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아카이브(Archives)를 활용한 역사수업 방안

Title
아카이브(Archives)를 활용한 역사수업 방안
Other Titles
The teaching-learning method utilizing Archives focusing on learners in history education
Authors
이태은
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이종경
Abstract
현재 우리사회는 하루가 다르게 변하는 IT기술의 발달로 학생들은 궁금한 사항이 생길 때 인터넷 포털사이트에 검색을 통해 원하는 답을 얻는다. 예전에는 쉽게 접근할 수 없었던 과거의 문서, 사진, 멀티미디어자료를 인터넷을 통해 검색할 수 있으며 학생들 누구나에게 개방되어있다. 그런데 방대한 자료들은 쉽게 검색되는 만큼 그 출처나 신뢰성은 낮아지고 정말 필요하고 신뢰할만한 사료를 찾아내는 작업은 어려워진다. 따라서 우리는 국가기록원을 비롯한 전문가(아키비스트와 역사가들)들에 의해 정미된 사료를 제공하는 아카이브를 역사수업에 활용할 수 있다. 역사교육에서 학습자중심의 아카이브를 활용한 교수-학습방법은 학습자들이 기록물에 대해 출처와 저작자의 의도 등에 대해 한 번 더 생각해보는 과정을 통해 학습자의 역사적 사고력을 신장시키고 역사를 일방적으로 주입받는 무비판적 역사교육으로부터 벗어나게 할 수 있다. 본 연구는 서울 모 중학교 3학년 학생을 대상으로 총 4주간에 걸쳐 진행하였다. 학습자들은 5-6명이 팀을 이루어 교사가 제시하는 아카이브 검색 가이드라인을 따라 주제에 맞는 아카이브를 수집하고 정리했다. 프로젝트 학습을 진행하면서 학습자의 아카이브에 대한 선행지식이 없었던 점, 기록물에 초점을 두지 않고 주제에 관한 이론조사만 진행하는 학습자들, 서양인의 기록물을 해외아카이브를 이용하여 직접 찾을 경우 영어해석의 어려움 등이 있었다. 처음해보는 활동이라서 그렇기도 했지만 이 문제를 해결하기 위해서는 블랜디드 학습전략(온`오프라인병행)을 이용해야하고 단기간보다는 장기간에 걸친 교육이 필요하다. 어떤 문제 상황에 접했을 때 학생들 스스로 (예를 들어 잘하는 학생이 그렇지 않은 학생을 이끌어주는) 해결해나가는 것도 긍정적인 모습이었지만 교사와 언제든 접촉하여 수시 피드백을 받을 수 있어야 한다. 본 연구의 프로젝트 학습 결과 학습자들에게 아카이브 활용능력, 1,2차 사료의 구분이나 기록물에 대한 출처, 저자의 주관성을 이해하는 폭의 증대를 가져왔고, 아카이브를 검색, 수집, 분석, 종합하는 과정은 역사적 탐구력을 향상시키는데 의미있는 훈련이 되었다.;Currently, our society has become hard to live without the internet due to the development of IT technology which changes everyday. Students get answers to their questions through searching portal sites. Previously, multimedia data such as past document, picture, motion picture, and etc which could not be approached easily can be searched through the internet, and such data is opened to any student. However, as much as mass data are easily searched, its source or trust became lower, and it became hard to find data which is really needed or trustful. Therefore, we can utilize archives provided with settled data by professionals (archivists and historians) including the National Archives of Korea. The teaching-learning method utilizing archive focusing on learners in history education is a course of criticizing the original data for learners regarding the subject after finding it directly. Through the course of making one thinking about the source and intention of writers, and etc which can be disregarded unintentionally, it can enhance thinking ability about history for the learners and teach them to do away with the history education without criticism through one sided injection. In the study, 3rd grade students of a middle school in Seoul were chosen as subjects to process a history class project utilizing archive for a total of 4 weeks. Learners made a team out of 5-6 people, and collected archives and arranged matching the subject according to the archive search guideline suggested by the teacher. Running the project, there were difficulties such as learners having no previous knowledge regarding archive, learners proceeding only theoretic investigation regarding the subject and not focusing on records, difficulty of English interpretation when directly looking for western records by utilizing overseas archive, and etc. It might have been so because it was the first activity, but to resolve the problem, blended studying strategy of on-line and off-line class should be utilized constantly. Long term education rather than short term education is required. Confronting a certain condition of problem, students resolving it was also a positive aspect (for example, good students leading not good students), but they should be able to have feedback contacting the teacher any time. In the study, results obtained through the study method utilizing archive are, archive utilizing ability, understanding ability regarding history data, improvement of historical exploration skills, and etc. Looking at the process of students' activity and their results, interviews and surveys, the ability to utilize archive as one method of solving history problems improved, and regarding data, it could be known that the range of understanding the distinction of 1st and 2nd data, source regarding records, and writers' subjectivity broadened. In addition, the activity of 3 stages is presumed by active attitude of learners, so it could improve self-oriented studying attitude. The course of searching, collection, analyzing, and integrating has been a meaningful training for improving historic exploration skills.
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