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이슬람 근현대사(서아시아 근현대세계)에 대한 한국ㆍ중국ㆍ일본의 고등학교 역사교과서 서술내용 분석

Title
이슬람 근현대사(서아시아 근현대세계)에 대한 한국ㆍ중국ㆍ일본의 고등학교 역사교과서 서술내용 분석
Other Titles
Analysis on the description of the KoreaㆍChinaㆍJapan history textbooks of highschool about Islam modern and contemporary history
Authors
마효정
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
전인영
Abstract
The purpose of this study to look into the trend of the change of study in Islam modern and contemporary history. Presently, Islam is very closely related with Korea both economically and politically. However, study on Islam history within Korea is very insufficient. This study looked into basic elements on Islam modern and contemporary history and analyzed the reflection availability of recent study trends. Through this, we found out how textbooks describe the complicated and multi-leveled world of Western Asia modern and contemporary history and how it was reflected customized to the stance of each country. To understand the content of textbooks, basic review was done for analyzing Western Asia modern and contemporary history. The recent study trend of Islam modern and contemporary history in KoreaㆍChinaㆍJapan and new study achievements that are newly appearing were organized. This study tries to propose alternatives and analyze the description errors and problems in the 7th education curriculum in Korea related to Islam. Current teachers are researching measures to correctly understand Islam classes. In Japan, Kosgi Yashi, Tomita Kenji and others pointed out Western Asia to be the place to pay attention to in the 21st century in Japan and tried to fill up the gap of Islam studies in Japan by analyzing Iran Shi'ah Islam study textbooks. In China, the close correlation between China and Western Asia is emphasized through studies by Pengsuji and others. Then, for basic review for Islam modern history, this study firstly tried to find the common understanding of Eastern Asia through criticism on period classification and orientalism. Secondly, the study looked over the nationalism caused by imperialism and the direction of each Western Asia country’s national movements through that. Thirdly we looked over two plans of modern Islam renovation. It is represented by Modernism and Fundamentalism. Fourth, we analyzed the most recently controversial modern Arab. Our analysis started from the Mideast war between Israel and Palistan, Gulf War with Petroleum oils Iran-Iraq war, and the Iraq war that started by the thought that Iraq had WMD(Weapon of Mass Destruction)after 9.11 terror. Also we summarized the thoughts of how to solve the Islam problems the reasons of war of the reorganization of the war. After that, we specifically analyzed the descripted contents of Korea, China and Japan’s history test books about Islam modern history. We analyzed the education curriculum and goal of each country’s world history and Western Asia modern history by subordinary ranges. Also we analyzed the composition system of korea, china, japan’s modern history and description. Here, we looked over the table of contents and description of the 3 