View : 49 Download: 0

구글어스 기반의 지리교육 사이트 설계 및 구현

Title
구글어스 기반의 지리교육 사이트 설계 및 구현
Other Titles
Design and Implementation of Geographic education website Based on the Google Earth
Authors
이선주
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강영옥
Abstract
본 연구에서는 지도를 기반으로 지리 교과 내용을 가장 잘 표현할 수 있는 방법을 마련하기 위하여 지리교육사이트를 구현하였다. 연구목적은 온라인과 오프라인 공간에 다양하게 존재하는 지리 관련 학습 자료를 매쉬업하여 표현 방법을 마련할 수 있도록 하며 이를 위해 실제 지리교육사이트를 구현해 봄으로써 지리교육에 지도기반 웹 사이트 구축 가능성을 모색해보고자 연구 방법은 문헌연구와 사이트 및 교과서를 분석하는 것이다. 문헌연구에서는 웹2.0의 특징과 개념을 살펴보고, 웹2.0 환경 변화에 따른 지리정보 서비스의 변화를 의미하는 지리공간 웹을 고찰하였다. 이러한 지리공간 웹을 가능하게 한 오픈API의 개념을 이해하고 종류를 파악하였다. 다양한 종류의 API 예제를 살펴보고 본 지리교육사이트에서 사용할 내역을 파악하였다. 그리고 기존 사이트의 콘텐츠, 기능, 지도 관련 정보 제공방식 및 인터페이스를 기준으로 사이트 분석을 실시하였다. 분석결과 대부분의 콘텐츠가 학년이나 단원명으로 구성되어 있었다. 기능 측면에서는 지도 정보의 경우 개별 프로그램을 이용하여 축소 및 확대, 거리 측정과 같은 기능을 지원하고 있으나 사이트의 내용과 유기적으로 연결되지 않은 형태로 지도만을 볼 수 있었다. 지도관련 정보 제공방식의 경우 웹 페이지에 문서 형태의 글을 통해 설명하고 설명 내용 옆에 사진이나 지도를 제공하는 방식이 많았다. 국가에서 개발한 지도 교육이나 지리정보 프로그램의 대부분은 개발이 쉽지 않고 교과 내용과 관련성이 적은 편으로 교육적 가치를 발휘하기 어렵다는 한계를 확인할 수 있었다. 더구나 이러한 사이트나 프로그램도 다양한 형태로 웹상에 분산되어 학습 자료를 찾는데 불편함을 주고 있으므로 지리교과와 관련된 자료를 매쉬업하여 효과적으로 제공할 필요성이 있다고 판단하였다. 이를 위해 본 연구에서는 직접 오픈API를 활용하여 지도기반의 지리교육사이트를 구현해봄으로써 그 가능성을 확인하고 지리교과의 표현 방법을 제시 하였다. 지리교육사이트 구현과정은 첫째, 콘텐츠를 설계하기 위하여 교과서를 분석하고, 분석을 토대로 지도기반으로 표현할 내용을 정리하였다. 정리된 내용은 분야별로 분류하고 관련 자료를 수집하여 현황을 정리하였다. 둘째, 매쉬업을 통하여 내용 표현에 적합한 자료선택 분류 체계와 자료 유형에 따른 표현 방식을 마련하였다. 셋째, 교과서 분석에 따른 내용 분류와 수집된 자료를 바탕으로 지리교육사이트를 구현하였다. 구현 환경은 홈페이지 제작 프로그램인 익스프레스 엔진을 사용하였다. 넷째, 지리교육사이트 구현을 통하여 지리정보API를 이용하여 지도기반의 교육 사이트 구축 가능성을 제시할 수 있었으며 오픈API를 이용하여 다양한 형태의 매쉬업 방법을 마련하였다. 그동안 교육 분야에서 API를 활용하여 교과 내용을 제공하기 위한 대부분의 연구가 사이트 구현을 제안하는 단계에 머무르고 있다. 그러나 본 연구에서는 교과서 분석을 통하여 지리교육과 관련된 사진, 영상, 개념도, 모식도 등 다양한 자료를 매쉬업해 보고 이들 내용을 지도 위에 나타내는 지리교육사이트를 직접 구현하여 정보 제공 방식의 변화를 추구하고, 구현 가능성을 제시한 것에 의의가 있다.;In this research, in order to provide the best method that shows geographical contents which is based on a map, I materialized Geographic education website. I mashed-up the contents that are related to geographic education, which exists in both on-line and off-line space, to provide the way of expression and also materialized the Geographic education website to grope for possibility of a website based on a map for geographic education. For the research, I studied existing papers and analyzed textbooks and websites. From the existing papers, I observed the features and concepts of web 2.0 and considered geospatial web which implies the changes of geographical information service depending on environmental changes of web 2.0. I tried to understand open API that makes geospatial web possible and got hold of its type: observed various examples of API and contents to use on geographic education website. To analyze the existing websites, I examined contents, functions, how they show the map-related information and interfaces of each websites. As a result, I found most of the contents are constructed according to the class grade or the name of chapter. On the view of functions, in the case of map information they provide the functions of reduction, expansion, and measuring distances, however, these functions were not connected to the contents of the website but only showed the map. In the way they show the information most of the website adopted a form that contains a text of explanation with a picture or a map beside it. I ascertained the limitation of the map education developed by the country and geographic information programs because of their difficulties on developments and little relation on curriculum contents. Moreover, these websites and programs are scattered on the web which leads to inconvenience to find the data. Therefore it is necessary to mash-up the contents that are related to geographic education to provide in an effective way. In this research, I materialized the geographic education website using open API directly and confirmed the possibility of the website and provided the way of expression on geographical contents. The process of materializing the geographic education website proceeded as follow. First, analyzed the textbooks to design the contents and according to this analysis, arranged the contents to express based on the map: arranged the contents in a same division and gathered related information and rearranged it. Second, provided the way of expression accordance with the type of information and classification system of choosing the proper information through mash-up. Third, materialized the geographic education website based on the analysis of textbooks and accumulated data. Express Engine, the program for homepage manufacturing, was used on materialization. Forth, through the materialization of the geographic education website, I could provide the method that shows contents based on a map and also arranged various types of mash-up methods through open API. In education field, there were no researches about providing the information based on a map. However, in this research, through the textbook analysis, mashed-up various data about pictures, videos, conceptions related to geographic education. This research is significant in both that, it investigated changes in providing the information thoroughly through the materialization of the geographic education website, which shows the contents on a map, and presented the possibility of materialization.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE