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dc.contributor.advisor장근주-
dc.contributor.author강은혜-
dc.creator강은혜-
dc.date.accessioned2017-08-28T06:03:01Z-
dc.date.available2017-08-28T06:03:01Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.urihttp://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/186713-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000068259-
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to examine teaching strategies of YongSanHoeSang for first graders in middle school based on Carl Orff’s teaching method. The teaching plan consisted of three parts. Orff’s teaching method primarily involved active participation of learners through various hands-on activities involving movement, exploration, and improvisation to augment the feeling of self accomplishment, self-confidence, and interest in music. Therefore, to many students who perceive Korean traditional music as outdated, difficult, and boring genre of music, Carl Orff’s teaching method can be effectively used to induce active participation of students as well as to help them become interested in Korean traditional music. Prior to developing the teaching plan, I investigated Carl Orff’s educational belief and philosophy, examined precedent studies that previously adopted his teaching method, and analyzed contents on YongSanHeosang in the music textbook. I devised the plan according to the analyzed contents in the textbook and on curriculum amended in 2007. In order to verify the validity, reliability, and feasibility in an actual education setting, I discussed my preliminary plan with four current teachers. Through the verification process, I learned that through applying various Orff media, teachers can make good transitions among the three parts of the plan and effectively induce students’ active participation and interest. However, some commented negatively on teaching SiGimSae of specific Korean traditional instruments, saying that it is too advanced for middle school students and that students may not have enough time to present what they learned individually, which will lower the quality of their presentations. I reflected their opinions on my plan and finalized it. The first part of the teaching plan studies thematic songs of SangRyongSan. It involved a physical activity of moving on a JungGanBo shaped pad to help students become familiar with tempo. In conjunction with that activity, students will learn the notion and meaning of JungGanBo in detail. As the final activity, I suggested running an activity of extemporaneously playing Ostinato rhythm, one of the rhythms that harmonize well with SangRyongSan. The second part, which has thematic songs of YomBulToDuRi, I suggested an activity of adding speech to ToDuRi Jangdan, giving students an opportunity to express music with practical language. The third part presented thematic songs of KunAk, in which I applied the concept of mimicking the rhythm as part of teaching TaRyeong JangDan. After the study of TaRyeong JangDan, I suggested running an activity of question and answer with rhythm in an effort to make a smooth transition to creating variations in the rhythm. Moreover, I reflected the aspect of Orff’s philosophy that he gave much importance to a union of language and music, in order to help students easily remember melody of KwonMaSung, the climax part of KunAk. In order to achieve that, I presented the melody of KwonMaSung with newly added lyrics and encouraged students to create various melodies that will fit to the lyrics well. This teaching plan has a significance of inducing students’ interest in Korean traditional music and active participation during the process of learning it, through various physical activities and creative methods of teaching. Achieving this goal in teaching Korean traditional music is cardinal especially today, as students do not have much exposure to it and find it more difficult to approach. Hence, I hope that the lesson plan I devised will be utilized properly in real teaching settings.;본 논문은 중학교 1학년을 대상으로 하여 오르프 교수법을 적용한 3차시의 영산회상 지도방안을 개발하는 것을 목적으로 한다. 오르프 교수법은 신체표현, 소리탐색, 즉흥연주 등 학습자의 직접적인 활동을 바탕으로 하며 학생들은 이러한 활동을 통해 음악적 성취감과 자신감, 음악에 대한 흥미를 향상시킬 수 있다. 따라서 국악을 어려워하고 지루한 음악으로 생각하는 많은 학생들에게 오르프 교수법을 적용하여 지도함으로써 국악학습에 흥미를 느끼고 적극적으로 참여하도록 할 수 있다. 지도안 개발에 앞서 오르프의 교육적 신념과 철학을 조사하고 오르프 교수법을 적용한 지도방안 대한 선행연구를 고찰하였으며, 중학교 1학년 교과서 중 영산회상과 관련된 내용을 분석하였다. 분석한 교과서의 내용과 2007 개정 교육과정을 근거로 지도내용을 선정하였으며, 개발한 지도안의 타당성과 신뢰도, 실제 현장에서의 적용가능성 등을 확인하기 위해 현직교사 4명에게 검증받았다. 검증결과 다양한 오르프 학습매체를 적용하여 지도함으로써 학생들의 활발한 참여와 흥미를 유발할 수 있을 것이라는 점과, 각 차시별 연계성이 적합하다는 의견이 있었다. 그러나 특정악기의 시김새에 관한 학습은 중학교 1학년 학생의 수준에 비해 전문적인 내용이라는 점과, 학생들의 발표시간이 부족하여 원활한 발표가 이루어지지 않을 수도 있다는 단점이 지적되었다. 이에 교사로부터 받은 검증 결과를 반영하여 지도 내용을 수정·보완하였으며, 지도방안과 함께 학생 평가지를 최종적으로 제시하였다. 상령산을 제재곡으로 하는 1차시에는 정간보 모양의 패드 위를 박에 맞춰 이동하는 신체활동을 통해 악곡의 한 배를 인지하고, 이와 연계하여 정간보의 개념 및 의미를 이해하도록 하였으며, 악곡에 어울리는 리듬 오스티나토를 즉흥적으로 연주하는 활동을 제시하였다. 염불도드리를 제재곡으로 하는 2차시에는 도드리장단을 말리듬으로 만들어봄으로써, 음악을 일상생활에서 사용하는 자기언어로 표현하는 활동을 제시하였다. 군악을 제재곡으로 하는 3차시에는 타령장단을 지도하기 위해 리듬모방의 개념을 적용하였으며, 장단의 학습이 이루어진 후에는 리듬문답을 적용하여 변형장단을 창작하는 활동으로 이어지도록 하였다. 또한 오르프가 언어와 음악의 결합을 중시한 측면을 적용하여, 군악의 절정을 이루는 권마성 부분의 선율을 쉽게 기억할 수 있도록 하였다. 한 차시내에서 이루어지는 수업임을 감안하여 본 지도안에서는 교사가 만든 권마성 부분의 가사를 보고 주어진 가사내용에 어울리는 다양한 음색을 탐색하는 활동을 제시하였다. 개발된 3차시의 지도안은 학생들이 어려워하는 국악을 신체활동과 다양한 창의적 활동을 통해 지도함으로써 국악의 개념을 쉽게 이해하고, 학습에 대한 흥미와 참여를 유발할 수 있도록 하였다는데 의의가 있다. 따라서 본 연구에서 제시한 지도방안이 실제 교육현장에서도 적절하게 활용되기를 기대한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ.서론 1 A.연구의 목적 1 B.연구의 내용 및 방법 2 C.연구의 제한점 3 Ⅱ.이론적 배경 4 A.오르프 음악교육론 4 B.영산회상 11 C.선행연구 13 Ⅲ.오르프 교수법을 적용한 영산회상 지도방안 16 A.교과서 내용 분석 16 B.지도안개발 20 1. 1차시 수업방안 21 2. 2차시 수업방안 38 3. 3차시 수업방안 52 4. 학생 평가방안 70 C. 현직교사 검증 72 Ⅳ.결론 및 제언 79 부록 -현직교사 검증문항 84 ABSTRACT 86-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1681385 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title오르프 교수법을 적용한 영산회상 지도방안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle중학교 1학년을 중심으로-
dc.title.translatedThe Teaching Plan of YongSanHoeSang based on Orff Teaching Method for first graders in the middle school-
dc.creator.othernameKang, Eun Hye-
dc.format.pageix, 87 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2011. 8-
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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