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<생각쪽지>를 활용한 자기 성찰 글쓰기 수필 교수·학습 방안

Title
<생각쪽지>를 활용한 자기 성찰 글쓰기 수필 교수·학습 방안
Other Titles
The purpose of this thesis is to design a efficient program in essay education. It concentrates on internalizing essays by reading them in authorized textbook and doing reflection memo
Authors
조정은
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
나은진
Abstract
본 연구는 수필을 교육하는 효율적인 방안을 고안하고자 하는 연구이다. 이 연구는 학습자들이 교과서에 수록되어 있는 수필 제재를 읽고 <생각쪽지>활동을 함으로써, 수필 작품을 내면화하는 것에 초점을 맞춘 연구이다. 읽기교육과 쓰기 교육의 매개가 되는 교육으로, 자기 성찰 글쓰기를 위한 교육이라고 볼 수 있는데 이는 수필이 교술(敎述) 갈래임을 염두에 두었을 때 수필이 가지고 있는 일상성, 가독성, 교훈성을 바탕으로 성찰과 반성, 내면화에 초점을 둔 교육이 이루어져야 한다는 것이다. 수필은 교과서에 실려 있는 작품이 42편이라는 것을 고려해보았을 때, 중학생의 국어교육을 위한 문학 자료로 많이 쓰이고 있다는 것을 알 수 있다. 그러나 수필은 갈래에 대한 경계의식이 약하고 실제 교수될 때도 소홀히 다루어지고 있다. 시, 소설에 비해 꼭 전달해야 하는 지식의 양이 적기 때문에 부담 없이 쉽게 읽고 지나가는 방법으로 진도를 나가기 일쑤이다. 수필은 교술 갈래이고 가르치는 것에 목적을 분명히 하고 있기 때문에 학습자가 교과서에 수록된 수필 제재를 읽고 내면을 성찰하며 과거를 반성하는 기회를 가질 수 있어야 한다. 더불어 학습자들이 자기 성찰 글쓰기를 하면서 수필 창작에도 자신감을 얻을 수 있도록 해야 한다. 본 연구자는 <생각쪽지>를 수필교육의 가장 효과적인 방안으로 고안하였다. <생각쪽지>는 독후감과도 구별되고, 수필의 재창작과도 구별되는 독자적인 학습활동 양식이다. 교사가 뽑아낸 주제를 토대로 학습자들이 자신의 삶을 성찰하고 활동을 하는 것이다. 먼저 위쪽 공간에 핵심어들을 자유롭게 적고 그 단어들을 흐름에 맞게 연결하여 뼈대를 만든다. 그리고 나서 그 뼈대를 보며, 아래쪽 공간에 그 뼈대에 살을 붙여가면서 이야기를 써 나가는 것이다. 본 연구자는 이번 연구의 내용을 토대로 서울시 강북구에 있는 한 남자 중학교에서 실험을 하였다. 마음으로 쓰는 편지, 어머니의 우산, 국물 이야기, 촌스러운 아나운서를 제재로 하여 7학년 남학생들 109명에게 <생각쪽지>활동을 토대로 수필교육을 진행하였다. 수필수업을 진행하는 과정 중에서 내면화 단계에 가장 초점을 맞추어 내면화하는 방법으로 <생각쪽지>활동을 진행한 것이다. 사전설문지와 사후설문지를 토대로 분석해 본 결과 <생각쪽지>활동은 학습자들에게 수필을 교육하는 데 있어서 큰 의미를 주었다. 사전설문 결과 학생들은 읽는 것, 창작하는 것 모두 소설과 시를 선호한다고 하였다. 그러나 사후설문 결과 <생각쪽지>활동이 흥미로웠고, 내면을 들여다보는 경험, 과거를 반성하는 경험을 할 수 있었다고 답하였다. 또한 수필 창작에도 자신감을 얻었고, 다른 단원에서 수필을 또 배울 때 <생각쪽지>활동을 또 해보고 싶다고 하였다. 그 전에는 학생들은 수필에 관심조차 높지 않았고, 다른 문학 갈래에 비해 선호하지 않았으나 본 연구자의 활동을 통해 긍정적인 인식을 갖게 된 것이다. 뿐만 아니라 수필이라는 갈래에서 큰 의미를 찾지 못했던 학생들이 이 활동을 통해서 교술 갈래의 진정한 목적에 대해 조금이나마 알게 된 것이다. 문학교육이 시, 소설에만 치우치는 현상에서 벗어나고, 수필교육의 위상을 높이려면 <생각쪽지>활동처럼 수필을 효율적으로 가르칠 수 있는 방안을 정립·실천하는 것이 가장 중요하다고 생각한다. <생각쪽지>활동 외에도 수필교육을 효율적으로 할 수 있는 다양한 활동들을 개발하여 학습자들이 수필을 내면화하고 자신을 성찰해볼 수 있는 기회를 많이 제공할 수 있었으면 한다.;The purpose of this thesis is to design a efficient program in essay education. It concentrates on internalizing essays by reading them in authorized textbook and doing reflection memo. Essay education not only links reading education and writing one but is self-introspective writing education. Considering essays are didactic genre and characterized as legibility and instructiveness, the education is focused on self-examination, reflection, and internalization. Regarding 42 works in authorized textbook, essays are commonly used as materials for middle school's korean education. However there is short of consciousness between branches, and essays are treated carelessly in classes. Because learning amount is small relative to poetry or novels, they are easily and briefly read and ended. Learners must be given a chance to introspect and reflect oneself when they read essays aimed at education. Besides They should be able to gain confidence about creation of essays. This Researcher works out reflection memo as a way to educate essays efficiently. Reflection memo, differentiated from book report and essay recreation, is an independent vehicle for learning activities. Learners do various activities based on the topic which is selected by the teacher. First, they write keywords freely on upper part, and order them appropriately. Then, according to ordered words, learners make a story and write it on bottom part. This Researcher performed an experiment at a male middle school located in Gangbuk Seoul. Essay education was taught to a hundred and nine male students, 7th grade, using reflection memo. Topics of this education were writing a letter sincerely, mother's umbrella, story of soup, and countrified announcer. Reflection memo activity was performed, focusing on internalization phase. The results of the beforehand questionnaires and ex-post one indicated significant implications. Used method in essay education, reflection memo activity, was enough effective. Beforehand survey showed that students are fond of novels and poetry in reading and writing. But after reflection memo activity, they answered that it was interesting experience and reminded them of their inner self. In addition, learners gained confidence in writing essays and they wanted to do that activity again when faced essays in another section. Students had affirmative mind to essays after they did reflection memo activity, even they did not preferred essays to other branches of literatures in past. Moreover, students could understand real meaning of didactic genre. For emphasizing essay education and remedying unequalized literature education, biased to poetry and novels, it is the most important thing to design and execute effective programs, like reflection memo activity, when teaching essays. It is desirable to develop various activities and programs designed for educating essays effectively, so give learners many chance to introspect themselves.
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