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지구과학과 지리 영역 교과서 내용 비교 분석

Title
지구과학과 지리 영역 교과서 내용 비교 분석
Other Titles
A Study on the Comparative Content Analysis of Textbooks in Earth science and Geography
Authors
이영하
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신동희
Abstract
본 연구의 목적은 지구과학을 포함하는 과학 교과서와 지리를 포함하는 사회 교과서를 비교하여 공통된 내용을 제시하는 학년, 교과서 분량, 학습 자료의 형태와 활동 방법을 알아봄으로써, 특징을 분석하고 교육과정 개정의 올바른 방향을 모색해 보는 것이다. 이 연구는 제7차 개정 교육과정과 2009 개정 교육과정에 따른 교과서 중에 국민공통기본 교육과정에 해당하는 초등학교 3학년부터 고등학교 1학년까지의 과학 교과서와 사회 교과서를 대상으로 서로 연관성이 있는 내용을 뽑아 범주화했다. 핵심적인 학습 내용, 내용이 제시된 학년, 각 내용이 차지하고 있는 분량, 학습 내용에 접근하는 방법과 제시자료를 알아보고, 지구과학 영역과 지리 영역에서 공통적으로 등장하는 학습 내용을 기준으로 내용이 제시된 학년, 각 내용이 차지하고 있는 분량, 학습 내용에 접근하는 방법 및 제시 자료를 정리했다. 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 지구과학 영역 교과서에는 다양한 자연 현상을 구성하는 요소를 실제로 측정해서 수치로 혹은 기호로 표현해 보고 자연 현상의 과학적 원리를 알아보는 수학·과학적 활동을 포함하지만, 지리 영역 교과서에서는 자연 현상과 인간 생활의 관계에 초점을 두어 인문, 사회적 내용을 포함하고 있다. 둘째, 지구과학 영역 교과서에는 넓은 지역의 짧은 시간 규모 안에서 서술되는 내용이 많은 반면, 지리 영역 교과서에는 좁은 지역의 긴 시간 규모 안에서 서술되는 내용이 많다. 셋째, 지구과학 영역 교과서에는 자연 현상 자체에 대해 형성 과정 및 원리를 밝히는 데 중점을 두는 반면 지리 영역 교과서에는 그 결과로서 지표상에 나타나는 현재의 자연 현상을 지역이라는 관점을 통해 서술하는 데 중점을 두고 있다. 마지막으로 지구과학 영역의 교과서에는 관찰, 분류, 측정 등 탐구 활동의 비중이 큰 반면, 지리 영역의 교과서에는 그림, 지도, 사진 등 시각 자료의 비중이 크다. 지구과학 영역과 지리 영역의 교과서를 비교 분석하는 과정 중에 논의가 필요한 문제도 많이 도출되었다. 동일한 영역 내에서 학년이 올라갈수록 내용이 심화되지 않고 단순하게 반복되는 내용이 많이 있었으며, 동일한 학년에서 지구과학 영역과 지리 영역 간에 겹치는 내용도 매우 많았다. 그리고 지구과학 영역에서 과학적 원리를 학습하기 이전에 지리 영역에서 과학적으로 어려운 내용을 학습하게 되는 경우가 있었고, 지리 영역 교과서의 학습 자료 중에 개념적 오류가 발견되었다. 이와 같이 동일 영역 내 학년 간 교과서 내용의 단순 중복 문제, 동일 학년에서 지구과학 영역과 지리 영역의 학습 내용 중복 문제, 그리고 동일한 주제의 두 영역 간 학년 선후 문제, 지리 영역 교과서의 개념적 오류 등 개선할 문제가 많이 있는데 이는 앞으로의 교육과정 개정과 교과서 개편에 시사점을 제공한다고 할 수 있다.;The purpose of the study is to analyze science textbooks with earth science content and social studies textbooks with geography content by comparing the common contents in terms of grades, amounts and types of the learning materials, and the learning activities. This analysis is aimed to suggest a sound direction for the revised version of the national curriculum in the future. The subjects of the study are the science and social studies textbooks from 3-10 grades, which are written under the required curriculum from the 7th revised national curriculum and the 2009 revised national curriculum. This study analyzes how the common learning contents are presented in each type of textbook regarding with grades, amounts and types of the learning materials and the learning activities. The findings of this study are as follows: first, in learning of natural phenomena, the textbooks of earth science tend to include mathematical and scientific activities such as measuring, numbering and symbolizing the factors of natural phenomena while the textbooks of geography tend to include humane and social contents mainly dealing with the relationship between natural phenomena and human life. Second, the textbooks of earth science mainly present natural phenomena of wide areas formed in a short term whereas the textbooks of geography mainly present the ones of narrow areas formed in a long term. Third, the textbooks of earth science focus on formation process and principal of natural phenomena while the textbooks of geography describes the effects of natural phenomena on a certain area. Lastly, the textbooks of earth science mainly shows scientific process such as observation, classification and measurement whereas the textbooks of geography mainly deals with visual materials such as pictures, maps and photos. Several issues regarding to the contents of each textbook have been raised from this study. In each textbook of higher grade, the same learning contents are repeatedly presented without considering more advanced level. The same level of learning contents are also dealt with in both textbooks of the same grade. Learning contents requiring specific scientific knowledge are presented in the textbooks of geography prior to the textbooks of earth science, which makes students feel the learning difficult. Moreover, conceptual errors have been found in the learning materials of geographic textbooks. These issues raised this study suggest how the national curriculum should be revised along with the textbooks of earth science and geography.
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