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유치원 교사의 회복탄력성(resilience) 분석

Title
유치원 교사의 회복탄력성(resilience) 분석
Other Titles
An Analysis of the Kindergarten Teacher's Resilience
Authors
권수현
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
This research examines overall aspect of the resilience, which kindergarten teacher has. It figures out whether the teacher's resilience changes according to kindergarten teacher's personal variables and facilities variables. The research questions are as follows. 1. How is the resilience of kindergarten teacher? 2. Is there any difference in resilience according to kindergarten teacher's variables? 2-1. Is there any difference in resilience according to the kindergarten teacher's personal variables (age, marriage, teaching career, teacher's education)? 2-2. Is there the difference in resilience according to the variables of kindergarten teacher's facilities (type of facilities, assigned children's age, number of children in class, monthly wage, hour of duty)? This study's subjects are 362 kindergarten teachers working in public or private kindergartens located in Seoul. The research tool, RQT(Resilience Quotient Test), which was developed by Reivich and Shatte(2003) was adapted and then used by researcher. Resilience includes subordinate factors such as emotion regulation, impulse control, optimism, causal analysis, empathy, self-efficacy and reaching out, consists of 8 questions per each subordinate factor, 56 questions in total. For data analysis, frequency, percentage, maximum value, minimum value, average and standard deviation were utilized for the research question 1 and t test and one-way analysis of variance(ANOVA) were utilized for the research question 2, If it had a significant difference, Scheffe posterior test were used to find out differences between groups. The results of this study are as follows. First, overall kindergarten teacher's resilience score appeared high. In other words, all resilience, emotion regulation, impulse control, optimism, causal analysis, empathy, self-efficacy and reaching out were higher than the average score. The subordinate factor, which had highest score, was impulse control, followed by empathy, causal analysis, optimism, emotion regulation, self-efficacy, and reaching out in the order named. In conclusion, kindergarten teacher's resilience tend to be generally high, and impulse control and empathy are especially high. Second, personal variables was more significant determinant than facilities variables in the overall resilience. All of the personal variables such as age, marriage, teaching career, and teacher's education level appeared to have significant influence on overall resilience and each of the subordinate factors. The older teacher was, the higher impulse control and causal analysis were. The married teacher had higher emotion regulation, impulse control and causal analysis than the unmarried teacher. The teacher with more teaching career showed higher score in overall kindergarten teacher's resilience, emotion regulation, impulse control and causal analysis. The teacher with higher teacher's education level, appeared to have higher overall resilience, impulse control, causal analysis, empathy and self-efficacy highly. Assigned children's age, number of children in class and hour of duty was the significant variable in resilience and subordinate factors among the facilities variables such as type of facilities, assigned children's age, number of children in class, hour of duty, and monthly wage. The teacher in charge of 3 year-old children showed higher reaching out abilities than the teacher in charge of 5 year-old children. The teacher with large numbers of children in class appeared to have high impulse control. Moreover, the teacher with high salary, carried out higher causal analysis than those with low salary.;본 연구는 유치원 교사가 가지고 있는 회복탄력성의 전반적인 양상을 알아보고, 교사의 개인적 변인과 기관적 변인에 따라 회복탄력성에 차이가 있는가를 알아보고자 하는데 목적이 있다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원 교사의 회복탄력성은 어떠한가? 2. 유치원 교사의 변인에 따라 회복탄력성에 차이가 있는가? 2-1. 유치원 교사의 개인적 변인(연령, 결혼여부, 교직경력, 교육정도)에 따라 회복탄력성에 차이가 있는가? 2-2. 유치원 교사의 기관적 변인(기관유형, 담당 유아연령, 학급 원아 수, 월급여, 근무시간)에 따라 회복탄력성에 차이가 있는가? 본 연구는 서울시에 소재한 133개의 공·사립 유치원에 근무하는 유치원 교사 362명을 대상으로 하였다. 연구도구는 Reivich와 Shatte(2003)가 개발한 회복탄력성 지수 검사(Resilience Quotient Test: RQT)를 연구자가 번안하여 사용하였다. 회복탄력성은 정서조절력, 충동통제력, 낙관성, 원인분석력, 공감능력, 자기효능감, 적극적 도전성의 하위요인을 포함하고 있으며, 각 하위요인별 8문항, 총 56문항으로 구성되어 있다. 연구분석을 위해 빈도와 백분율, 최대값, 최소값, 평균과 표준편차를 산출하고, t검정과 일원분산분석(ANOVA)을 실시하였으며, 유의한 차이가 있는 경우에는 집단 간 차이를 알아보기 위해 Scheffe 사후검증을 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 유치원 교사의 회복탄력성은 전반적으로 높게 나타났다. 즉, 회복탄력성 전체와 정서조절력, 충동통제력, 낙관성, 원인분석력, 공감능력, 자기효능감, 적극적 도전성 모두 평균 이상으로 나타났다. 가장 높은 점수로 나타난 하위요인은 충동통제력이며, 다음은 공감능력, 원인분석력, 낙관성, 정서조절력, 자기효능감, 적극적 도전성의 순으로 나타났다. 이를 통해 유치원 교사의 회복탄력성은 전반적으로 높은 편이며, 특히 충동통제력과 공감능력이 높다고 볼 수 있다. 둘째, 개인적 변인과 기관적 변인에 따른 회복탄력성에 있어서는 기관적 변인보다 개인적 변인에서 회복탄력성 전체와 하위요인에 유의한 차이가 더 많이 나타났다. 개인적 변인인 연령, 결혼여부, 교직경력, 교육정도는 모두 회복탄력성과 하위요인에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연령이 높을수록 충동통제력, 원인분석력이 높았으며, 기혼 교사가 미혼 교사에 비해 정서조절력, 충동통제력, 원인분석력이 높게 나타났다. 교직경력이 많은 교사가 회복탄력성 전체와 정서조절력, 충동통제력, 원인분석력이 높게 나타났으며, 교육정도가 높은 교사가 회복탄력성 전체와 충동통제력, 원인분석력, 공감능력, 자기효능감이 높게 나타났다. 기관적 변인인 기관유형, 담당 유아연령, 학급 원아 수, 월급여, 근무시간 중에서는 담당 유아연령, 학급 원아 수와 월급여에 따라서만 회복탄력성과 하위요인에 유의한 차이가 나타났다. 만 3세 담당 교사가 만 5세 담당 교사에 비해 적극적 도전성이 높게 나타났고 학급 원아 수가 많은 교사가 충동통제력이 높게 나타났으며, 월급여가 많은 교사가 원인분석력이 높게 나타났다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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