countries of eastern Asia. Through this, we learned the fact that the study of Islam modern history was more active in china and Japan. In the analyzed content of Korea, china, Japan textbooks, we categorized and looked into the period classification of modern history, modernism and national movements of Western Asia, breakup and war of modern Arab, Also, through analysis of episode data and research activities of 3 Eastern Asia world history textbooks. We looked over how Islam is recognized and looked into the direction of Islam history studies. This study was started at the need of alternative description of Korean world history textbooks and tried to propose the description textbooks based on analysis of the 3 Eastern Asia nation’s textbooks. I believe that further research by current teachers is required. Therefore, this study ends by analyzing the study accomplishments of the 3 countries. However, in the present times when the community of the 3 eastern asia countries is being emphasized, I believe that there is meaning of setting directions of textbooks in the revised 2009 education curriculum.;본 연구의 목적은 이슬람 근현대사(서아시아 세계)에 대한 연구의 변화 동향을 살펴보는 것이다. 이슬람은 현재 경제, 정치적으로 한국과 매우 밀접한 관련이 있다. 그러나 이슬람 역사에 대한 연구는 한국 내에서 매우 부족하다. 본고에서는 이슬람 근현대사에 대한 기본 인지 요소를 살펴보고, 한국과 중국, 일본의 교과서를 분석하여 최근의 연구 동향의 반영여부에 대해 분석해보았다. 이를 통해 서아시아 근현대사라는 복잡하고 다단화된 세계에 대해 교과서가 어떻게 서술되었으며 각 국가의 입장에 맞추어 반영되었는지 알아보았다. 교과서의 내용을 이해하기 위해 서아시아 근현대사 분석을 위한 기본적 검토를 하였다. 최근 한국ㆍ중국ㆍ일본의 이슬람 근현대사 연구 동향과 중국과 일본에 새로이 등장하는 연구 성과들에 대하여 정리하였다. 한국에서는 7차 교육과정에서 이슬람권에 관련된 서술의 오류, 문제점을 분석하고 대안을 제시하고자 하였으며 현직교사들은 이슬람 수업의 올바른 이해를 위한 수업방안들을 연구하고 있다. 일본에서는 코스기 야스시, 토미타 켄지등이 21세기에 경제적으로 일본이 주목해야 할 곳은 서아시아이며, 이란 시아파의 이슬람학 교과서를 분석하여 일본 이슬람 연구의 간극을 메우고자 하였다. 중국의 경우는 팽수지등의 연구를 통하여 중국과 서아시아 사이의 밀접한 연관성에 대해서 강조하고 있다. 이슬람 근현대사를 위한 기본적인 검토에서는 첫째, 시기구분과 오리엔탈리즘에 대한 비판을 통해 동아시아의 공통된 이해를 도모하고자 하였다. 둘째, 제국주의로 인해 발생된 민족의식과 그를 통한 서아시아 각국의 민족운동의 방향을 알아보았다. 셋째, 현대 이슬람 개혁의 두 가지 방안에 대해 살펴보았다. 근대주의와 근본주의로 대표되는데 근대주의란 내재되어 있는 이슬람을 애국주의를 바탕으로 재구성 하려 하였던 것이고, 이슬람 원리주의는 이슬람 사회가 혼란에 빠져드는 원인을 서구 기독교의 수용에서 찾았고, 이슬람 본연의 이념에 충실하게 될 경우 이러한 혼란을 극복할 수 있다고 여겼다. 넷째, 현재 가장 문제가 되고 있는 쟁점인 현대 아랍에 대해 분석해보았다. 이스라엘과 팔레스타인의 대립인 중동전쟁을 시작으로 석유를 놓고 싸운 걸프전쟁, 이란-이라크전쟁(양이전쟁), 9.11테러 이후 살상무기를 이라크가 보유하고 있다는 의식을 갖고 시작한 이라크 전쟁에 대해 분석해 보았다. 또한 전쟁의 원인이나 그로 인한 세계의 재편, 이슬람 문제에 대한 해결을 어떻게 해야 하는지에 대한 생각을 정리하였다. 그 후 구체적으로 이슬람 근현대사에 대한 한국ㆍ중국ㆍ일본의 역사교과서 서술 내용을 분석하였다. 교과서 서술 체제에서 한국ㆍ중국ㆍ일본의 역사교육과정과 목표를 분석하였고, 하위 범주로 각국의 세계사와 서아시아 근현대사의 목표를 함께 알아보았다. 그리고 한국ㆍ중국ㆍ일본의 이슬람 근현대사 구성체제와 서술 분량을 분석해보았다. 여기서는 동아시아 3국의 근현대사의 목차, 서술 분량을 살펴보았는데 이를 통하여 이슬람 근현대사 연구가 중국과 일본에는 좀 더 활성화 되고 있다는 사실을 알 수 있었다. 한국ㆍ중국ㆍ일본의 교과서 서술내용 분석은 근대사의 시기구분, 서아시아의 근대화와 민족 운동, 현대 아랍의 분열과 전쟁으로 분류하여 살펴보았다. 그리고 동아시아 3국 세계사 교과서의 삽화자료와 탐구활동 분석을 통하여 이슬람사 연구의 방향이 어떻게 진행되며 학생들에게는 어떻게 이슬람을 인식시키고 있는지 알아보았다. 본 연구는 한국 세계사 교과서의 대안적 서술의 필요성을 느끼고 시작하였고, 동아시아 3국 교과서의 분석을 바탕으로 교과서의 서술 제언을 하고자 하였으나, 이는 현직 교사의 차후 연구가 있어야 한다고 생각한다. 그래서 본고에서는 3국의 연구 성과를 분석하는 것으로 마무리 짓고자 한다. 그러나 이 작업은 동아시아 3국의 공동의식이 강조되는 지금, 2009 개정 고시과정 하에 교과서의 방향을 설정해 주는 데에도 의의가 있다고 생각한다.
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교육대학원 > 역사교육전공 > Theses_Master
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