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Jigsaw 모형을 활용한 뮤지컬 활동 수업 연구와 적용

Title
Jigsaw 모형을 활용한 뮤지컬 활동 수업 연구와 적용
Other Titles
Research and Application of Musical Activities Lectures with the Jigsaw Model : With a focus on tenth graders
Authors
정예슬
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
2007년 개정 음악과 교육과정에서는 ‘음악하기’를 강조하고 있고, 1990년대 중반 이후 ‘음악은 음악적 행위 속에 존재한다’는 엘리엇의 주장과 더불어 음악 교육에서 활동의 중요성은 더욱 드러나게 되었다. 이러한 음악교육의 본질에 접근하기 위한 방법 중 뮤지컬 활동 수업은 ‘음악하기’의 대표적인 수업 형태이다. 뮤지컬 활동 수업은 다양한 음악 활동을 통해 창의적인 사고력과 표현력을 기를 수 있으며, 자신의 생각을 끌어내어 스스로 학습에 참여할 수 있다. 대부분의 ‘음악 활동’을 위한 음악수업은 독주와 독창과 같은 개인적으로 이루어지기보다는 학생들이 협동을 통해 음악을 연주하거나 만드는 활동으로 이루어진다. 이러한 수업 특성 상 음악수업에서 협동학습의 적용 가능성은 무한하다. 이에 본 연구는 ‘음악활동’을 할 수 있는 뮤지컬 수업을 통해 협동학습의 한 형태인 직소우Ⅱ 모형을 적용해서 뮤지컬 지도방안을 개발하는 것을 목적으로 하여 실제 수업현장에 적용하여 그 효과를 검증하였으며 연구 절차는 다음과 같다. 먼저 문헌 연구를 통해 뮤지컬에 대한 내용과 과제분담 협동학습인 직소우 모형(Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ)을 분석하여 이론적 배경으로 제시하였고, 직소우Ⅱ 모형을 적용하여 협동학습을 통한 뮤지컬 활동 수업을 할 수 있도록 수업 방안을 제시하고 또 수업에 필요한 전문가 학습지와 공연 감상 평가지를 제작하였다. 그 다음 연구한 수업의 효용성을 고찰하기 위해 협동학습의 효과를 확인 할 수 있는 내용으로 협동학습의 검증을 위한 설문을 뮤지컬 활동 수업에 맞게 재구성 하여 20가지 문항을 만들어 설문지를 제작하였다. 이것을 대구 A고등학교 1학년 세 학급 학생 120명을 대상으로 학습 변화를 알아보기 위해 같은 설문지를 수업처지 전·후로 실시한 후 통계 프로그램 SPSS 12.0을 통해 사전, 사후의 설문조사 결과를 분석하였다. 직소우Ⅱ 모형을 적용한 뮤지컬 활동 수업을 한 결과는 다음과 같다. 첫째, 뮤지컬 활동에서의 협동학습은 학생들의 상호작용에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 협동학습에 대한 의미를 깨달아 서로의 의견을 수용함으로써 협동적 학습능력 및 사회성이 향상되었다. 이것은 엘리엇이 주장한 ‘학생들로 하여금 음악적 실행에 참여시켜 실제적인 경험을 통하여 음악이 다양한 것이고, 인간적이고, 참여적이고 사회적이라는 것’에 부합하는 결과라고 볼 수 있다. 둘째, 수업을 통해 학생들은 뮤지컬에 대한 학습내용습득에 긍정적인 효과가 있었다. 학생들은 뮤지컬의 개념 및 특징과 한국 뮤지컬에 대해 설명 할 수 있고, 뮤지컬 활동을 통해 다양한 음악적 활동을 배우면서 뮤지컬 공연을 할 수 있었다. 셋째, 협동학습을 통한 뮤지컬 활동 수업으로 음악 활동에 대한 흥미가 향상되었고 또한 음악 수업에 자체에 대한 흥미가 매우 향상 되었다. 평소의 강의식 수업 보다 학생들이 중심이 되는 활동 수업을 통해 학생들은 수업에 적극적으로 참여하면서 긍정적인 학습 태도를 보였고 이로 인해 음악 수업 자체의 흥미가 향상되었다. 넷째, 직소우Ⅱ 모형을 적용한 뮤지컬 활동 수업을 통해 직소우 모형의 가장 큰 특징인 과제 분담 협동학습으로 자기주도성 및 책무성이 크게 향상되었다. 직소우 모형은 자신의 모둠에서 각자의 역할을 정하고 그 역할별로 전문 모둠을 만들어 전문가 집단에서 각자의 학습 내용을 연구한 후 다시 원래 모둠으로 돌아와 다른 학습자들에게 가르쳐 주는 형식이다. 이로 인해 학생들은 자신의 역할에 책임감을 느끼고 적극적으로 수업에 참여할 수 있었다. 다섯째, 뮤지컬 활동을 통한 협동학습에서 학생들은 조원들끼리 독특하고 참신한 생각을 토론하고 공유함으로써 학생들의 창의성을 키울 수 있었다. 뮤지컬 음악은 학생들에게 친근하게 다가갈 수 있고 흥미를 유발할 수 있으며, 뮤지컬이라는 장르의 특성 상 학생들이 다양한 활동을 할 수 있기 때문에 지속적인 연구가 필요하다. 학교에서의 바람직한 음악 교육은 음악 전문가를 양성하는 것이 아니라 음악을 통해 삶의 질을 향상시키는 음악 애호가를 키워내는 것이다. 이런 의미에서 음악의 다양성 및 총체적 예술을 경험하게 하는 뮤지컬 활동 수업은 학생들에게 음악을 사랑하고 생활화하는 계기를 만들어 줄 수 있을 것이다. ;The Revised Music Curriculum of 2007 emphasizes "doing music" and highlights the importance of activities in music education along with the argument that "Music is present in musical acts" by Elliot since the middle 1990s. One of the ways to approach the nature of such music education, musical activities lessons are part of the representative lecture forms for "doing music." Musical activities lessons provide the students with a variety of musical activities so that they can enhance creative thinking and expressive abilities and take voluntary part in study with their own ideas. Most music lessons for "musical activities" have the students play or create music through collaboration rather than individual activities such as solo performance and singing. Given the characteristics of such lessons, the applicability of cooperative study in music lessons knows no limits. Thus this study set out to develop an instructional plan for musicals by applying the Jigsaw II Model, one of cooperative study forms, through musical lessons allowing for "musical activities." The investigator applied it to actual classes and tested its effects through the following procedures: First, literature study was conducted to analyze musical content and the Jigsaw Model(I, II, and III), a cooperative study model based on assignment division, and offer a theoretical background. The investigator then proposed a lesson plan so that the students could apply the Jigsaw II Model and engage in musical activities lessons through cooperative study, then developing a professional study sheet for lectures and an evaluation form for performance appreciation. Then a questionnaire of 20 items was made up by reorganizing the content to check the effects of cooperative study according to musical activities lessons in order to examine the usefulness of the lessons investigated in the study. The questionnaire was distributed to 120 students from three tenth-grade classes at A High School in Daegu before and after the lesson treatment. The survey results before and after treatment were analyzed with the SPSS 12.0 statistical program. The musical activities lessons by applying the Jigsaw II Model led to the following results: First, cooperative study had positive impacts on interactions among the students in musical activities and helped them realize the meaning of cooperative study, accept other's opinions, and improve their collaborative study skills and social skills. Those results correspond to Elliot's argument that "the students should be engaged in musical performance so that they can realize music is something diverse, human, participatory, and social through actual experiences." Second, the students experienced positive effects with acquiring study content about musicals through the lessons. They were able to explain the concepts and characteristics of musicals and Korean musicals and put on a musical show while learning diverse music activities through musical activities. Third, the students increased interest in music activities and showed significantly more interest in music lessons themselves during musical activities lessons through cooperative study. They took active part in activities-based lessons, in which they played the central roles compared with the conventional lecture-based ones, exhibited positive learning attitudes, and increased interest in music lessons themselves. Fourth, the musical activities lessons by applying the Jigsaw II Model helped the students improve self-directedness and accountability through assignment division and cooperative study, which are the biggest features of the Jigsaw Model. The model allows individual students determine their roles in a group, form a specialized group based on their roles, research the study content within the expert group, and return back to their original groups to teach other members. Through the process, they feel a sense of responsibility for their roles and take active part in lessons. Finally, cooperative study through musical activities had the students discuss and share unique and original ideas with one another and cultivate their creativity. Musical music can approach the students in a familiar matter and stimulate interest in them. Given the characteristics of the genre, it offers a wide range of activities and thus requires ongoing research efforts. Desirable music education in school does not aim to produce music experts but music fans to increase quality of life through music. In that sense, musical activities lessons, which allow the students to experience the diversity of music and total art, will offer them chances to love music and make it part of their lives.
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