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Effects of Integrative Task on Korean EFL Learners’ L2 Reading and Writing

Title
Effects of Integrative Task on Korean EFL Learners’ L2 Reading and Writing
Other Titles
읽기 쓰기 통합 과제가 한국 학생의 영어 읽기 쓰기 능력에 미치는 영향
Authors
김지은
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
최연희
Abstract
The present study investigated the effects of an integrative task on L2 learners’ reading and writing development. The processes of reading and writing learners undergo during the task as well as their responses to the task also were examined in detail. The participants were 78 Korean university students who were divided into an experimental and a control group. The experimental group was involved in an integrative task while the control group engaged in a non-integrative task. Over a period of 16 weeks, the experimental group read news articles and academic texts and wrote summaries and reaction papers based on the source texts. Meanwhile, the control group likewise read news articles and academic texts, but they wrote narrative and argumentative essays that were unrelated to the source texts. Both groups took the same pre- and posttests before and after the experiment. In addition, eight students from the experimental group conducted think-aloud protocol during the task and were interviewed on the task. Finally, the experimental group completed a questionnaire on the integrative task and their responses to the task were analyzed. The results showed that the integrative task was significantly effective for learners to develop reading and writing abilities. To be more specific, the integrative task was significantly more effective for high level students to read news articles and academic texts. For writing, both high and low level students benefited from the task in writing summaries but only high level students did so in writing reaction papers. Although the experimental group was not involved in narrative and argumentative essay writing, the integrative task helped students to improve writing these types of texts as well. Based on the protocol analysis, it was revealed that high level students more actively attempted to connect reading and writing by reading the source text several times while writing and reflecting on their ability to understand in writing, which in turn resulted in clearer understanding of the reading text and better writing quality. In addition, most of the participants thought the integrative task was effective in improving their reading and writing abilities, especially in developing writing skills. The results of this study suggest that the effects of the integrative task depend on student proficiency level and reading and writing text type. Based on the findings of the study, it is recommended that students in different proficiency levels should be instructed different ways.;1980년대 이래로 읽기와 쓰기는 서로 깊은 연관이 있고 이 둘을 동시에 학습하면 언어 습득 및 내용 학습이 효과적으로 이루어질 것이라고 여겨지고 있는데, 이러한 맥락에서 본 연구는 읽기와 쓰기를 통합한 과제가 한국 EFL 학습자의 영어 읽기와 쓰기 능력 향상에 어떻게 영향을 미치는지 조사하였다. 읽기 및 쓰기 시험과 사고구술기법 (think-aloud) 및 설문지를 통하여 한국 대학생들의 읽기 및 쓰기 능력 향상에 관한 통합 과제의 효과가 분석되었다. 연구 대상자는 78명의 한국 대학생들로서 이들을 실험 집단과 통제집단으로 나누어 16주간의 실험이 진행되었다. 실험 집단은 통합과제를 수행하였는데, 신문 기사와 교과서 글을 읽고 이에 대한 요약문과 반응 보고서 (reaction paper)를 작성하였다. 반면, 통제 집단은 실험 집단과 같은 종류의 글을 읽었으나 읽기 지문과는 상관없는 주제에 대하여 이야기 체 글 (narrative essay)과 논설문 (argumentative essay)을 작성하였다. 두 집단 모두 실험 전과 후에 동일한 읽기 및 쓰기 사전 사후 시험을 보았고, 이를 통해 통합과제를 통하여 연구 대상자의 읽기 및 쓰기 능력이 얼마나 향상되었는지가 분석되었다. 또한, 사고구술기법을 통하여 실험 집단 중의 네 명의 상위 학습자와 네 명의 하위 학습자가 통합 과제를 수행하면서 어떠한 읽기 및 쓰기 과정을 거치는지도 조사되었으며, 설문 조사를 통해 통합과제에 대한 반응도 알아보았다. 실험 결과, 통합 과제는 학습자의 읽기와 쓰기 능력 향상에 긍정적인 역할을 하는 것으로 밝혀졌는데, 특히 상위 학습자의 읽기 능력에 유의미하게 영향을 주었다. 학습자의 쓰기 능력 향상은 쓰기 텍스트의 종류에 따라 그 결과가 달라졌는데 요약문에서는 상위와 하위 학습자 모두에게 통합 과제가 유의미하게 영향을 주었으나 반응 보고서의 경우 상위 학습자에게만 유의미한 영향을 주었다. 또한, 실험 집단은 통제 집단이 학습한 이야기 체 글과 논설문을 학습하지 않았음에도 불구하고 통합과제 학습을 통해 하위학습자가 논설문 쓰기 능력을 향상하였다. 사고기술기법을 통해서 알아본 학습자의 읽기 및 쓰기 과정은 시험을 통해 밝혀진 양적 결과를 뒷받침해 주었는데, 상위 학습자의 경우 과제를 수행하면서 읽기와 쓰기를 연결시키려는 보다 적극적인 노력을 보여주었으며 이를 통해 읽기 지문을 더욱 심도 있게 이해하게 되었고 보다 나은 쓰기 지문을 생산할 수 있었다. 반면 하위 학습자의 경우 읽기 지문 이해에 많은 노력을 기울인 반면 읽기 지문을 쓰기 지문에 충분히 반영하려는 노력이 미비하였고, 또한 이러한 이유로 쓰기 활동이 읽기 지문 이해에도 별로 도움이 되지 못하였다. 마지막으로 설문지를 통한 조사 결과에서는 대부분의 학습자가 통합과제가 읽기와 쓰기의 발달에 도움이 된다고 생각하였고, 과제에 대해 긍정적인 반응을 보여주었다. 이러한 결론을 근거로 이 연구가 시사하는 바는 통합과제가 학습자의 수준과 읽기 및 쓰기 지문의 종류에 따라 다르게 사용되어야 하며, 더 많은 연구를 통해 다양한 통합 과제가 개발되어 학생들의 읽기와 쓰기 학습이 더욱 효율적으로 이루어질 수 있어야 한다는 것이다.
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일반대학원 > 영어교육학과 > Theses_Ph.D
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