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만 5세 남아의 반사회적 행동과 만 4세 남아의 반응에 관한 문화기술적 연구

Title
만 5세 남아의 반사회적 행동과 만 4세 남아의 반응에 관한 문화기술적 연구
Other Titles
An Ethnographic Study on 5 year-old boy's anti-social behavior and 4 year-old boy's reaction
Authors
안유리
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍용희
Abstract
본 연구의 목적은 혼합연령 학급에서 만 5세 남아들의 반사회적 행동을 심층적으로 이해하는데 있다. 따라서 문화기술적 연구방법을 통해 K초등학교 병설유치원 누리반 만 4 · 5세 혼합연령 학급 만 5세 남아들의 반사회적인 행동과 그에 대처하는 만 4세 남아들의 반응을 살펴보고, 만 5세 남아들의 반사회적 행동에 영향을 주는 요인을 심층적으로 분석하였다. 이를 알아보기 위한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 만 4 · 5세 혼합연령 학급 만 5세 남아들의 반사회적 행동은 어떠한가? 2. 만 4 · 5세 혼합연령 학급 만 5세 남아들의 반사회적 행동에 대한 만 4세 남아들의 반응은 어떠한가? 3. 만 5세 남아들의 반사회적 행동에 영향을 주는 요인은 무엇인가? 본 연구는 대전시 K구에 위치한 K초등학교 병설 유치원 내 혼합연령 학급인 만 4세와 5세 누리반에서 이루어졌으며, 연구 대상은 만 4세와 만 5세 남아 17명과 교사 2명이었다. 연구를 위한 자료 수집은 2009년 9월 1일부터 2009년 9월 28일까지 이루어졌으며, 자료들은 총 20회의 참여관찰, 형식적 · 비형식적 면담, 문서수집, 비디오 촬영 등을 통하여 수집되었다. 본 연구자는 현장약기와 현장 일지, 비디오 촬영, 연구 일기, 분석 메모를 토대로 현장 기록과 면담 전사본을 만들었다. 수집된 자료는 Bogdan과 Biklen(1991)이 제시한 대로 부호화 하고 범주화 하여 분석하였다. 본 연구의 결과와 논의에 기초해서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 만 4 · 5세 혼합연령 학급인 누리반에서의 만 5세 유아의 만 4세 유아에 대한 반사회적 행동은 빼앗기, 독차지하기, 활동 방해하기, 비난하기, 밀어내기, 무시하기, 간섭하기로 나타났다. 또한 만 5세 유아들을 도와주려는 친사회적 행동이 때로는 사회적 기술의 부족으로 반사회적 행동으로 나타나기도 하였다. 둘째, 누리반에서 만 5세 유아들의 반사회적 행동에 대한 만 4세 유아들의 반응은 제지하기, 거부하기, 따지기, 따르기, 협상하기, 투덜거리기, 이르기로 나타났다. 만 4세 유아들은 만 5세 유아들의 반사회적 행동에 대해서 위축된 태도를 보이고 있었다. 하지만 일방적으로 만 5세 유아들에게 당하기보다는 나름의 대처 방법을 찾고, 만 5세 유아들과의 관계에서 생기게 되는 불평등함에서 벗어나기 위해서 끊임없이 노력하고 있었다. 셋째, 누리반 만 5세 유아들의 반사회적 행동에 영향을 주는 요인으로는 사회 · 문화적인 요인과 개인적인 요인으로 나누어서 구분 할 수 있었다. 사회 · 문화적인 요인으로는 한국 사회의 장유유서와 정명사상이 유아들에게 잘못 받아들여지고 있었기 때문으로 보인다. 개인적 요인은 만 5세 유아들과 만 4세 유아들의 사회적 기술 부족, 만 5세 유아들의 자기 중심적 사고, 만 5세 유아들의 배려심과 인내심 부족이었다. 이상과 같이 만 4 · 5세 혼합연령 학급인 누리반에서는 권위의식을 앞세워 반사회적 행동을 보이는 만 5세 유아들과 그에 대처하며, 불평등한 관계 속에서 벗어나려고 하는 만 4세 유아들이 함께 생활을 하고 있었다. 이들은 상호작용을 통해서 갈등을 느끼기도 하였지만 조절을 통해서 함께 성장해 나가고 있었다.;This study's purpose is understanding profoundly 5 year-old boys' anti-social behaviors in heterogeneous-age class. Thus I observed 5 year-old boys' anti-social behaviors and the 4 year-old boys' reaction coping with the behaviors in Nuri class, which is heterogenous-age class consisting of 4 and 5 years of age, in the kindergarten established as an annex to K elementary school. And I profoundly analyzed the factors having influence on 5 year-old boys' anti-social behaviors. With this view, I established the study topics as follows. 1. How are the 5 year-old boys' anti-social behaviors in heterogeneous-age class consisting of 4 and 5 years of age? 2. How are the 4 year-old boys' reaction to the 5 year-old boys' anti-social behaviors in heterogeneous-age class consisting of 4 and 5 years of age? 3. What are the factors practicing influence on the 5 year-old boys' anti-social behaviors? This research was conducted in Nuri class, which was heterogenous-age class consisting of 4 and 5 years of age, in the kindergarten established as an annex to K elementary school located in K-gu, Daejeon-si. And the objects of this study were 17 boys at the age of 4 and 5 and 2 teachers. Data gathering for the research had been carried out from September 1st in 2009 to September 29th in 2009, and the data had been collected through a total of 20 times participant observations, formal-Einformal interview, documents gathering and video taping. The researcher made scene record and interview transcript on the basis of quick line-up of scene, scene journal, video taping, research diary and analysis note. I analyzed the collected data by encoding and categorization according to Bogdan and Biklen(1991)'s indication. The conclusion based on this study's outcome and discussion is as follows. First, in Nuri class, heterogenous-age class consisting of 4 and 5 years of age, 5 year-old infants' anti-social behaviors against 4 year-old infants appeared as taking away, exclusively possessing, action interrupting, blaming, pushing, ignoring and interfering. And also pro-social behaviors helping 5 year-old infants sometimes appeared as anti-social behaviors by the reason of social skill's lack. Second, in Nuri class, 4 year-old infants' reactions to 5 year-old infants' anti-social behaviors appeared as restraining, rejecting, distinguishing between right and wrong, following, negotiating, grumbling and informing. 4 year-old infants displayed cowered attitude toward 5 year-old infants' anti-social behaviors. However they devised their own meeting methods more than that they were taken in by 5 year-old boys, and they were continuously trying to free themselves from the inequality arising from relationship with 5 year-old boys. Third, I could distinguish the factors influencing on 5 year-old infants' anti-social behaviors in Nuri class into social-cultural factors and personal factors. In social-cultural factors, 'Jang Yu Yu Seo (The young must honor their elders)' and 'Jeong Myoeng Thought (Fatalism)' in Korea society were accepted amiss by infants. Personal factors were the 4 and 5 year-old infants' social skill lack, 5 year-old infants' self-centered thought and 5 year-old infants' lack of care and patience. As above in Nuri class, heterogenous-age class consisting of 4 and 5 years of age, 5 year-old infants displaying anti-social behaviors with authoritarianism at the head, 4 year-old infants trying to cope with that and free themselves from unequal relationships lived together. They felt conflict from their interaction occasionally, yet they growed up together by control.
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