View : 666 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor권수미-
dc.contributor.author이지숙-
dc.creator이지숙-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:06Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:06Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000058609-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185331-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000058609-
dc.description.abstractThe purpose of this survey is investigating specifically about the evaluation method of three ranking system that is one of the plan to strengthen physical and art education by Korean Ministry of Education with priority given to the music curriculum. A questionnaire was developed to grasp the effect of evaluation method targeting the music teachers and 10th grade students. After I find the problem of the evaluation method of three ranking system, I'll analyze the effectiveness of the plan to strengthen music education through the problem. The objects of the survey are 550 10th grade students(male and female) who is in the general highschool and 5 music teachers who is in charge of teaching them music. The questionnaire for students was designed based on the version of Ahn and a committee to normalize Physics, Music and Art education(2007). The questionnaire for teachers was developed based on press release which is made by the Korean Ministry of Education and the interview of survey which is made by Kwon(2008). The results of the analysis can be summarized as follows; First,students don't aware music as an important subject because music subject is excluded from a college entrance examination. Second, the change of evaluation method effects on easing competition among students. But participation in music class is not changed of decreased. Third, because of the change of evaluation method, the authority of the teachers through evaluation rather goes off. Fourth, appropriate facility and teaching aids for music curriculum don't fill up well. Fifth, the plan to activate music class did't do well. In case of the textbook and reference materials for the teachers, they didn't reflect the spot of music class well. As a result, It is difficult for teachers to apply materials in the class. Sixth, the support for training course of teachers and subject education committee is not in the concrete. Rather, in fact, there's no change until now. Korean Ministry of Education insists to change evaluation method to three ranking system. But this change didn't consider real statement of class so that It will bring many problems. Not only changing evaluation method, but also Korean Ministry of Education should aware importance of art education and suggest an alternative plan at the bottom.;본 연구의 목적은 교육부가 지난 2009년 1학기부터 시행한 체육·예술 교육의 내실화 방안 중 3등급제 평가방식이 구체적으로 어떠한 내용인지 음악교과를 중심으로 알아보고 학교 현장에서 어떠한 영향을 주고 있는지에 대한 실태를 현직 교사의 질문지와 학생들의 설문지를 통해 파악하고자 한다. 그리고 3등급 평가 제도가 가지고 있는 문제점들을 파악하여 그 결과를 바탕으로 음악 교육 내실화를 위한 추진 사업이 실효성이 있는지 검토하고 음악 교육 내실화를 위한 개선안을 제안하고자 한다. 본 연구는 서울시에 위치하고 있는 인문계 고등학교 1학년에 재학 중인 남, 여학생 550명을 대상으로 설문조사를 하였으며 설문조사 대상 학교의 음악 담당 교사 5명을 대상으로 질문지 조사를 하였다. 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 분석하였다. 설문지는 안민석과 체육·음악·미술교육 정상화 공동대책위원회(2007)가 공동으로 연구한 선행연구를 바탕으로 설문지 항목들을 참고하고 본 연구 문제들에 의거하여 개발하여 사용되었고 질문지는 교육인적자원부에서 발표한 보도 자료와 권윤경(2008)이 연구한 선행연구의 인터뷰 항목을 바탕으로 수정 보완하여 사용되었다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교 현장에서 음악 교과는 대학입시에서 제외된 비주류 교과로 학생들이 그 중요성을 전혀 인식하지 못하고 있다. 둘째, 평가제도 변화가 학생들의 경쟁완화 측면에서는 효과를 얻었다고 볼 수 있었지만 협동적인 학습 분위기 조성 여부를 보면 학생들의 수업 참여도에는 변화가 없거나 오히려 참여도가 줄어들었다. 셋째, 평가제도 변화로 인하여 교사들의 평가권이 강화된다기보다 오히려 평가권이 약해지고 있다. 넷째, 교육부에서 제시한 음악 수업 시에 적절한 학습 공간 및 교구 확보는 잘 이루어 지지 않고 있다. 다섯째, 교과 활성화 기반의 구축이 잘 이루어 지지 않고 있으며 이전에 제공 되었던 교과용 도서 개발 및 교사를 위한 참고자료에도 학습 현장 상황이 제대로 고려되지 않아 현장에서의 적용이 어려운 실정이다. 여섯째, 교사의 직무연수 및 교과교육연구회 지원이 아직까지 구체적이지 않고 오히려 이전과 비교하여 차이가 거의 없다. 교육부에서는 음악 교육 내실화를 위해 평가방식이 3등급제로 바뀌어야 한다고 주장하였지만 학교 현장의 상황이 고려되지 않은 이번 평가제도 개선안은 많은 문제를 야기 할 것으로 보여 지는데 이를 통해 단순히 평가 방법만을 바꾸는 것이 능사가 아니라는 것을 알 수 있다. 그러므로 교육부는 예술 교육의 중요성을 인식하고 또한 학교 현장의 목소리를 경청하여 보다 근본적인 대안이 제시되어야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 음악교육 평가 = 6 B. 체육·예술 교과의 평가 방식 개선안의 개요 = 9 C. 선행 연구 = 15 Ⅲ. 연구방법 = 18 A. 연구대상 = 18 B. 연구도구 = 19 C. 연구절차 및 방법 = 21 D. 연구의 제한점 = 23 Ⅳ. 연구결과 및 분석 = 24 A. 고등학교 1학년 음악 교과의 평가 기록 방식 전환 이후 학교 현장 실태: 학생들을 중심으로 = 24 B. 고등학교 1학년 음악 교과의 평가 기록 방식 전환 이후 학교 현장 실태: 교사들을 중심으로 = 51 Ⅴ. 결론 및 제언 = 58 A. 결론 = 58 B. 개선방안 및 제언 = 62 C. 후속 연구에 대한 제언 = 64 참고문헌 = 65 부록 = 67 ABSTRACT = 76-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1062477 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title음악 교과의 평가기록 방식 전환 이후 실태 조사 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle고등학교 1학년을 중심으로-
dc.title.translatedThe survey and the investigation after changing the evaluation method in music curriculum for the 10th grade students-
dc.creator.othernameLee, Ji Suk-
dc.format.pageⅷ, 77 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE