View : 935 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김명-
dc.contributor.author조연정-
dc.creator조연정-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:11Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:11Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000056907-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185388-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000056907-
dc.description.abstractWith the fervent trend of life-long education, e-learning such as cyber universities has been popularized and accordingly the use of diverse learning management systems that can be said to be platforms of e-learning services has been increasing. In order to absorb the advantages of face-to-face education and to overcome the limitations of on-line education, interactive communication between demonstrators and learners and between learners and learners is evaluated as an important function of the learning management system. Most of the learning management system provides Website bulletin boards as tools of communication. However, communication through Website bulletin boards is not made on a real time basis, and comments on the boards are listed in order of posting time. So unless one reads every line of comments, it is difficult to distinguish meaningless comments, and there are also limitations that it is difficult to grasp at a glance in which direction the opinions of learners are gathered. Particularly, in order to discuss common subjects as in the case Web-based discussion-oriented learning and to solve the problems thereof, the participation and opinions of a large number of learners are important, but it is difficult to induce active participation of learners in discussion due to the limitations of the existing Website bulletin boards. This thesis designs and materializes the Website bulletin board that gathers opinions on a real time basis so that learners can express their own opinions through Web-based discussion learning and can read diverse opinions of other learners and can acquire knowledge in a natural manner in the course of interacting with one another. When the demonstrator posts messages related to the subject of discussion to the board, learners participating in the discussion input their own opinions and the core keywords representing those opinions with tags. Tags are inserted into the semantic tree together with frequency after undergoing the thesaurus of WordNet. The semantic tree turns dynamic as the opinions of the users are input, and is used to show the opinion gathering process to the participants in discussions. This thesis supplements the limitations of Website bulletin boards which most of the learning management systems use as the tools of communication and introduces the Website bulletin board where semantic tree-based opinion gathering is possible so that learners can save labor and time that they spend on the existing Website bulletin boards. And, based on the semantic tree that this system automatically update on a real time basis, it enables them to easily grasp the opinion gathering direction in discussions and to actively participate in discussions.;평생교육의 열풍과 더불어 사이버대학 등 이러닝(e-Learning)이 대중화되면서 이러닝 서비스의 플랫폼이라고 할 수 있는 다양한 학습관리시스템(Learning Management System)의 사용이 증가하고 있다. 면대면 교육의 장점을 흡수하고 온라인 교육의 한계점을 극복하기 위해 교수자와 학습자, 학습자와 학습자 간의 쌍방향 의사소통은 학습관리시스템의 중요한 기능 중 하나로 평가된다. 대부분의 학습관리시스템은 의사소통의 도구로 웹 게시판을 제공하고 있다. 그러나 웹 게시판을 통한 의사소통은 비실시간으로 이뤄지며, 시간별 작성 순서로 댓글이 나열되어 있어 일일이 댓글을 읽지 않는 이상 의미 없는 댓글을 분별하기 힘들고, 전반적으로 학습자들의 의견이 어떤 방향으로 수렴되어 가는지 한눈에 파악하기 어렵다는 제약 사항이 있다. 특히 웹기반 토론 학습과 같이 공통 주제를 논의하거나 문제를 해결하기 위해 다수 학습자의 참여와 의견이 중요하며 기존 웹 게시판의 제약 사항으로는 학습자의 적극적인 토론 참여를 유도하기 힘들다고 할 수 있다. 본 논문에서는 웹기반 토론 학습을 통해 학습자 스스로 자신의 의견을 적극적으로 개진하고 다른 학습자의 다양한 의견을 읽으며 서로 상호작용 하는 과정에서 자연스럽게 지식을 습득할 수 있는 실시간 의견 수렴 게시판을 설계 및 구현한다. 교수자가 토론 주제에 해당하는 게시글을 게시하면, 토론 참여자인 학습자들은 자신의 의견과 그 의견을 대표하는 핵심 키워드를 태그로 입력한다. 태그는 워드넷(WordNet)의 시소러스(Thesaurus) 분류 방식을 거쳐 빈도수와 함께 시맨틱 트리에 삽입된다. 시맨틱 트리는 사용자의 의견이 입력됨에 따라 동적으로 변하면서 토론 참여자들에게 의견 수렴 과정을 보여주는데 사용된다. 본 논문은 대부분의 학습관리시스템에서 활용하는 의사소통 도구인 웹 게시판의 한계점을 보완하여 시맨틱 트리 기반의 의견 수렴이 가능한 웹 게시판을 소개함으로써 학습자가 기존 웹 게시판에서 들였던 노력과 시간을 절감하고 본 시스템이 자동으로 실시간 업데이트한 시맨틱 트리를 기반으로 토론의 의견 수렴 방향을 쉽게 파악하고, 적극적으로 토론에 참여할 수 있게 한다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 웹기반 토론학습 = 3 B. 시소러스 = 4 C. 태깅 = 6 Ⅲ. 의견수렴시스템 정의 = 9 A. 기존 연구와의 비교 = 9 B. 시스템 사용 시나리오 = 11 C. 의견 수렴 알고리즘 설계 = 17 Ⅳ. 의견수렴시스템의 설계 및 구현 = 20 A. 시스템 설계의 기본 방향 = 20 B. 시스템 메뉴 설계 = 21 C. 시스템 데이터베이스 설계 = 23 D. 시스템 구조 설계 = 28 E. 시스템 구현 = 32 F. 사용자 화면 = 33 Ⅴ. 결론 및 제언 = 37 참고문헌 = 39 부록 = 42 ABSTRACT = 43-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1570526 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title의미 기반 실시간 의견수렴시스템의 설계와 구현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDesign and Implementation of a Semantic Based Real time Majority View Collecting System-
dc.creator.othernameCho, Yeon Jeong-
dc.format.pageⅶ, 44 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 컴퓨터교육전공-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE