View : 620 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김왕식-
dc.contributor.author강민정-
dc.creator강민정-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:18Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:18Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000059220-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185469-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000059220-
dc.description.abstractPolitical socialization is fulfilled not only by direct instruction, but also by indirect learning: it opens an opportunity for political socialization when information, evaluation, or thoughts on politics is delivered through explicit communication. Therefore, it is a very meaningful study to investigate how social studies teacher’s preference on political ideology influences on his or her attitude toward fundamental principles of the constitution, with regard to the fact that political ideology of the teacher has a large influence, either direct or indirect, on the student’s political socialization. The purpose of this study is to understand social studies teachers’ attitudes toward fundamental principles of the constitution according to their preferences on political ideology. The research will be held in three stages. First, we will examine social studies teachers’ personal background, such as a sex, an age, a place of birth, a work experience, and the affiliation with teachers’organizations, then move on to analyze how such personal factors affect attitudes toward ideological orientation, and how ideological orientation exercises an influence on the teachers’ attitudes toward principles of the constitution. A survey of 240 male and female teachers, who work in the 50 high schools located in 25 administrative regions in Seoul, was conducted, and 240 of which were analyzed at last. The data was analyzed by the use of SPSS 17.0. Regarding to analysis techniques, frequencies and percentages were produced in order to understand participants’ general characteristics, distributions of political ideology, attitudes of fundamental principles of the constitution. In addition, Chi-square test was executed to examine the significance of each factor. According to the survey results, it is concluded that a teacher’s political ideology does not have noticeable differences statistically in principles of the Constitution. Since their political ideology is mostly Moderates. But the other side, their political ideology is somewhat affected by personal background factors, giving an influence on a teacher’s attitude toward principles of the constitution: Just like a progressive teacher shows a progressive stance toward principles of the constitution, as a conservative teacher shows a conservative stance. I will recommend, with the results, that what kind of attitudes be taken by teachers in a politics class. It is considered that the objective of politics as a curriculum is to mature democratic citizenships, which is the purpose of social studies, and to develop students’ attitudes toward political participation, equipping them with the responsibility resulted from scientific understanding of political events, making reasonable judgment and action to political problems, and keeping rules of the democratic order. Therefore, teaching politics or delivering current political affairs, teachers should take a neutral stance in political matters, not a biased stance: they should attend a class with a preparation of a detailed teaching-learning guideline. Additionally, it is desirable to execute a follow-up study, which has a wide range of verification, in order to ensure this study.;정치사회화는 직접적인 교수에 의하여도 이루어지지만, 정치에 관한 정보, 평가, 혹은 느낌이 명시적인 커뮤니케이션에 의하여 전달될 때 간접적인 학습에 의하여도 이루어진다. 그러므로 정치교육을 담당하는 교사들의 정치적 이념성향이 수업내용에 직접적 혹은 간접적으로 영향을 주어 학생들의 정치사회화에 크게 영향을 미친다는 점을 고려할 때, 교사들의 이념성향이 민주시민으로서, 우리나라의 국민으로서 반드시 존중하고 수호해야할 헌법의 기본원리에 대한 수용태도에 주는 영향을 알아보는 것은 매우 의미있는 연구가 될 것이다. 본 연구의 목적은 사회과 교사의 정치적 이념 성향에 따른 헌법의 기본원리에 대한 수용태도를 파악하는 것이며, 이를 위해 사회과 교사들의 성별, 연령, 출신지역, 경력, 교원단체 가입여부 등 개인적 배경을 살펴보고, 개인적 배경 변수에 따라 정치적 이념 성향에 어떠한 차이가 있는지, 정치적 이념성향이 헌법의 기본 원리에 대한 수용태도에 미치는 영향은 어떠한지 분석하는 것이다. 본 연구는 서울시 25개 행정구에 위치하고 있는 일반계 고등학교 총 50개교에 근무 중인 남, 여 교사 240명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 총 214부를 최종적으로 분석했다. 수집된 자료는 SPSS 17.0 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 분석기법으로는 연구대상자의 일반적인 특성과 정치적 이념성향에 대한 분포, 헌법의 기본원리에 대한 입장 등을 파악하기 위해 빈도와 백분율을 산출하였고, 각 변수들 간의 유의미한 관계를 알아보기 위해 교차분석(χ²)을 실시하였다. 연구결과에 의하면 교사의 정치적 이념성향에 따른 헌법의 기본원리에 대한 수용태도는 통계적으로 큰 차이를 나타내지 않는 것을 알 수 있었다. 이는 교사들의 이념성향이 보수와 진보라는 이념적 갈등에서 벗어나 대부분 중도를 향해 나아가기 때문이다. 그러나 사안에 따라서 교사들의 정치적 이념성향은 개인적 배경 요인에 어느 정도 영향을 받는다는 것을 알 수 있었고, 헌법의 기본원리에 대한 수용태도에 있어서도 어느 정도 영향력을 갖는 것으로 확인되었다. 즉, 진보적 성향의 교사는 헌법의 기본원리에 대해 진보적인 입장을 보이고, 마찬가지로 보수적 성향의 교사는 헌법의 기본원리에 대해 보수적인 입장을 보이는 경향을 확인할 수 있었다. 본 연구자는 이상의 연구결과를 바탕으로 교사들이 정치수업에 어떠한 태도로 임해야하는지 이를 위한 제언을 제시하고자 한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구내용 = 3 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 A. 정치적 이념형의 개념 및 분류 = 4 B. 헌법의 기본원리 = 12 C. 정치과목 담당교사의 이념성향과 정치수업의 관계 = 29 D. 선행연구의 고찰 = 38 Ⅲ. 연구방법 = 40 A. 연구모형 = 40 B. 연구대상 및 측정 도구 = 43 C. 연구결과 분석 = 46 Ⅳ. 연구결과 및 해석 = 48 A. 연구대상자의 일반적 특성 = 48 B. 개인적 배경과 정치적 이념성향의 관계 = 66 C. 정치적 이념성향과 헌법의 기본원리에 대한 수용태도의 관계 = 69 Ⅴ. 결론 및 논의 = 83 참고문헌 = 87 부록 = 90 ABSTRACT = 100-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent998598 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title사회과 교사의 이념성향에 따른 헌법의 기본원리에 대한 수용태도-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Acceptable Attitudes about the Fundamental Principles of the Constitution according to Social Studies Teachers' Ideological Orientation-
dc.creator.othernameKang, Min Jeong-
dc.format.pageⅴ, 102 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 일반사회교육전공-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE