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초등학교 1학년 학생의 유아교육기관 참여 프로그램이 유아의 언어 발달과 친사회적 행동에 미치는 영향

Title
초등학교 1학년 학생의 유아교육기관 참여 프로그램이 유아의 언어 발달과 친사회적 행동에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of The First Grader's Participation in Extra-curricular Program at The Child Care Center on The Child's Language Development and The Pro-social Behavior
Authors
김명진
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구는 유아교육기관의 오후 자유선택활동시간에 이루어지는 초등학교 1학년 학생의 유아교육기관 참여 프로그램이 유아의 언어 발달(어휘력, 읽기 능력, 쓰기 능력)과 친사회적 행동에 어떠한 영향을 미치는가를 검증하고, 실시한 프로그램에 대한 유아의 인식과 반응을 살펴보아, 유아교육기관과 초등학교의 바람직한 연계방향을 모색하는데 그 목적이 있다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다. 1. 초등학교 1학년 학생의 유아교육기관 참여 프로그램이 유아의 언어 발달(어휘력, 읽기 능력, 쓰기 능력)에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 초등학교 1학년 학생의 유아교육기관 참여 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 초등학교 1학년 학생의 유아교육기관 참여 프로그램에 대한 유아의 인식과 반응은 어떠한가? 본 연구는 서울시에 위치한 E유아교육기관의 만 5세 유아 27명(실험집단)과 G어린이집의 만 5세 유아 19명, Y어린이집의 만 5세 유아 8명(비교집단), 총 54명을 대상으로 하였다. 연구도구는 언어 발달을 위해 3가지, 친사회적 행동을 위해 1가지, 프로그램에 대한 유아의 인식과 반응을 알아보기 위해 1가지로 총 다섯 가지가 사용되었다. 유아의 언어 발달 중 어휘력 발달을 알아보기 위해서 김영태, 장혜성, 임선숙, 백현정이 제작한 그림 어휘력 검사(서울장애인종합복지관, 1995)를 사용하였고, 유아의 읽기 능력 발달을 알아보기 위해 최나야(2007)가 개발한 도구와 한국교육개발연구원(1988)에서 제작한 도구를 수정하여 사용하였다. 쓰기 능력 발달을 알아보기 위해서 內田伸子(1995)가 개발한 쓰기 능력 측정도구를 번안, 수정하여 사용하였다. 유아의 친사회적 행동을 측정하기 위해서 McGinnis와 Goldstein(1990)이 개발한 ‘Skill Situation Measure’를 이원영, 박찬옥, 노영희(1993)가 예비검사를 거쳐 번안·수정한 것을 사용하였다. 마지막으로 프로그램에 대한 유아의 인식과 반응을 알아보기 위해 프로그램을 관찰하고 그 내용과 관련한 면담 가이드를 작성하였고, 유아교육전문가 1인에게 검증받아 사용하였다. 본 연구문제에 따른 연구의 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 초등학교 1학년 학생의 유아교육기관 참여 프로그램은 어휘력 발달과 글자 쓰기 능력 중 글자 쓰기 횟수의 감소, 쓰기에서의 언어 동반에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 둘째, 초등학교 1학년 학생의 유아교육기관 참여 프로그램을 실시한 실험집단 유아의 친사회적 행동 전체와 하위요인인 개인정서조절능력과 대인관계형성능력, 교육기관적응능력 모두 프로그램을 실시하지 않은 유아들에 비해 상대적으로 높게 나타났다. 셋째, 초등학교 1학년 학생의 유아교육기관 참여프로그램에 대한 유아의 반응은 대체적으로 긍정적이었으며, 유아가 인식한 초등학생과 유아의 관계는 상호적으로 도움을 주고받는 관계였다. 그러나 반면에 초등학생과의 상호작용에서 나타나는 문제점(놀이의 주도권 상실, 놀잇감 빼앗김 등)이나 프로그램 운영에 있어서의 문제점(프로그램 시행 시간, 공간의 협소 등)으로 인해 프로그램에 대해 부정적으로 인식하는 유아도 있었다. 프로그램에서 나타난 상호작용에 대한 유아의 인식을 살펴보면, 프로그램에서의 초등학생의 놀이와 글자 읽기, 쓰기에 있어서의 도움은 유아에게 언어 발달과 친사회적 행동의 모델을 제시하였다. 또 유아교육기관에 익숙하지 않아 도움을 필요로 하는 초등학생의 등장은 유아에게 친사회적 행동을 자극하는 요소가 되었다. 이 과정에서 유아는 초등학생에게 초등학교에 대한 다양한 정보를 자연스러운 방법으로 습득하게 되었다. 따라서 유아와 초등학생의 자연스러운 상호작용을 이끌어낼 수 있는 연계 프로그램은 유아교육기관에 재원 하는 유아의 초등학교로의 자연스러운 전이를 돕는 효과적인 방법으로 적용될 수 있음을 확인하였다.;The main purpose of this paper is to come up with desirable relationship between child care center and elementary school. To achieve it, effects that the first grader's participation in extra-curricular program at the child care center has on child's language development(vocabulary, the ability to read and the ability to write) and pro-social behavior will be observed. Also child's recognition of and responses to program will be examined. The following are the topics of discussion. 1. What are the effects that the first grader's participation in extra-curricular program at the child care center has on child's language development(vocabulary, the ability to read and the ability to write)? 2. What are the effects that the first grader's participation in extra-curricular program at the child care center has on child's pro-social behavior? 3. What are the effects that the first grader's participation in extra-curricular program at the child care center has on the child's recognition of and responses to program? The subjects of this research are 54 children in total, 27 children(ages 5) at the "E" child care center in Seoul as the experimental group, and both 19 children(ages 5) at the "G" Child Care Center and 8 children(ages 5) at the "Y" Child Care Center as the control group. The sum of 5 research tools are used, 3 for language development, 1 for pro-social activity, and the last one for studying the child's recognition of and responses to program. To monitor progress in vocabulary, "Peabody Picture Vocabulary Test(Seoul Community Rehabilitation Center, 1995)" developed by Kim Young-Tae, Jang Hye-Sung, Im Sun-Sook, and Baek Hyun-Jung is used. To observe developments in the ability to read, instruments developed by Choi Na-Ya(2007) and Korean Educational Development Institute(1988) are modified and used. Also in order to identify developments in the ability to write, "Measurement for the Ability to Write(Uchida Nobuko, 1995)" is adjusted and used. To measure child's pro-social activity, revised version(by Lee Won-Young, Park Chan-Ok, and Rho Young-Hee, 1993) of "Skill Situation Measure(McGinnis and Goldstein, 1990)" is used. Lastly, to study the child's recognition of and responses to the program, guide for survey is employed after verification procedures by a specialist in child education. The findings attained by this research are as follows: First, the first grader's participation in extra-curricular program at the child care center improved child's vocabulary and the ability to write. Second, pro-social behavior, the competence in controlling individual emotion, the competence in establishing personal relationship, and the competence in adapting to child care center of those who participated in extra-curricular program at the child care center seems to be greater than those who did not participate in program. Third, child's response to the program for the first graders is positive and in the eyes of children, the relationship between children and the first graders appear to be mutually helpful. Nevertheless, there are some children who think the program is negative due to problem related to interaction between children and the first graders(such as the loss of leadership or toys in games) and problems regarding program(such as limited amount of time or space). The first graders' help in games, reading, and writing provides children with model for language developments and pro-social behavior. The existence of maladjusted the first graders who are in need of help stimulates pro-social behavior of children. In such interactive process with the first graders, children are able to gain various information about elementary school. As a result, it is confirmed that the program planned to draw interaction between children and elementary students is helpful in natural transfer of children at kindergarten to elementary schools.
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