에 그래픽 요소가 공신력에 통계적으로 유의미한 영향을 미쳤고, 교육 사이트만 분석대상으로 삼았을 경우에 활자 요소가 공신력에 유의미한 영향을 미쳤다. 따라서 이러한 연구 결과는 현재 우리나라에 존재하는 쇼핑 사이트와 교육 사이트의 공신력 확보를 위한 근거자료가 될 수 있을 것이다.;This study aims to prove the effects of visual elements of the Web interface toward credibility perception of Web information. When evaluating the credibility of a Web site, despite the importance of design look of the site more often than any other Web site feature, most of Web credibility research has underestimated that issue. At first, to enhance knowledge about credibility, key terms relating to the credibility was defined as trustworthiness, expertness, attractiveness and closeness. At second, developed educational and shopping sites was modified in color, graphic and type. And models of a visual credibility through simulated web pages for the online education site and online shopping site was tested. The findings of this study reveal that various design elements that tend to influence user credibility assessments. Especially, for the online education site, 'type' is most important factor among other visual elements and for the online shopping site, 'graphic' is most important. This study lays the groundwork for further research into the visual elements that affect Web credibility.
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일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Ph.D
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