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버튼이론을 적용한 학습자중심의 웹코스웨어 설계 및 피드백의 교육적 활용

Title
버튼이론을 적용한 학습자중심의 웹코스웨어 설계 및 피드백의 교육적 활용
Other Titles
Development of Learner-Centered course-ware based on Button Theory and Use of Feedback
Authors
김보경
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최병주
Abstract
농경사회와 산업사회를 거쳐 지식기반사회에 이르기까지 많은 교수-학습 매체와 방법이 변화되고 발전되어 왔다. 특히 컴퓨터의 기능의 발달과 네트워크 기술의 발전은 전통적인 교실의 수업으로부터 시간과 공간을 초월한 다양한 학습공간으로의 변화를 더욱 가속화 시키고 있다. 전통적 면대면 수업방식에서는 교수자가 학습자의 상태를 파악하고 이에 대한 적절한 조치를 취할 수 있었으며 이 조치는 때에 따라 급하지 않은 것일 수도 있고 매우 급한 것일 수도 있으므로 교사의 역할이매우 중요한 것이다. 웹기반수업에서는 교수자와 학습자간의 직접적인 면대면 없이 수업이 진행되지만 교수자와 학습자간의 상호작용성은 매우 강조하고 있다. 그러나 실제 자세히 들여다보면 학습자의 감정 상태나 현재의 학습상태 등에 대한 부분은 거의 반영되지 않고 게시판이나 자료실 등을 통해 이루어지는 것이 고작이다. 이에 본 논문에서는 학습자의 감정, 이해, 통제에 대한 상태를 버튼이라는 매개체를 이용하여 전달하고 이에 대한 반응이 즉각 일어나게 하는 학습자 중심의 웹코스웨어를 설계 및 구현하고자 한다. 본 논문의 연구 의의는 다음과 같다. 첫째,본 코스웨어의 학습으로 인하여 학습자에게는 버튼을 통하여 반응을 이끌어 내고 감정 및 이해도를 파악하여 이에 대한 즉각적인 피드백을 제공함으로써 동기유발 및 학습을 촉진시킬 것이다. 둘째,버튼을 통해 전달된 학습자의 상태를 교수자가 실시간으로 조회할 수 있으므로 교수자는 학습자에게 효과적인 피드백을 제공하여 학습자의 학습을 촉진시킬 수 있을 것이다. 셋째,교수자는 어느 부분에서 학습자들이 어려워하거나 지루해하고,재미있어 하는지를 파악하고 해당 콘텐츠의 내용을 점검해보아 긍정적인 요소는 더욱 강화하고 부정적인 요소는 수정하거나 삭제하여 양질의 교육콘텐츠를 만드는 밑거름이 될 것이다.;Many Teaching-learning methods and media have been changed and developed from the agrarian society and the industrial society through the knowledge-based society. Especially, the development of powerful computers and network technology has accelerated changes to diverse learning spaces beyond time and space from a traditional classroom. In a traditional face-to-face class, teachers can take into consideration the state of learners and take a pertinent action about a problem. The action could be urgent or not depending on a problem, therefore judging the urgency of a problem and managing the situation is one of the most important roles of teachers. Likewise, in a web-based class, the importance of interaction between teachers and learners is very emphasized even though the class usually progress without face-to-face methods. However, the interaction is actually carried out through a bulletin board to the exclusion of current learning state and emotional condition of learners. Accordingly, this study designs and implements learner-centered course-ware based on control buttons asamediator for transferring the state of emotion, understanding and studying control of learners and the feedback of teachers. The buttonsare divided in three areas; showing learner' semotion, asking a question about learning contents and indicating the current learning state of learners. The learners can click the buttons when they need, the refore they are underguarantee of self-imposed control and opportunity. The significance of this study is as follows. First,teacherscan grasp the emotionalstate and degree ofunderstanding through theresponseusing buttonsby learnersso they can motivatelearners bygivingimmediatefeedbacktoeachlearners Second, teachers monitor the learner's status transferred by buttons in real-time,sotheycanoffertheeffectivefeedbackdependingonlearner. Lastly, teachers can identify the degree ofinterestand difficulty in each contentthrough monitoring responseoflearners.Thereforethey can optimize the result to make the high quality learning contents by reinforcing the positivefactorsandcomplementingthenegativefactors
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