View : 789 Download: 0

기본 운동 능력을 고려한 신체활동이 만 4세 유아의 기초체력에 미치는 영향

Title
기본 운동 능력을 고려한 신체활동이 만 4세 유아의 기초체력에 미치는 영향
Authors
김수옥
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구은 기본 운동 능력을 고려한 신체활동이 유아의 기초체력에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 기본 운동 능력을 고려한 신체활동 실시 전·후, 전체 집단의 기초체력 변화는 어떠한가? 2. 기본 운동 능력을 고려한 신체활동 실시 전·후, 기초체력 상·하 집단의 기초체력 변화는 어떠한가? 2 - 1. 기초체력 상·하 집단 간 유연성 변화는 어떠한가? 2 - 2. 기초체력 상·하 집단 간 순발력 변화는 어떠한가? 2 - 3. 기초체력 상·하 집단 간 민첩성 변화는 어떠한가? 2- 4. 기초체력 상·하 집단 간 지구력 변화는 어떠한가? 2 - 5. 기초체력 상·하 집단 간 평형성 변화는 어떠한가? 본 연구는 서울시에 위치한 G유치원의 만 4세 유아 25명을 대상으로 하였으며, 연구 도구로는 교육인적자원부(2006)에서 제시한 기초체력 측정 방법을 유치원 실정에 알맞게 수정하여 사용하였다. 본 연구절차는 사전에 전체 유아의 기초체력을 측정하여 기초체력 상위 집단과 하위 집단으로 나누었다. 기본 운동 능력을 고려한 신체활동 프로그램은 Gallahue(1993)가 제시한 기본 운동 능력과 Gallahue & Ozmun(2006), 박태섭(2003), 박대근(2001), 이영심(2004)의 기본 운동 능력 발달을 고려하여 내용을 선정하고, 기본 운동 능력의 난이도와 기본 운동 능력의 출현 시기 등을 고려하여 활동 순서를 결정하였다. 기본 운동 능력을 고려한 신체활동 적용은 6주 동안 2회씩 총 12회 실시되었으며, 1회에 약 40분의 정도 소요되었다. 기본 운동 능력을 고려한 신체활동 적용 후 사전 검사에서 사용한 것과 동일한 도구로 기초체력을 측정하였다. 수집된 기초체력 측정 자료는 SPSS 프로그램을 이용하여 전체집단은 대응 표본 t검증으로, 기초체력 상·하위 집단의 기초체력 변화량은 독립 표본 t검증으로 결과를 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기본 운동 능력을 고려한 신체활동이 유아 전체 집단의 기초체력에 미치는 영향을 살펴본 결과 유연성, 순발력, 민첩성, 지구력에서 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 그러나 평형성에서는 의미 있는 변화가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 기본 운동 능력을 고려한 신체활동을 실시한 후, 기초체력 상·하위 집단의 기초체력 사전 사후 검사 평균 및 평균차를 비교하였다. 그 결과 상위 집단의 평형성을 제외하고 상·하위 집단의 유연성, 순발력, 민첩성, 지구력, 평형성이 모두 향상된 것으로 나타났다. 또한 평균차이만을 고려했을 때 유연성을 제외하고는 상위 집단보다 하위 집단에서 기초체력이 더 많이 향상되었다. 셋째, 기본 운동 능력을 고려한 신체활동을 실시한 후, 기초체력 상·하위 집단의 기초체력 변화 차이를 알아본 결과 유연성에서는 기초체력 상·하위 집단 간 차이가 나타나지 않았다. 그러나 순발력, 민첩성, 지구력, 평형성에서는 기초체력 상·하위 집단 간 유의미한 차이가 있었으며, 상위 집단보다 하위 집단에서 기초체력이 더 많이 향상되었다.;This study is aimed at looking into effects of physical activities considering basic athletic abilities on basic physical strength of kids aged four Following problems were established following such goals of the study. 1. What changes happened to the basic physical strength of the entire group after executing physical activities considering basic athletic abilities? 2. What changes happened to the basic physical strength of the upper and lower groups in terms of basic physical strength after executing physical activities considering basic athletic abilities? 2 - 1. What changes happened to flexibility of the upper and lower groups? 2 - 2. What changes happened to reflexes of the upper and lower groups? 2 - 3. What changes happened to agility of the upper and lower groups? 2 - 4. What changes happened to endurance of the upper and lower groups? 2 - 5. What changes happened to balance of the upper and lower groups? This study was conducted about 25 four-year-old children attending G kindergarten located in Seoul. A way to measure the basic physical strength suggested by the Ministry of Education and Human Resources Development (2006) was corrected to be suitable for the reality of the kindergarten and used as a tool of the study. The basic physical strength was measured before executing physical activities considering the basic athletic abilities and then a group of children with basic physical strength of upper 50% and another group of children with basic physical strength of lower 50% were selected. About a physical activity program considering basic athletic abilities, contents were chosen considering basic athletic abilities suggested by Gallahue (1993) and basic athletic ability development of Gallahue & Ozmun (2006), Park Tae-seop (2003), Park Dae-geun (2001) and Lee Yeong-sim (2004). The order of activities was decided considering the level of difficulty of basic athletic abilities and time of appearance of basic athletic abilities. Physical activities considering basic athletic abilities were conducted equally for both groups. Such physical activities were executed twice a week for six weeks. One session took about 40 minutes. After executing physical activities considering basic athletic abilities, the basic physical strength was measured with the same tool used for prior examinations. As for collected physical strength measurement data, results for the whole group were analyzed with the paired sample T-test using the SPSS program and results of changes in basic physical strength of the two groups were analyzed with the independent sample T-test. The summary of results of this study is as follows. First, according to a study on effects of physical activities considering basic athletic abilities, flexibility, reflexes, agility and endurance were significantly improved. There were no significant changes in balance. Second, after executing physical activities considering basic athletic abilities, the average and the average gap of before and after tests of basic physical strength of the upper and lower groups were compared. According to a result of comparison, flexibility, reflexes, agility, endurance and balance of the two groups ,except for balance of the upper group, improved. When the average gap only was considered, the basic physical strength of the lower group improved more than the upper group, except for flexibility. Third, differences of changes in the basic physical strength of the two groups were studied through the independent sample T-test after executing physical activities considering basic athletic abilities. As a result, there were no differences between the two groups in flexibility. In reflexes, agility, endurance and balance, however, there were significant differences between the two groups. The basic physical strength improved more in the lower group than in the upper group.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE