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스피노자의 힘과 구성의 윤리학

Title
스피노자의 힘과 구성의 윤리학
Other Titles
Spinoza's Power and Ethics of Constitution
Authors
주은영
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 철학과
Keywords
스피노자구성윤리학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
스피노자의 『에티카』는 17세기의 살아 있는 역사의 산물이자 근대의 사유의 절정이다. 흔히 '기하학적 방법으로 증명된'이라는 부제가 가져다주는 오해나 선입견과는 달리, 『에티카』는 열린 저작, 열린 체계라는 것이 필자의 생각이다. 그렇다면 어떤 의미에서 『에티카』는 열린 철학일 수 있을까? 실존에 대한 고전적 사유에서처럼 스피노자에게 실존은 철학적 문제가 아니다. 존재의 직접성으로서 실존은 언제나 순수한 지성에 비(非)문제적인 용어로 자신을 드러낸다. 이런 의미에서 실존은 소여(所與)된 것이지 해결을 요구하는 문제가 아니다. 실존 그 자체는 결코 정의를 요구하지 않는다. 실존은 존재의 자발성이고 철학은 이를 긍정한다. 얼키고 설킨 실존의 그물 구조를 철학이 직접적으로 즉각적으로 표현하는 그만큼 철학은 긍정의 체계이다.『에티카』를 열린 체계로 만드는 것은 바로 이러한 실존에 대한 긍정이다. 긍정의 철학으로서 『에티카』가 지닌 존재론적인 기획이 무엇인가 하는 것은 논문의 기본 관심사이다. 긍정은 『에티카』 전반부에 깔려 있는 일관된 사색의 원리이며, 거기서 발견되는 사상의 면모는 실존을 본질, 총체성, 힘으로써 긍정하는 내재관이다. 이 내재관은 자기 원인과 무한 개념을 바탕으로 한 그의 실체 개념을 자기-존재라는 독특한 사상으로 해석할 여지를 제공한다. 그리고 이러한 그의 존재 개념은 현대 철학에서 단수성과 차이, 인과성에 관한 담론의 토대를 마련한다. 논문 2장의 첫째 부분은 이러한 자기-존재 개념을 설명하는 그의 개념들과 원리들을 검토한다. 실제로 스피노자 사상의 또 다른 특성은 존재의 힘에 대한 극히 환원불가능한 평가를 내리는 데 있으며, 이러한 평가는 그의 존재론을 생산력의 형이상학으로 만든다. 그의 철학과 존재 개념에 지치지 않는 풍요로움을 제공하는 것은 바로 이 힘 개념인 것이다. 스피로자의 이러한 관점의 의의는 『에티카』 전반부에서 사물의 실존력인 존재에의 능력을 원인적 힘에 연관시키는 데서 분명해진다. 그가 제시하는 힘의 원리가 어떻게 인간의 실존적 힘을 발견하는 토대가 되는지 살펴 보는 것은 2장의 두번째 관심사이다. 글의 세번째 관심은 세계와 인간을 바라보는 스피노자의 독특한 관점이다. 실제로 『에티카』 후반부에서 스피노자는 그가 예속이라 부른 인간의 실존 조건과 그 절대적 운명을 향한다. 스피노자에게 세계는 진리가 움직이는 유일한 존재의 평면이다. 세계는 신적인 것의 증여나 발산 과정의 잔여가 아니라 인간이 살아가는 물리적이고 윤리적인 양태적 현실이다. 이러한 현실에 천착함으로써 그는 양상의 세계를 옹호하고 이를 생산적이고 구성적인 현실로서 제시한다. 인간의 힘과 그 실존 조건을 통찰하는 코나투스 이론은 이러한 스피노자의 관점을 발전시키는 토대이다. 이러한 기초 위에서 논문의 3장은 3권의 감정론을 중심으로 『에티카』 후반부의 윤리학을 고찰한다. 여기서는 신체의 본성에 대한 물음을 던지면서, 초험자와 보편자를 조제하는 일체의 정신의 능력들을 비판하는 반형이상학자로서의 스피노자를 그려내고자 한다. 따라서 3장의 첫번째 주제는 반철학자로서, 오히려 정신분석자로서 스피노자에 있으며, 이는 에톨로지의 관점에서 인간의 정동들과 욕구들을 분석하는 그의 정신 의학적 통찰들과 관련되어 있다. 이러한 통찰들을 검토함으로써 3장은 선과 악, 가치들을 기쁨과 슬픔이라는 인간의 수용적 정동들로 환원하고 거기에 뚜렷한 윤리적 성격을 각인시키는 스피노자의 사고 과정을 밟아간다. 이를 바탕으로 대립이 아닌 윤리적인 차이 개념을 발전시킨 스피노자의 원숙한 사고에 접근하고, 수동이 아닌 능동, 슬픔이 아닌 기쁨을 지지하는 그의 윤리적 관점주의를 탐색하는 것이 이 장의 두번째 주제이다. 이를 바탕으로 의식의 환상들과 일체의 초험적 가치들을 깨부수는 비판철학자로서의 스피노자를 그려내려는 것이 이 장의 목적이다. 총체적 비판을 감행함으로써, 항상 더 큰 기쁨과 더 큰 완전성으로의 이행을 표방하는 스피노자의 윤리학은 형이상학적 자기 존재를 기쁘게 됨, 능동적이 됨을 위한 자기 배려의 힘으로 보여준다. 자기 힘을 옹호함으로써 그의 윤리학은 인간의 욕구 속에서 타자와의 연관을 구성하는 합리적 정감과 세계를 이해하는 비르투스를 발견하는 데 이른다. 이로부터 스피노자는 불확실과 의심 속에서 작동하는 상상 기제 속에서 새로운 자기 구성과 수평적 연합의 가능성을 발견한다. 이런 맥락에서 논문의 마지막 장은 『에티카』가 제시한 욕구와 상상의 적극적 기능에 착목하고 이를 구성의 관점에서 다시 독해한다. 비판에 뒤따르는 구성의 계기는 인간의 집단적 실천과 자유를 향한 정치학이다. 이를 위해 스피노자는 인간의 삶의 힘을 유물론적으로 개념화하고 이를 변형의 권력, 저항의 거점으로 만듦으로써, 욕구와 상상의 윤리적 구성과 집단적 실천을 강조한다. 이러한 스피노자의 윤리적 통찰들은 공동체적 삶의 기반과 형태를 탐구하는 후기의 정치적 저작들과 깊이 관련되어 있다. 이렇게 볼 때 논문은 『에티카』를 포함한 후기 저작에서 스피노자의 포괄적인 윤리-정치적 기획을 조망하고자 하는 더 큰 과제의 일보에 불과하다.;The Ethics of Spinoza is the product of living history in seventeenth and the peak of modem thought. I think, Ethics is open work and open system, unlike misunderstanding and prejudice brought by subtheme. In what sense is Ethics open philosophy? In Spinoza, existence, like that of the classic thought, is not philosophical problem. Existence is immediacy of being. It is givenness, not problem demanding to be solved. In other words, existence is spontaneity of being and philosophy affirms it. To make Ethics open system is affirmation of existence. What is ontological project Ethics includes as philosophy of affirmation? This is the basic concern in this article. Affirmation is the principle of contemplation in the first part of Ethics(vo1. I, II). There we can found the viewpoint of the immanence of Spinoza. From it we can also know his terms Substance is self-being, based on causa sui and infinity. And this term provides the rich foundation of discourse about unity, difference and causality for contemporary philosophies. The first part in second chapter in this article examines the principles and concepts of Spinoza that explain being. The other clear characteristics of Spinoza's thought is actually in the extremely surprising appreciation about power of being(potentia). This makes his ontology metaphysics of productive power. This point becomes more clear in connecting power of existing in things with potentia as absolute power in the first part of Ethics. The second concern of this article is to examine how his principle of power becomes the foundation to discover conatus, that is, human power of existing. The third concern of article is the unique viewpoint of Spinoza who sees the world and the human, In the second part of Ethics(vo1. Ⅲ, Ⅳ, Ⅴ), Spinoza's eye turns toward human conditions of existence and their absolute fortune, naming it servitude. In Spinoza the world is the only terrain of being that truth moves. The world is the physical and ethical reality of mode. Excavating into this reality, he advocates the world of modality and presents it as productive and constitutive reality. Human powers and their conditions of existence are explained by theory of Conatus, which is the substantial foundation to progress his viewpoint. Third chapter of article, on this foundation, examines the ethics in the second part of Ethics. One of the main subjects is Spinoza's theory of affect(sffectio). Here I try to sketch Spinoza as Anti-metaphysist, who throws the problem of the nature of human body, criticises the absolute faculty of mind and then presents the true nature and power of the human body and mind. Thus, the first purpose of this chapter is in dealing with Spinoza as anti-phliosopher, rather psychiatrist. And this descriptions are deeply related with his psychiatrics' considerations. Through examining his considerations, third chapter passes step by step into the process of Spinoza's thought, where he reduces Good and Evil, all values to joy and sadness, that is, primitive affects of human being. Through it article approaches to the mature thought of Spinoza who discovers ethical difference not opposition and emphasizes action not passion, joy not sadness, joyful passion not sad passion. From this it is the purpose of this chapter to describe Spinoza as critical philosopher, destroying the illusions of consciousness and all transcendental values in morden times. Through the total criticism, Spinoza's ethics, suggesting the passage toward the greater joy and perfection, presents that metaphysics' self-being is self-power for becoming joyful and becoming active. By discovering it, Spinoza presents rational affects which in the human appetitus or cupiditas constitute the relation (composition) with the others. And also he presents human virtus that understands the world. Further, he proposes them as mechanism of constitution, or mechanism of liberation. In this context, the fourth chapter examines the positive functions of desire and imagination, and rereads them in the viewpoint of constitution. The moment of constitution followed by criticism may be politics toward collective practice and human freedom. For them Spinoza conceptualizes human power of life materialistically and emphasizes ethical constitution of desire and imagination, as well as collective practice of human being. These ethical considerations of Spinoza are related with the late political works, which investigate the foundations and forms of the human community. In this viewpoint article is nothing but one step of the greater tasks that approachs to his comprehensive ethico-political projects in Spinoza's late works.
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