View : 1000 Download: 0

가정환경이 청소년의 자아개념에 미치는 영향

Title
가정환경이 청소년의 자아개념에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the impact of family environment on self-conception : Focus on Yangpyung, in the Gyunggi province
Authors
유지은
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성훈
Abstract
본 연구는 청소년들에게 건강한 자아개념을 형성시키고 장기적으로는 우리 사회에 건강한 자아상을 지닌 구성원들을 양성하기 위한 기초 자료 제공을 위해 진행되었다. 청소년기는 성인기로 나아가는 이행기로써 신체적? 심리적으로 민감하고 또 이 시기에 어떤 경험을 하느냐에 따라 성인기의 건강한 자아형성과도 연결되기 때문에 매우 중요한 시기이다. 이 시기에 자아개념이 긍정적으로 형성할 수 있도록 돕는 것은 건강한 사회 구성원으로 청소년들의 성장을 조력해야 하는 부모와 교사, 그리고 이 사회에 맡겨진 과제라고 할 수 있다. 그동안 가정환경이 자아개념에 미치는 영향에 대해서는 많은 연구가 있었으나 본 연구는 경기도 양평의 농촌 지역에 한정하여 보고자 한다. 양평군은 농촌 지역으로써, 문화 환경이 열악하고 저소득층과 결손가정 비율이 높으며 지역 재정자립도 또한 매우 낮은 편이다. 따라서, 이 지역에 거주하는 학생들의 자아존중감을 높이고 자아개념을 긍정적으로 확립해야 할 필요성이 있다. 따라서 자아개념에 가장 큰 영향을 끼치는 변인인 가정환경 간의 관계를 파악하고, 이 결과를 통해 중학생들의 자아개념을 긍정적으로 확립하는데 조력하는 방안을 강구해 보고자 한다. 이를 위해 경기도 양평군 소재 거주하는 중학교 2,3학년 학생 300명을 대상으로 가정환경 검사와 자아개념 검사에 관한 설문지를 배부하고 그 중 280부를 분석 대상으로 하였다. 통계는 SPSSWIN 12.0 프로그램을 이용하였으며 일원변량분석(One way ANOVA)을 실시하였다. 분석 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 가정의 지위환경은 자아개념에 영향을 끼쳤다. 가정의 지위환경 중 부모 학력은 유의미한 변인이 되지 못하였으며 소득수준과 양친의 상태 즉, 결손가정 여부가 자아개념에 유의미한 영향을 끼쳤다. 즉 소득수준이 높을수록 자아개념이 높았고 양친 모두가 보호자일 경우 자아개념이 높았다. 둘째, 가정의 지위환경 중 소득수준과 양친의 상태는 과정환경에 영향을 끼쳤다. 소득수준이 높을수록 월등하게 높은 교육수준을 설정하고 이를 달성하도록 요구하는 성취적 경향이 높은 것으로 나타났다. 가족 구성원들간에 애정과 신뢰를 보여주는 친애적 요소의 경우, 친부모에 의해 양육되지 않는 결손가정의 경우 친애적 요소가 낮은 것으로 나타났으며, 과정환경 총 합계에서도 역시 낮은 점수를 보였다. 셋째, 가정의 과정환경은 자아개념에 영향을 끼치는 주요한 변인이었다. 가정의 성취환경은 자아개념에 영향을 끼치지 않았으나 개방환경은 성격적, 학문적 자아개념에 영향을 끼쳤다. 그리고 친애적 환경과 자율적 환경은 자아개념의 모든 하위영역인 신체적·도덕적·성격적·가정적·사회적·학문적 자아개념에 영향을 끼쳤다. 따라서, 이 지역에서는 무엇보다 가정 분위기를 친애적이고도 자율적으로 조성해주는 것이 중학생 자녀의 자아개념을 긍정적으로 확립하는데 도움이 됨을 알 수 있다. 위의 세 가지 결과를 종합해 보았을 때 가정의 지위환경은 자아개념에 영향을 끼치고, 소득수준과 결손여부라는 지위환경은 가정의 분위기인 과정환경에 영향을 주어 이러한 과정환경이 중학생들의 자아개념에 또한 영향을 끼친다고 볼 수 있다. 그러나 지위환경보다는 과정환경에 자아개념이 훨씬 더 많은 영향을 받는다. 그러므로 가정의 과정환경을 자율적이고도 친애적으로 조력할 수 있도록 지역사회를 중심으로 한 부모교육 및 상담원 배치, 그리고 가족 친화 프로그램 등을 도입하여 과정환경을 지지해주는 것이 필요하다.;This report aims at helping the young build the healthy self-conception and providing basic documents to produce members with the self-conception in the long term. The youth period at the threshold of the adult period is very important because it is physically and psychologically sensitive. Furthermore, the experiences the young have for that period are closely connected to the building of the healthy self-conception. The young are helped to build the positive self-conception for that period. The parents, teachers and this society have a duty to build the young as a healthy social member. As there have been many reports about the impact of family environment on self-conception, this report is limited to an agricultural region, Yangpyung, in the Kyunggi province. Yangpyung has bad culture environment, a high ratio of low-income families and broken-homes and a very low ratio of financail independence. Therefore, it is needed to heighten self-respect of the students living at this region and build their self-conception affirmatively. Therefore, I intend to investigate the relationship of the family environment which has the greatest impact on the building of self-conception and help middle school students positively build their self-conception. To this end, I chose 300 middle school students(2 or 3 grade) living in Yangpyung county of the Kyunggi province. I circulated the questionnaire about the investigation of family environment and self-conception to the 300 students and analysed the 280 questionnaires. I used the SPSSWIN 12.0 programm for statistics and carried out One way ANOVA. The result of the analysis is following. Firstly, the status environment of the family had impact on self-conception. In particular, the educational background of the parents didn't function as a meaningful variable, but the income level and the broken-home had a meaningful effect. In other words, the higher the income-level is, the higher self-conception is and the children in broken-homes had the low self-conception. Secondly, the income-level and the broken-home in the status environment of the family had an influence on the psychological environment. It was revealed that the higher the income-level is, the higher educational standard the children set up and the higher accomplishing tendency they have. In addition, the children in broken-homes had low affectionate factor, which shows the love and trust between family members. In the total sum of the psychological environment, they also had low scores. Thirdly, the psychological environment of the family played a major role to have an effect on self-conception. The accomplishing environment of the family had no effect on self-conception, but the open environment had the impact on the characteristic and academic self-conception. And the affectionate and liberal environment had an impact on physical, moral, characteristic, domestic, social and academic self-conception which are a subordinate position of self-conception. Therefore, it can be known that making family environment affectionate and liberal is important for middle school students to establish positive self-conception. Considering the three results, the status environment of the family has an influence on self-conception, and the income-level and the broken-home have an influence on the psychological environment, namely family environment. It can be seen that this psychological environment has also impact on the self-conception of middle school students. However, the self-conception is more highly influenced by the psychological environment than the status environment. Therefore, it is necessary that we support the psychological environment liberally and affectionately through the parents education, the arrangement of counsellor and the introduction of the family friendship program by the local society to assist the psychological environment of the family.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE