View : 23 Download: 0

유아교육기관에서 선호하는 동요의 곡과 노랫말의 난이도 분석

Title
유아교육기관에서 선호하는 동요의 곡과 노랫말의 난이도 분석
Other Titles
Degree of Difficulty in Melody and Lyrics of Children's Songs which preferred in Korean Child care and Educational Institutions
Authors
정선혜
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 유아교육기관에서 선호하는 동요의 곡과 노랫말의 난이도를 알아보고, 유아교사가 노래 부르기 활동 시 유아의 연령에 따라 적절한 난이도의 동요를 선정하기 위한 지침을 마련하기 위함이다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교육기관에서 선호하는 동요의 곡의 요소(음역, 음정, 리듬, 형식)별 난이도는 어떠한가? 2. 유아교육기관에서 선호하는 동요의 노랫말의 요소(노랫말 형식, 어휘의 수)별 난이도는 어떠한가? 본 연구의 대상은 최근 10년 동안 유아교육기관에서 많이 활용한 동요 99곡으로, 2000년 이후에 이루어진 유아교육기관에서 많이 활용하는 동요에 대한 분석 연구 중 2회 이상 중복되어 선정된 동요를 그 대상으로 한다. 유아교육기관에서 선호하는 동요의 난이도를 알아보기 위하여 김진영(2010 출판 예정)의 ‘유아 노래 난이도 지수(Degree of Difficulty Index for Children's Songs)' 를 사용하여 난이도를 분석하였다. 동요의 난이도를 알기 위해, 곡과 노랫말을 나누어 난이도를 살펴보았다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아교육기관에서 선호하는 동요의 곡은 Ⅱ, Ⅲ난이도의 동요가 80% 이상으로 나타나 곡의 난이도는 약간 낮은 수준이었다. 곡의 요소별 난이도를 살펴보면, 음역의 범위가 b - d"인 Ⅳ 난이도의 동요가 73%로 가장 많았고, 4-5도 음정 이내의 Ⅱ, Ⅲ난이도의 동요가 65%이었다. 리듬은 한 박, 반 박, 부점 리듬 중심으로 이루어진 Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ난이도의 동요가 93%에 달했고, 두 도막 형식 이내인 Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ 난이도의 동요가 80%를 넘었다. 종합해 볼 때, 유아교육기관에서 선호하는 동요는 음역의 난이도는 높았지만, 음정, 리듬, 형식의 난이도는 낮은 편이어서, 전체적인 곡의 난이도는 약간 낮게 나타났다. 둘째, 유아교육기관에서 선호하는 동요의 노랫말은 Ⅲ, Ⅳ난이도의 동요가 75% 이상으로 나타나 노랫말의 난이도는 약간 높은 수준이었다. 노랫말의 요소별 난이도를 살펴보면, 노랫말 형식은 Ⅲ난이도가 47.5%로 가장 많았고, 그 다음으로 Ⅳ, Ⅴ난이도 순으로 나타났다. 어휘의 수는 11-15개인 Ⅲ난이도가 39.4%로 가장 많았고, 6-10개인 Ⅱ난이도가 그 뒤를 이었다. 종합하면, 유아교육기관에서 선호하는 동요의 노랫말 형식은 다소 높게 나타난 반면, 어휘의 수는 난이도가 보통 수준이어서, 전체적인 노랫말의 난이도는 약간 높게 나타났다. 유아교육기관에서 선호하는 동요의 난이도를 알아본 결과, 50% 이상의 동요가 Ⅲ난이도였고, Ⅲ난이도를 중심으로 낮은 난이도와 높은 난이도의 동요가 비슷하게 나타났지만, 낮은 난이도의 동요가 좀 더 많았다. 하지만, Ⅰ난이도의 동요는 한 곡도 없어서, 어린 연령의 유아를 위한 동요가 더욱 많이 작곡될 필요성이 제기되었다.;The purpose of this study is to analyze the degree of difficulty in melody and lyrics of children's songs which preferred in Korean child care and education institutions and to provide a guideline for early childhood teachers to select an appropriate level of children's song according to the children's age. The research is mainly focused on the following two questions. 1. What is the degree of difficulty in melody factors(vocal range, interval, rhythm, form and length) of children's songs which preferred in Korean child care and education institutions? 2. What is the degree of difficulty in lyrics factors(a form of storytelling, number of vocabulary) of children's songs which preferred in Korean child care and education institutions? This research analyzed 99 children's songs which preferred in Korean child care and education institutions for recent 10 years, based on the researches conducted in 2000s. The 99 children's songs were chosen by more than two researches. The 99 children's songs were analyzed by using Kim's DDICS (Degree of Difficulty Index for Children's Songs). To analyze the degree of difficulty of children's songs, this research has conducted in two parts: the degree of difficulty in melody and the degree of difficulty in lyrics. The results of the study were as follows: 1. The degree of difficulty in melody of children's songs were slightly low because over eighty percents songs indicated Ⅱ, Ⅲ degree of difficulty in melody. In detail, the degree of difficulty in melody can be measured by analyzing four factors: vocal range, interval, rhythm, form and length. In vocal range, 73% of the songs indicated Ⅳ degree of difficulty, which was in b-d″vocal range. In interval, 65% of the songs indicated Ⅱ, Ⅲ degree of difficulty, which was in 4-5 intervals. In rhythm, 93% of the songs indicated Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ degree of difficulty, which was composed of one beat, half beat, dotted half beat rhythm. In melody form and length, over 80% of the songs indicated Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ degree of difficulty, which was in two periods. Overall, the degree of difficulty in vocal range was high, but the degree of difficulty in interval, rhythm, form and length was somewhat low. 2. The degree of difficulty in lyrics of children's songs were slightly high, because over 75% of the songs indicated Ⅲ, Ⅳ degree of difficulty in lyrics. In detail, the degree of difficulty in melody can be measured by analyzing two factors: a form of storytelling, number of vocabulary. In aspect of a form of storytelling, almost half of the songs indicated Ⅲ degree of difficulty and over 30% of the songs were in Ⅳ, Ⅴ degree of difficulty. In number of vocabulary, almost 70% of the songs indicated Ⅱ, Ⅲ degree of difficulty. In summary, the degree of difficulty in a form of storytelling was somewhat high, but the degree of difficulty in vocabulary number was normal. Taken together, more than half of korean favorite songs were Ⅲ degree of difficulty, and the number of songs in lower degree of difficulty were slightly more than the number of songs in higher degree of difficulty. However, Ⅰdegree of difficulty song didn't appear, so it is necessary to compose more songs for younger children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE