View : 83 Download: 0

성악 발표회를 통한 연주경험이 초등학생의 음악적 자기효능감에 미치는 영향

Title
성악 발표회를 통한 연주경험이 초등학생의 음악적 자기효능감에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Musical Performance in a Vocal Recital on Musical Self-efficacy of Elementary Students
Authors
이지연
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주희선
Abstract
본 연구는 성악발표회를 통한 연주경험에 따른 초등학생의 음악적 자기효능감의 차이를 비교·분석하여, 성별, 학년, 성악 이외에 배우는 악기의 유무, 성악 발표회 이전에 음악회 경험의 유무라는 변인에 따라, 음악적 자기효능감의 영향을 규명하는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 위하여 성악발표회를 한 초등학생 81명을 대상으로 음악적 자기효능감 사전-사후 검사를 실시하였고, SPSS WIN 12.0 통계프로그램으로 분석하였다. 그 검사의 통계분석 결과를 통해 성악발표회를 통한 연주경험이 초등학생의 자기효능감에 미치는 영향을 분석하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 성악발표회를 전후로 음악적 자기효능감을 검사한 결과, 성악발표회를 통한 연주경험이 초등학생의 음악적 자기효능감 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 또한, 음악적 자기효능감의 하위영역인 과제난이도 선호도(task difficulty preferen ce) 영역과, 자기조절 효능감(self-regulatory efficacy) 영역, 자신감(self-regulatory efficacy) 영역에서도 통계적으로 매우 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 과제난이도 선호도 영역과 자기조절 효능감 영역은 비슷한 수준에서 효과가 있었고, 자신감은 그 다음 순으로 효과가 있는 것으로 나타났다. 음악적 자기효능감에 영향을 미칠 수 있는 변인에 대해서 알아보기 위하여, 학년, 성별, 성악 이외에 배우는 악기의 유무, 성악발표회 이전에 음악회 경험의 유무를 변인으로 설정하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 저학년과 고학년으로 나누어 분석한 결과, 저학년이 음악적 자기효능감 향상에 더 많은 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 남학생과 여학생을 비교하여보면, 남학생과 여학생 모두에게 성악발표회는 음악적 자기효능감 향상에 긍정적인 효과가 있었으나, 여학생에게 더 큰 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 성악 이외에 배우는 악기가 있는 학생과 성악 이외에 배우는 악기가 없는 학생 모두, 성악발표회가 음악적 자기효능감 향상에 매우 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났고, 특히 성악 이외에 배우는 악기가 있는 학생의 경우가 더 큰 효과를 보인 것으로 나타났다. 넷째, 음악회 경험이 처음인 경우, 음악적 자기효능감 향상에 매우 큰 효과를 보이고, 음악회 연주의 경험이 많아질수록 향상의 정도가 낮아지는 것으로 나타났다. 그러나 경험의 유무에 상관없이 음악적 자기효능감 향상에 긍정적인 효과가 나타났기 때문에, 꾸준한 음악적 경험으로 음악적 자기효능감을 키워나가는 것이 중요하다. 이와 같은 결과를 종합해 볼 때, 성악발표회라는 음악적 경험은 초등학생의 음악적 자기효능감을 높이는데 매우 긍정적인 영향을 미치는 것을 확인할 수 있다. 따라서 학생들에게 발표나 연주를 통한 음악적 경험의 기회를 많이 제공해야 하여, 음악적 경험을 일상적으로 누릴 수 있는 환경을 만들어야 한다. 또한, 다양한 경험을 통해 음악활동의 의미와 가치를 체험하고 이를 통해 필요성을 자각할 수 있는 기회를 제공해 주어야 하며, 더 나아가 초등학교 정규교과 수업현장에서 적용될 수 있는 효율적인 운영방안을 위한 연구가 지속되어야 할 것이다.;By comparing and analyzing the differences in elementary schooler's musical self-efficacy through the experience playing instruments on a vocal recital, this study purposes to identify the effects of musical self efficacy differentiated according to the variables of gender, grade, an instrument lesson or not except singing lesson, and concert experience or not before this vocal recital. For this purpose, this study conducted a pretest and the post test about musical self-efficacy targeting 81 elementary schoolers participated in the vocal recital. Both tests' results were analyzed in using the SPSS WIN 12.0, a statistics program. The paper reached following conclusions: The result of tests measuring elementary schooler's musical self-efficacy level before and after the vocal recital showed that the experience of playing instrument on the vocal recital improved schooler's musical self-efficacy. Very significant statistical differences were also found in the sub-areas of musical self-efficacy, self-regulatory efficacy, and confident efficacy. Both areas of task difficulty preference and self-regulatory efficacy revealed positive and very similar effects. Improvements in the confident efficacy followed them. To identify some variables to influence on elementary schoolers' musical self-efficacy, the paper set the variables as grade, gender, instrument lesson or not except singing lesson, and concert experience or not before this vocal recital and analyze them. The analyzed results were as follows: First, the result analyzing two groups of lower grades and higher grades showed that the group of lower grades had more effects in improving schooler's musical self-efficacy level. Second, comparing the male and female student body, the vocal recital had positive effects in improving both genders' self-efficacy. However, results revealed greater effects generally on females students throughout the study. Third, comparing the student learning an instrument with singing lesson and the student without, the vocal recital yielded very positive effects in improving the both students' musical self-efficacy. Especially it was found that the student learning an instrument with singing lesson had greater effect in improving his/her musical self-efficacy. Fourth, among students who participated in a concert for the first time, the experience playing instruments on the vocal recital showed promising effect in improving their musical self-efficacy. But more often students play instruments on concerts, the weaker their self-efficacy improvement becomes. However regardless of how many times, playing instruments on a concert showed positive effects on improving elementary schooler's musical self-efficacy, being only different in levels of effectiveness. Therefore, it is important to raise musical self-efficacy through continual musical experiences. Summarizing from the above, a study could identify that the musical experience contributes very positively on raising elementary schooler's musical self-efficacy. Therefore students should be provided opportunities to gain as much musical experiences as possible through recitals or playing instruments. Students shall also be given proper musical environment which students can enjoy musical experiences daily. Abundant chances for elementary schoolers to learn the meaning and values of musical activity and opportunities to recognize the necessity for such activities through various experiences should be prepared available. Furthermore, future researches will be continues to find more efficient and operational methods to be applied to elementary schools' curriculums and regular classes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE