View : 779 Download: 0

교수적 대화 전략을 활용한 안내된 글쓰기 지도 방안

Title
교수적 대화 전략을 활용한 안내된 글쓰기 지도 방안
Other Titles
Teaching Methods for Guided Composition Using an Instructive Dialogue Strategy
Authors
문선희
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서혁
Abstract
본 연구는 글쓰기를 배울 때 무엇을 쓸지 잘 모르는 학생들에게 내용생성 과정에 초점을 맞추어 교수적 대화 전략을 활용함으로써 학생들의 글쓰기 능력을 향상시키기 위하여 연구하였다. Ⅱ장에서는 문헌고찰을 통한 연구의 필요성 및 목적과 글쓰기 전략에 관한 이론으로 본 연구의 기저를 이루고 있다. 교육과정 분석 내용으로는 ‘2007 개정 교육과정’을 기반으로 연구하였고, 내용생성하기를 위한 학술지와 석·박사 논문들에서 선행연구를 살펴보았으며 참고문헌에서 ‘내용생성하기’와 ‘교수적 대화전략’의 유형과 지도 이론을 수립하였다. 교수적 대화 전략의 기본 모형으로 ‘내용 선정하기 → 내용생성프로그램 적용 → 교수적 대화 활동 → 학습 과제 해결하기 → 정리하기’의 단계로 설정하고, 대화전략은 학생들의 글쓰기 능력 향상을 위한 순차적인 글쓰기 교수·학습 과정에 적용하였다. Ⅲ장에서는 ‘교수적 대화 전략’의 지도 과정을 적용하여 직접 연구를 실행하였다. 본고에서는 중학교 1학년을 대상으로 하여, ‘편지글 쓰기'를 과제로 학생들이 대화 활동을 통해 스스로 자신들의 활동을 반성하고 동시에 개인적 경험과 지식을 바탕으로 생활 체험에서 느끼고 생각한 것을 대화 활동을 통해 구성해 나가는 과정에 초점을 맞추고 있다. 수업에 대한 연구 방법은 기본적으로 자연적 방법을 바탕으로 하였다. 이에 따라 일차적으로 실험 수업의 기록을 문화 기술적 방법으로 작성하고 그것을 분석하여 결과를 검토하였다. 학생들의 글쓰기에 대한 흥미도와 글쓰기에 대한 인식에 대한 설문조사를 실시하고 실험 전과 실험 후의 통계처리를 한 결과, 교수적 대화전략은 학생들의 글쓰기에 대한 흥미도와 글쓰기에 대한 자신감, 글의 표현 능력을 향상시키는 것으로 나타났다. 즉, 학생들의 글쓰기는 형식적인 면과 내용 구성면에서 많이 발전하였고, 쓰기에 대한 인식 역시 긍정적으로 변화되었다. 특히 글쓰기에 내용생성하기를 위한 교수적 대화전략은 능동적 글쓰기 태도와 자신감 형성에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 내용생성하기를 위한 교수적 대화전략은 학생들이 쓰기 상황에 관련되는 요소를 이해하고 글의 종류에 따라서 생각하는 방법이 다름을 이해하는 데 효과적이고, 배경지식을 활성화하려는 태도 형성에도 긍정적으로 작용하였다. 본 연구는 중학생들의 구체적인 아이디어 내용 생성의 풍부화, 정교화 시키는 전략을 제시하고, 교수적 대화 전략 중에서 사회적 상호 교환 대화 전략으로 체계적인 글쓰기 지도가 이루어지도록 하였다는 데 의의가 있다.;The purpose of this study is to explore methods to improve students' writing ability using an instructive dialogue strategy in teaching the idea formation process for students who do not have clear ideas of "what to write". In Chapter II of this study, the necessity for and purposes of document-based research and the writing strategy theories are identified. In order to analyze the curriculums, the 2007 revised Korean language curriculums were examined, the studies from journals, master's and doctoral theses on idea formation were reviewed, and other references were analyzed to establish the types and teaching theories of "idea formation" and "instructive dialogue strategies". The models for instructive dialogue strategy were established by five phases: determining subjects, applying idea formation programs, instructive dialogue activities, performing tasks, and revising composition. The instructive dialogue strategy was applied to the consecutive teaching and learning courses to improve the learners' writing ability. In Chapter III of this paper, research was conducted by using the teaching process of "instructive dialogue strategy". For this research, middle school students in grade one were engaged. They were assigned the task of "writing letters" during the class to reflect on themselves and write about their feelings and thoughts through dialogue activities. The class activities were conducted based on ethnography. The records for the experimental class were kept by the ethnographic method and analyzed to review the results. The students were surveyed on their interest in and awareness of writing before and after the experimental activities and statistics were complied. It was found based on the research results that students's interest and confidence in writing and their writing skills greatly improved after the experimental activities. Students' performance greatly improved in formality and contents, and their attitude toward writing became more positive as more students found "writing is fun". Such results clearly demonstrate that the instructive dialogue strategy for forming writing ideas contributes to developing proactive attitude toward writing and improving their confidence in writing. In addition, the instructive dialogue technique helped students better understand the elements related to writing and the different thinking skills required for each writing, while encouraging them to actively use the background knowledge toward the direction they wish to write. It was demonstrated that the instructive dialogue strategy was effective for improving students' writing ability, as students have the opportunity to form their ideas with assistance before they actually start writing. This study has its educational significance in that it suggests the strategies to enrich and elaborate the writing ideas for middle school students and enables to systematically teach writing by the means of inter-exchange dialogue, among the instructive dialogue strategies.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE