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고등학교 『국사』의 노비 내용 개선 방안

Title
고등학교 『국사』의 노비 내용 개선 방안
Other Titles
Improvement plan for the Slave in Korean history textbook for High school students: Focused on the Slave in the later period of Chosun Dynasty
Authors
길신애
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
차미희
Abstract
교과서의 내용 선정의 원리는 학문적, 학습자적, 사회적 측면에 따라 달라진다. 본고는 학문적 측면에서 현행 교과서의 내용을 검토한 결과, 전 시기에 걸쳐 지배층 중심으로 내용이 편중되어 있으며 일반 민중, 특히 노비에 관한 내용은 분량과 내용에 있어서 비중이 적음을 확인하였다. 이것은 정치, 제도 등 사회의 구조적이고 거시적인 면을 중심으로 이루어진 학계의 연구가 교과서에 반영되면서 생긴 자연스러운 결과라고 볼 수 있다. 그런 가운데 학계에서는 새롭게 생활사라는 연구 경향이 등장하였다. 생활사는 구조보다는 구조나 구조의 변화에 대한 인간의 인식과 경험, 해석에 더 큰 관심을 갖고, 역사 연구에서 등한시 되었던 평범한 사람들을 역사의 주체로 등장시켰다. 따라서 본고는 사회 변화의 한 축을 담당하였으나 현실과 역사 서술에서 소외되었던 노비에 주목하였다. 특히 조선시대 노비는 천인(賤人) 신분이었고, 국역(國役)의 의무도 없었지만, 조선후기로 갈수록 사회적 지위가 높아지면서 신분질서의 변동에 결정적인 역할을 담당하였다. 즉, 재산을 소유한 노비가 증가하고, 여러 가지 방법으로 신분을 상승시키는 노비가 많아지면서 신분 해방에 이를 수 있었던 것이다. 본고는 노비의 일상을 통해 이러한 조선후기 노비의 진면목을 이해하고 나아가 조선후기 사회의 모습까지 파악하고자 하였다. 이를 위해 본고는 다음과 같이 작업을 진행하였다. 먼저 조선후기 노비의 경제활동과 재산소유, 도망과 신분변동, 혼인형태에 대한 학계의 연구 성과를 분석하고, 현행 교과서가 서술된 배경을 알아보기 위해 제7차 교육과정 고등학교 국사 교육의 성격과 목표, 내용 체계와 영역별 내용을 검토하였다. 이를 바탕으로 교과서를 분석하였는데, 조선후기 노비에 대한 내용은 ‘노비의 해방’이라는 주제로 서술되어 있었다. 하지만 ‘노비 해방’의 핵심인 그 배경에 대한 서술은 없으며, 서술된 내용의 인과관계도 모호하여 사실을 왜곡하여 이해할 위험도 있었다. 또한 교수학습 자료의 제시도 부족하였다. 마지막으로 모든 논의를 정리, 적용하여 개선안을 모색하였다. 조선후기 노비의 재산소유와 혼인형태가 각각 노비 도망과 신분변동에 어떤 영향을 끼쳤는지를 중심으로 방안을 제시하였다. 또한 현행 교과서의 형식을 유지하되 이야기체로 구성한 읽기 자료의 비중을 높여 그동안 교과서가 설명식 텍스트로만 이루어져 일방적인 정보 전달에만 치중했던 점을 보완하고자 하였다.;The principle in choosing the contents of textbooks becomes different depending on academic, learners' and social aspects. This study reviewed the content of the current textbooks from the academic aspect and I found out that the content is more focused on the upper class of the society covering the whole period and the volume and content of especially the slave group among commoners is so small. It can be considered natural as the academic research was focused on the structural and long term aspects of society such as politics and social systems etc. and they were reflected in textbooks. Amid this, the new research pattern of life history in academic field appeared. Life history is more concentrated on humans' recognition and experience and interpretation of the structure and the change of the structure and then the commoners who were ignored in history researches appeared as the key player of the history. Accordingly, this study showed the interest in the slave group who was ignored in the documents or texts of reality and history even though they were one of the main parts of the social change. Especially, the slaves of Chosun Dynasty were classified as the lowest social group and didn't have a duty of national service but their social status became higher as the time moved into the later stage of Chosun Dynasty and they played a critical role in changing the order of social status. Namely, more slaves have their own property, improved their social status in various ways and then they could get status liberation. The aim of this study is to understand the actual aspects of the slaves' group in the later period of Chosun Dynasty and furthermore, the situation of the society in that era through the slaves' daily lives. To do this, this study did the following jobs. It reviewed the academic study of their economic activities and property ownership, escape and the change of their social status and their marriage types. Besides, it reviewed the characteristics, aims, the structure of the contents and the contents of each field of the high school history education of 7th education revision to get to know about the background of how the current history textbook is written. The textbook was analysed based on what was reviewed above. The contents of the slave group in the later stage of Chosun Dynasty is written under the theme of 'emancipation of slaves' but there is no statement of its background and there is a danger to misunderstand the truth as the causal relationship of the written statements is obscure. In addition, the provision of the materials for teaching was not good enough. Finally, this study tried to find the ways to improve by wrapping up and applying what was discussed. And it suggested the methods based on how their owning the property and their marriage patterns in the later half of Chosun Dynasty affected their escape and the change in their social status respectively. In addition, this research tried to compensate for the weak point of the text book that it is focused on only delivering information unilaterally as the textbook is written only in the way to explain texts by increasing the ratio of reading materials made up of narrative while keeping the structure and form of the current textbook.
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