View : 16 Download: 0

도덕과 수업에서의 학습동기가 학업성취도와 도덕적 판단력에 미치는 영향

Title
도덕과 수업에서의 학습동기가 학업성취도와 도덕적 판단력에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Learning Motive on Academic Achievement and Moral Judgment in Ethics Course
Authors
김보은
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 도덕·윤리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김왕식
Abstract
본 연구는 교육적 상황에서 학습 동기가 학습을 성공적으로 수행하기 위해 필요한 개념임에 주목하면서 도덕과 수업에서의 학습동기가 학업성취도 및 도덕적 판단력에 어떠한 영향을 줄 것인가를 분석하였다. 본 연구의 대상은 경기도 남부에 위치한 중학교 1곳의 1학년 152명, 2학년 152명, 북부에 위치한 중학교 1곳의 1학년 114명, 2학년 152명을 대상으로 하였으며, 결측치가 많거나 응답이 불성실한 것 등 90명을 제외하고 총 480명의 검사지를 통계 처리하였다. 480명 중 남학생이 264명, 여학생이 216명이었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 학습동기와 학업성취도, 도덕적 판단력의 차이는 모두 남학생보다 여학생이 높게 나타났다. 둘째, 도덕과 수업에서의 학습동기가 낮은 집단에 비해 중간 집단이나 높은 집단에서 학업성취도가 높게 나타나 학습동기가 학업성취도에 긍정적인 기여를 하였음을 알 수 있었다. 학습동기의 하위요인 중에는 특히 관련성과 만족감, 주의력이 높을수록 학업성취도에 긍정적인 영향을 주었다. 셋째, 도덕과 수업에서의 학습동기가 낮은 집단에 비해 중간 집단이나 높은 집단에서 도덕적 판단력이 높게 나타나 학습동기가 도덕적 판단력에 긍정적인 기여를 하였음을 알 수 있었다. 학습동기의 하위요인 중에는 특히 자신감이 높을수록 도덕적 판단력에 긍정적인 영향을 주었다. 이상의 결론에 따라 도덕과에서는 본 연구의 후속연구로서, 먼저 인지적 측면인 도덕적 판단력 뿐 아니라 도덕성의 전체적인 관점으로서 도덕적 행동, 사고, 정서를 아우르는 통합적인 도구를 개발하여야 할 것이다. 또한, Kohlberg의 이론에 기반을 둔 도덕적 판단력을 넘어서서 도덕적 판단력에 대한 또 다른 접근법을 통합함으로서 성별에 따라 차이가 나지 않는 타당성 있고 신뢰로운 도구를 개발하여야 할 것이다. 마지막으로 도덕과 학습동기를 높일 수 있는 전략에 대한 연구가 필요하다. 이는 학습자 개개인의 자신감, 과제와의 관련성, 만족감, 주의력 등을 높여주는 방법뿐 만 아니라 나아가 교수·학습 자료나 학습 전략의 연구·개발을 통해 학습을 성공적으로 할 수 있도록 해 주어야 한다. 즉, 학습자들이 학습상황에서 흥미와 호기심을 가지고 적극적으로 임할 수 있도록 학습 동기를 높일 수 있는 여러 가지 방법적 측면에 대한 후속 연구가 뒤따라야 할 것이다. 이상과 같이 범이론 모형을 이용한 약물순응 중재 프로그램에 참여한 실험군은 대조군보다 약물순응 변화단계, 변화과정, 의사결정 균형, 자기효능감, 약물순응도가 유의하게 향상되었고, 약물순응행위 변화단계가 실행 및 유지단계로 이행되었음을 알 수 있다. 범이론 모형을 이용한 약물순응 중재프로그램은 고혈압환자에게 약물순응을 촉진시켰으므로 건강증진을 위한 중재방법으로 실무에서 유용하게 활용될 수 있을 것으로 기대된다.;This study analyzed how learning motive exerted effect on academic achievement and moral judgment in ethics course, while taking note that learning motive was a concept needed to do learning successfully in the educational situation. This study was intended for 152 first graders and 152 second graders at a junior-high school at a junior-high school located at the southern part of Gyeonggi-do, and 114 first graders and 152 second graders at a junior-high school at the northern part of Gyeonggi-do. Questions of the total 480 students except 90 students with many missing values or insincere responses were statistically handled. Male students were 264 and female were 216 among 480 students. Results of this study were as follows. First, female students showed higher than male students in the difference among learning motive, academic achievement, and moral judgment by the sex. Second, it was shown that learning motive made positive contribution to academic achievement as the degree of academic achievement was higher among groups with the intermediate or high level of learning motive than one with the low level of learning motive. The higher the relation, satisfaction, and attention, the more positive effect on academic achievement among sub-variables of learning motives. It was known that learning motive made positive contribution to moral judgment because moral judgment showed higher in a group with intermediate or high learning motive than one with low learning motive. The higher the confidence, the more positive effect on moral judgment among sub-variables of learning motives. According to results mentioned above, it was known that learning motive functioned as an important variable in performing learning successfully in ethics course. There was a need to develop the integrated method which could encompass moral behavior, thought, and emotion toward morality as well as moral judgment from a cognitive perspective as follow-up study of this study. Valid and reliable instrument which did not show difference by the sex should be developed by combining another approach methods for moral judgment cross moral judgment based on a theory of Kohlberg. At last, there was a need of study on strategies to heighten leaning motive in ethics course. There was a need to lead students to successful learning through research and development of teaching-learning data or learning strategies as well as methods to improve confidence, relation with the subject, satisfaction, and attention of the individual student In other words, further study from many methodological perspectives should be followed to heighten learning motive so that learners could actively engage in learning situation with interest and curiosity.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 도덕·윤리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE