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환경교육을 위한 웹 기반 멀티미디어 학습 자료의 내용 및 유형 분석

Title
환경교육을 위한 웹 기반 멀티미디어 학습 자료의 내용 및 유형 분석
Other Titles
Analysis on contents and types of Web-based Multimedia Learning Materials for environmental education
Authors
차민정
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 환경교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
여성희
Abstract
우리가 살고 있는 지식기반사회는 인터넷 보급과 환경이 개선됨에 따라 21세기 정보화 사회를 바탕으로 한 다양한 교육관련 학습 자료들이 개발되고 있다. 이에 따라 시간과 공간의 제약에서 벗어나 시간 관리의 효율성을 제고시키고 학습자 스스로 교육성과를 측정할 수 있어 학습 동기를 부여할 수 있는 웹에 기반 한 교육의 요구는 더욱 활성화 되고 있다. 환경교육에도 시대적인 흐름을 반영하듯 다양한 학습 자료가 지속적으로 개발되고 있으나 활용 측면에는 미약한 실정이다. 환경교육이 지향하는 전인교육을 고려해 볼 때, 유·초·중등학교에서부터 대학과 성인 교육에 이르기까지 환경 소양의 함양을 위해서는 환경교육의 내용을 균형 있게 다루어주고 서로 다른 시각으로 탐구하도록 체계적이고 종합적인 연구를 통해 학습 자료가 개발되어야 한다. 하지만 실제 환경교육의 자료 현황은 이러한 바탕으로 면밀한 검토와 체계적인 분석을 시행한 연구는 없는 실정이다. 따라서 본고는 웹 기반 멀티미디어 학습 자료의 내용 및 유형을 분석함으로서 학교 급별로 어떠한 특징이 나타나는지 살펴보고 향후 학습 자료를 개발하는 전문가들과 이를 이용하는 교사와 학습자들에게 효율적인 활용 을 도모하고자 기초 자료로 제시하고자한다. 이를 위해 환경부, 국토해양부, 에너지관리공단 웹 사이트에 탑재된 학습 자료를 대상으로 기존에 개발된 환경교육 내용 영역 틀에 ‘에너지’와 ‘기후변화’ 영역을 추가하여 학습 자료의 내용영역을 분석하였다. 또한 자료의 유형은 멀티미디어가 갖는 요소에 따라 수업지도안, e-텍스트, 학습만화, 애니메이션, 교육용 게임, 코스웨어로 범주화하여 분석하였으며 학교급간별 학습 내용도 살펴보았다. 본 연구에 대한 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 환경교육을 위한 웹 기반 멀티미디어 학습 자료의 내용 영역은 전반적으로 자연환경 304건(22.1%), 환경오염 250건(16.5%), 환경보전대책 187건(12.4%) 영역에 치중되어있어 과거 환경오염을 중심으로 실시되었던 전통적인 교수-학습 내용을 크게 벗어나지 못하였으며 이에 따라 시대적 흐름을 반영한 에너지 및 기후변화 영역 등이 제고되어야 할 것이다. 둘째, 환경교육을 위한 웹 기반 멀티미디어의 내용 영역별 자료 유형은 수업지도안 934건(61.8%), 다큐멘터리 156건(10.3%)와 e-텍스트 정보 128건(8.5%)순으로 나타났다. 따라서 앞으로 오디오, 비디오, 그래픽 등의 다양한 멀티미디어 학습 자료가 필요하다고 여겨진다. 셋째, 학교급간별 웹 기반 멀티미디어 교수-학습 자료는 초등학교 796건(35.3%), 중학교 588건(26.1%), 유치원 387건(17.2%), 고등학교 320건(14.2%)순으로 나타났다. 또한 상급학교에서도 유사한 내용의 환경교육이 중복되어 있는 실정임을 알 수 있었다. 따라서 학교급간별로 연계성을 가지고 환경교육 내용 영역이 균형적으로 다루어지며 다양한 유형의 학습 자료 개발이 필요하다고 여겨진다.;Knowledge-based society that we live in today causes many changes in teaching-learning materials and teaching-learning methods by the development of information communication technologies, and the development of systematic web-based teaching materials are needed for the advancement of environmental education as well. Multimedia teaching materials have been developed for environmental education so far but there were no analysis on the contents and types of web-based multimedia teaching materials. Therefore, this study intends to analyze the contents and types of web-based multimedia teaching materials and use this as base data to develop and utilize web-based multimedia teaching materials. The study analyzed teaching materials from web sites of the Ministry of Environments, the Ministry of Land, Transport and Maritime Affairs and Korea Energy Management Corporation by adding 'Energy and 'Climate Changes' fields into the frame of pre-developed environment education contents. Types of materials are analyzed by categorizing into teaching plans, e-text, educational cartoons, animations, educational games, course wares. Also, the contents of lessons by school-levels were analyzed. The results and conclusions of this study are as follows. First, the contents of web-based multimedia teaching materials for environmental educations were generally concentrated in 304 cases of natural environments (22.1%), 250 cases of environmental contaminations (16.5%) and 187 cases of environmental preservation plans (12.4%) thus did not significantly deviate from traditional teaching-learning contents being conducted focusing on environmental pollutions of the past thus energy and climate changes should be included which reflect the changes in time. Second, the types of web-based multimedia teaching materials for environmental educations were 934 cases of teaching plans (61.8%), 156 cases of documentaries (10.3%) and 128 cases of e-text information (8.5%). Therefore, it is believed that there needs various types of multimedia teaching materials such as audio, video, graphic in the future. Third, web-based multimedia teaching materials by school-levels showed that there were 796 for primary schools (35.3%), 588 for middle schools (26.1%) and 320 for high schools (14.2%). It also showed that environmental education with similar contents were provided even in advanced schools. Therefore, it is believed that there needs development of various types of teaching materials while the fields of environmental education contents are covered with connectivity according to school-levels.
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