View : 78 Download: 0

조형활동의 공동작품화 경험이 만 4세 유아의 사회적 능력에 미치는 영향과 유아의 반응

Title
조형활동의 공동작품화 경험이 만 4세 유아의 사회적 능력에 미치는 영향과 유아의 반응
Other Titles
The effect that cooperation work experience of art activity on 4-year-old children's social ability just and children's reaction
Authors
김수진
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구에서는 조형활동의 공동작품화 경험이 만 4세 유아의 사회적 능력과 그 하위 요인들에 미치는 영향을 알아보고, 공동작품화 경험과정에서 나타나는 유아들의 반응을 분석해 보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 조형활동의 공동작품화 경험은 만 4세 유아의 사회적 능력에 어떠한 영향을 미치는가? 1-1. 조형활동의 공동작품화 경험은 유아의 사회적 능력의 구성요인 중 주도성에 어떠한 영향을 미치는가? 1-2. 조형활동의 공동작품화 경험은 유아의 사회적 능력의 구성요인 중 협조성에 어떠한 영향을 미치는가? 1-3. 조형활동의 공동작품화 경험은 유아의 사회적 능력의 구성요인 중 사교성에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 조형활동의 공동작품화 과정 속에서 나타나는 유아의 반응은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시 양천구에 위치한 병설유치원 두 곳에 재원 중인 만 4세 유아 50명이다. 실험집단은 Y초등학교 병설유치원의 만 4세 유아 25명, 통제집단은 N초등학교 병설유치원의 만 4세 유아 25명이었다. 연구도구는 유아의 사회적 능력 검사 측정을 위하여 우수경(2002)이 제작한 유아의 사회적 능력 검사 도구를 사용하였다. 실험처치는 유아의 개별작품을 모아서 공동구성하는 조형활동을 2010년 3월 30일(화)부터 5월 11일(화)까지, 6주간 총 12회 실시하였다. 연구문제를 검증하기 위하여 실험집단과 통제집단의 사회적 능력 검사의 사전검사와 사후검사의 평균 증가분에 대해 t검증을 실시하였고, 유아의 행동을 관찰하여 기록한 것과 작품을 감상하며 유아들과 나눈 이야기를 녹음하여 전사한 자료를 기초로 조형활동의 공동작품화 과정에서 나타나는 실험집단 유아의 반응을 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 조형활동의 공동작품화를 경험한 실험집단 유아들이 통제집단 유아들보다 사회적 능력에서 사전검사와 사후검사의 평균 증가분이 더 높은 것으로 나타났다. 이는 조형활동의 공동작품화 경험이 유아의 사회적 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 둘째, 조형활동의 공동작품화를 경험한 실험집단 유아들이 통제집단 유아들보다 사회적 능력의 구성요인 중 하나인 유아의 주도성에서 사전검사와 사후검사의 평균 증가분이 더 높은 것으로 나타났다. 이는 조형활동의 공동작품화 경험이 유아의 주도성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 셋째, 조형활동의 공동작품화를 경험한 실험집단 유아들이 통제집단 유아들보다 사회적 능력의 구성요인 중 하나인 유아의 협조성에서 사전검사와 사후검사의 평균 증가분이 더 높은 것으로 나타났다. 이는 조형활동의 공동작품화 경험이 유아의 협조성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 넷째, 조형활동의 공동작품화를 경험한 실험집단 유아들이 통제집단 유아들보다 사회적 능력의 구성요인 중 하나인 유아의 사교성에서 사전검사와 사후검사의 평균 증가분이 더 높은 것으로 나타났다. 이는 조형활동의 공동작품화 경험이 유아의 사교성에 긍정적인 영향을 미친다는 것으로 볼 수 있다. 다섯째, 공동작품화 경험과정에서 나타나는 유아들의 반응을 분석한 결과, 유아들은 협력하는 경험의 즐거움과 친구에 대한 애정을 드러내며 즐거워했으며, 자신의 작품과 공동작품에 많은 관심을 보이는 것으로 나타났다.;The purpose of this study was to investigate the effect of cooperation work experience of art activity on 4-year-old children's socialability and those low rank factors, and to analyze response of children who experience those activity. According to such purpose, chose following subject of study. 1. Cooperation work experience of art activity, some influence does experience exert on 4-year-old children's social ability just? A. Cooperation work experience of art activity, some influence does experience exert on initiative among children's element of social ability? B. Cooperation work experience of art activity, some influence does experience exert on cooperative among children's element of social ability? C. Cooperation work experience of art activity, some influence does experience exert on sociability among children's element of social ability? 2.Cooperation work experience of artactivity, what about children's reaction who appear in process? Target of this studies was 50 4-year-old children attending two annex kindergarten to Elementary School located in Seoulcity.Experiment groupY annex kindergarten consisted of 25 4-year-old children, control groupN annex kindergarten consisted of 25 4-year-old children. A study tool used social ability examination tool of children by Woo Soo Kyung(2002) to measure children's social ability. The experiment processed cooperation work of art activity during 6 weeks from March 30, 2010 (Tuesday) to May 11 (Tuesday )total 12 times, collecting children's individual work and holding an exhibition after cooperation composition To verify subject of study, executed t-test about average increment of social ability examination's preliminary inspection and post-inspection of experiment group and control group,and executed qualitative inquiry about children's reaction in experiment group who appear in process cooperation work experience of art activity based on data that analyze recording observes children's motion and appreciate and talk about work with children. Result of two studies is as following. First, cooperation work experience of artactivity, was expose that experience is significant group difference statistically in socialability. This can see as thing which experience exerts effect that is positive in children's social ability cooperation work of art activity. Second, was expose that cooperation work experience of art activity are significant group difference statistically in children's initiative one of element of socialability. This can see as thing which experience exerts effect that is positive in children's initiative cooperation work of art activity. Third, was expose that cooperation work experience of art activity are significant group difference statistically in children's cooperative one of element of social ability.This can see as thing which experience exerts effect that is positive in children's cooperative cooperation work of art activity. Fourth, was expose that cooperation work experience of artactivity are significant group difference statistically in children'ssociability oneofelement of social ability.This can see experience that exert effect that is positive in children's sociability cooperation work of art activity. Fifth, cooperation work, according to result that analyze response of children who appear at empirical process, children show affection about pleasure and friend of cooperated experience and were amused, and appeared by thing which a lot of interests are seen in own work and cooperation work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE