View : 1063 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이영민-
dc.contributor.author안현정-
dc.creator안현정-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:16Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:16Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000056936-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185453-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000056936-
dc.description.abstract이 연구는 지리 수업에서 개념도를 활용하는 시점(단원시작-선행조직자 vs. 단원 끝-수업정리)과 방법(교사제시 vs. 학생직접그리기)을 달리했을 때의 학업성취도가 어떻게 달라지는 지와 교사가 수업을 진행할 때 개념도 활용 시점과 방법에 따라 수업을 진행하는 방법에 따라 학생들 태도가 어떻게 달라지는 지를 연구하고자 진행하였다. 따라서 본 연구의 목적은 첫째, 지리수업에서 개념도를 활용하는 시점 즉, 선행조직자로 이용할 때와 수업정리단계에서 이용할 때의 학업성취도 차이를 알아본다. 둘째, 지리수업에서 개념도를 활용하는 방법 즉, 교사가 개념도를 제시하는 경우와 학생 개개인이 직접 개념도를 작성하는 경우에서 학업성취도의 차이를 알아본다. 셋째, 개념도를 활용하는 시점과 방법을 다르게 할 때, 교사가 수업을 전개하는 방법에 따라 학생들의 수업태도는 어떻게 달라지는지 알아본다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사가 개념도를 활용하는 시점과 방법을 달리 했을 때 학업성취도에 미치는 영향은 F검증 결과 유의미하지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 교사가 수업을 진행할 때 개념도 활용 시점과 방법에 따라 수업을 진행하는 방법이 달라지게 되는데 이에 학생들이 수업에 임하는 태도 또한 달라졌다. 셋째, 설문지를 통해 개념도 활용 수업에 관한 학생들의 태도를 카이검증으로 분석한 결과, 대부분의 학생들은 개념도가 흥미롭고 내용 이해에 도움을 주며, 스스로 공부하는 데 도움을 주었다고 답했다. 또한 개념도를 이용한 수업에 대체적으로 만족해했고, 개념도를 계속 활용할 것이라고 답했다. 하지만 개념도를 직접 그린 집단에서는 개념도를 계속 활용하는 것에 거부감이 컸고, 특히 여학생들에게서 두드러지게 나타났다. 넷째, 개념도 활용 수업을 마친 교사와의 심층면담 결과, 교사는 개념도를 선행조직자로 이용했을 경우 학생들이 수업에 더 집중했다고 대답하였다. 반면 수업하기가 조금 어려웠던 집단은 개념도를 직접 그리는 집단이었고, 그 이유는 개념도를 직접 그려야 하기 때문에 수업을 충분히 하기에는 시간적으로 여유가 없었다고 대답했다.;The purpose of this research is to determine the effect of concept map on the student's academic achievement and attitude in geography lecture by varying the time when the teacher shows the concept map to the students and the concept map drawer(teacher or student). So, to know the time effect of the concept map, the teacher showed the concept map to the student at the beginning or ending of each different geometry lecture. Secondly, to know the drawer effect, teacher just showed the teacher-drew concept map to the students in one class, and students drew the concept map by themselves at the ending of geometry lecture in the other class. Then, after each geometry lecture, achievement test is carried out. Finally, in each geometry lecture, the behavior of students is observed by recording the lecture with camcorder to inspect the effect of concept map on the student's attitude. The result of this research is as follows. The statistical results showed no significant difference in the time the teacher showed the concept map. Also, whoever the drawer of concept map is, the statistical result showed no significant difference. Secondly, the teacher's lecture style varied by using concept map as a advance organizer made positive effect on the students' attitude in the lecture. Thirdly, the result of Question Sheet test showed that the lecture the concept map was used was more interesting, effective to understand the lecture and helpful for the students to study by themselves. And lots of students were satisfied with the lecture the concept map was used and said they would like to use the concept map afterwards. But, in the group that students drew the concept map by themselves, students tended to be dissatisfied with the concept map, and this tendency is more severe in the female students. Finally, in an interview with the teacher, she said that it is easier to lecture and more effective to the students to use the concept map as an advance organizer. But she said that the lecture the students drew the concept map by themselves was most difficult to lecture because, the lecture time was shortened by assigning the lecture time to the concept map drawing.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구 배경 = 1 B. 연구 목적 및 가설 = 2 C. 이론적 배경과 선행 연구 검토 = 4 Ⅱ. 연구 방법 = 12 A. 연구 절차 = 12 B. 연구 대상 = 13 C. 연구 방법 = 14 Ⅲ. 개념도 활용 교수학습의 과정과 결과 분석 = 21 A. 성취도 통계 분석 = 21 B. 수업과정에 대한 관찰 분석 = 23 Ⅳ. 개념도 활용에 대한 교사와 학생의 인식과 태도 분석 = 30 Ⅴ. 결론 및 논의 = 37 A. 결론 = 37 B. 한계점 및 제안 = 39 참고문헌 = 41 부록 1. 성취도 평가 문제 = 44 부록 2. A 그룹 수업 내용 = 47 부록 3. B 그룹 수업 내용 = 51 부록 4. C 그룹 수업 내용 = 54 부록 5. 개념도(교사 작성) = 56 부록 6. 개념도(학생 작성) = 58 부록 7. 수업 장면 = 59 부록 8. 학생 설문지 = 60 부록 9. 담당교사 인터뷰(전문) = 61 ABSTRACT = 62-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4443425 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title지리수업에서 개념도 활용에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle중학교 1학년 ‘앵글로아메리카’ 단원 중심으로-
dc.title.translatedStudy on The Concept Mapping in Geography Class-
dc.creator.othernameAhn, Hyun Jung-
dc.format.pageⅷ, 63 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 지리교육전공-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 지리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE