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다문화 교육에 대한 유치원 교사의 지식·인식·태도 변화양상

Title
다문화 교육에 대한 유치원 교사의 지식·인식·태도 변화양상
Authors
김윤미
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구는 교사 토론회 전·후 다문화 교육에 대한 유치원 교사의 지식 변화 양상을 알아보고, 교사의 인식 변화와 태도 변화의 양상을 알아보는데 그 목적이 있다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 교사 토론회에 참여하기 전 후 다문화 교육에 대한 교사의 지식 변화 양상은 어떠한가? 2. 교사 토론회에 참여하기 전 후 다문화 교육에 대한 교사의 인식 변화 양상은 어떠한가? 3. 교사 토론회에 참여하기 전 후 다문화 교육에 대한 교사의 태도 변화 양상은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시에 소재한 유치원에 함께 근무하는 다양한 다문화 교육의 배경을 가진 6명의 교사였으며, 6명의 교사와 본 연구자가 참여하는 교사토론회를 6회에 걸쳐 실시하였다. 교사들의 다문화 교사 토론회 전 후의 다문화 교육에 대한 지식은 ‘개념도’ 를 사용하여 조사하였다. 교사의 지식은 지식의 구조와 지식의 내용, 지식의 특성의 측면에서 분석하였으며 분석 방법은 Novac과 Gowin(1984)의 연구에 근거하였다. 교사들의 다문화 교사 토론회 전 후의 다문화 교육에 대한 인식은 토론회 내용 전사본과 반성적 저널, 인터뷰 내용을 사용하여 조사하였으며, 성원경(2007)의 방식을 참고한 내용분석 방법을 사용하였다. 교사들의 다문화 교사 토론회 전 후의 다문화 교육에 대한 태도는 인식분석과 같은 자료와 방식으로 내용분석 하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 개념도를 통해 알아본 교사 토론회 전후 다문화 교육에 대한 지식의 변화 양상은 구조, 내용, 중요도에서 다음과 같다. 지식의 구조는 개념의 수가 17.16개에서 31개로 증가하였고 개념간의 통합적 조절을 의미하는 상호 연결에 의한 점수가 사전에는 평균 1.67에서 사후 개념도에서는 평균 10으로 참가자 전원에게서 나타나는 결과를 보임으로써 개념간의 통합적 조절이 있었음을 알 수 있다. 지식의 내용 면에서 사전에 나타난 상위 두 요소는 ‘문화의 내용’(26.98%)과 ‘인종’(17.46%)이다. 반면에 ‘교육개념 변화’는 3.17%에 불과했고 평등성은 전혀 나타나지 않았다. 토론회 후 내용의 변화 양상을 보기 위해 빈도 분석을 실시한 결과 사전 개념도에 비해 사후 개념도에 변화를 나타낸 상위 두 요소는 ‘편견/반 편견’, ‘평등성’이다. 지식의 중요도 면에서 토론회전에는 ‘다양성’과 ‘언어’가 상위 두 개념을 차지했으나 토론회 후에 중요도가 증가한 상위 두 개념은 ‘교육개념변화’와 ‘평등성’이다. 둘째, 토론회 전 교사들은 다양한 문화, 전통을 일정 시기에 소개하는 것, 영어 및 외국어 교육, 이주 노동자 대상 교육을 다문화 교육이라고 인식하였다. 토론회 후 변화된 교사의 인식은 다음과 같다. 당연함에서 발견되는 편견의 인식이 있었다. 내용은 이미 존재하는 다양한 편견에 대한 인식, 자신들이 평소 가졌던 가치 판단의 준거에 존재하는 편견의 발견, 그 편견이 교육현장에서 유아들에게 줄 수 있는 부정적 영향력의 인식 등이다. 배운 교육 내용과 적용하는 교육 실제 사이의 간극의 인식이 있었다. 내용은 이론을 적용하는데 느끼는 막연함, 편견을 부추기는 요소, 차이의 인정보다 차별을 드러나게 하는 내용, 특정 주제에 편중되어 실시되는 활동 배정의 개선 필요성이다. 무엇을 볼 것인가를 고민하는 존재로서의 교사에 대한 인식에는 해석의 새 관점 필요성과 교육 전 과정에 대한 반성적 재고가 내용이다. 셋째, 다문화 교육에 대한 변화된 교사의 태도는 다음과 같다. 토론회 전 교사들은 주어진 활동의 실천자로서 교육활동 자료를 무비판적으로 수용하는 태도를 가졌다. 토론회 후 변화된 교사의 태도는 다문화 교육의 실천자로서 기존의 활동에서 다문화적 개선요소·긍정요소의 발견, 다문화적 시각에서 활동 재구성 시도, 유아와의 상호작용에서 교사의 언어적 반응의 변화 등으로 나타났다.;This study aims to look into the changes in preschool teachers' knowledge about multicultural education before and after attending debating forums and the changes in the perceptions and attitudes of these teachers. To this end, I, the researcher, investigated the tree following points: 1. The change in the teachers' knowledge with regard to multicultural education before and after attending the forums. 2. The patterns of change in the teachers' perception toward multicultural education before and after attending the forums. 3. The patterns of change in the teachers' attitude toward multicultural education before and after attending the forums. The subjects of this study were 6 preschool teachers of a kindergarten located in Seoul. Each of them had diverse experiences of multicultural education. These 6 teachers and I participated in 6 forums. And I examined the changes in their knowledge about multicultural education before and after the forums through a "concept diagram." The teachers' knowledge was analyzed in three aspects: structure, content and characteristics. The method of analysis was based on Novac and Gowin(1984). The perception toward multicultural education before and after the forums was investigated by analyzing the forums' full transcripts, journals kept by the teachers, conducting interviews, and using the content analysis of Sung Won Kyung (2007). The changes in attitude of the teachers toward multicultural education before and after the forums were investigated by the same methods and documents used for the perception analysis. The results were as follows: First, the patterns of change in the teachers' knowledge before and after the forums were as follows: In terms of knowledge structure, the number of concepts increased from 17.16 to 31. The score for interconnection, which is the integrative control between concepts increased from an average of 1.67 to an average of 10. This indicates that there were integrative controls between concepts. In terms of knowledge content, the top two elements appearing beforehand were 'the content of culture' (26.98%) and 'race' (17.46%). On the other hand, "change in educational concepts' was only 3.17% and "equality" didn't appear at all. According to the frequency analysis performed after the forums to find out the patterns of change with regard to content, the top two elements that changed in the post-concept diagram were 'bias/anti-bias', and 'equality'. With regard to the importance of knowledge, 'diversity' and 'language' were the top two elements before the forums but after the forums the top two elements became 'change in educational concepts' and 'equality'. Second, before the forums, the teachers perceived multicultural education as a way to introduce diverse cultures and traditions, learn English and provide foreign language education, and provide education for migrant workers. But after participating in the forums, they changed their ideas about multicultural education. There were realizations founded in what's considered natural. They include the realization of various biases which prevail, the discovery of their own biases with regard to value judgments, and the realization that they might negatively influence infants. And there was a realization concerning the gap between the content they had learned and the reality when they applied the content to classroom situations. The content also included a sense of vagueness when they applied theories to it, and an awareness of factors that produced prejudices. In addition, their views on content also brought the realization that discrimination was often the norm rather than accepting differences, and the need for improving activity assignment because often too much emphasis was placed on certain subjects. For the teachers' perception about what to look into, they felt that content was in need of interpretation from new viewpoints and there should be more reflective reconsideration about the entire curriculum. Third, the changed attitudes of the teachers toward multicultural education were as follows: Before the forums, the teachers accepted uncritically multicultural education materials. But after the forums, they pointed out what should be improved, discovered positive elements, conducted activities from a multicultural perspective, tried to reconstitute the curricular, and changed their selection of terms and words when it came to communicating with children.
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