View : 120 Download: 0

중학교 학생의 생명공학에 대한 흥미·태도·경험에 따른 이해도 연구

Title
중학교 학생의 생명공학에 대한 흥미·태도·경험에 따른 이해도 연구
Other Titles
Research on middle school students' comprehensive understanding of interests, attitudes and experiences in biotechnology
Authors
노선희
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
정영란
Abstract
The purpose of this study is to determine what the significant factors are in middle school students' comprehension of biotechnology. To check for comprehension, 113 middle school students, located in Seoul, attended this survey and developed tools based on text books. The results are as follows ; The first, Students show a positive interest in biotechnology and science, but generally prefer topics relating to plants and animals compared with those relating to the human body. Students are interested in biotechnology more animal and plants's topics than regarding human-being ones and they show high curiosity and even Science is seemed hard to be close but necessary. And also they are favorable to science and technology. Students acquired more of their knowledge from computer sources than from books. The second, The research showed some differences between the sexes regarding attitudes toward the human section. Males generally had a more positive attitude toward the material, compared with females. However, females were more likely to apply the knowledge they gained to their own lives after the class was finished. The third, Results indicated that students with a strong understanding of human biotechnology found it easy to understand plant and animal biotechnology. The study says experience, interest, attitude is significantly associated with comprehension of biotechnology. The results showed that attitude was among the most important factors in comprehension. The result is indicated if student understand human section of biotechnology, they are available to understand easily of animal and plants section. Moreover, If student have good attitude in science class, get high interest and comprehension on And also the result showed indirected experience have more highly effect on comprehension than directed experience.;본 연구의 목적은 중학교 학생들이 일상생활에서 접하게 되는 생명공학에 대하여 어느 정도의 흥미ㆍ태도를 가지고 있으며, 학교 밖의 경험이 생명공학에서 언급되는 새로운 개념에 대하여 이해하는데 있어 어떠한 영향을 끼치는지 연구하는데 있다. 연구방법은 생명공학에 대한 흥미ㆍ태도ㆍ경험과 개념에 대한 이해도 측정을 위하여 먼저 중학교 교과서 단원별로 언급되어 있는 생명공학기술 내용을 분석하여 검사 도구를 선정 및 개발하였고, 서울시에 위치하고 있는 중학교 남, 여학생 113명을 대상으로 설문조사ㆍ분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 15.0 통계프로그램을 사용하여 문항에 대한 평균 및 표준편차를 알아보기 위해 기술통계분석(Descriptive Analysis)을 실시하였으며, 다른 모집단에서 추출된 두 표본의 평균을 비교하기 위해 독립표본 t검정(Independent samples t-test)을 이용하여 성별에 따른 이해도의 차이가 있는지 알아보았다. 그 다음 학생 변인과 생명공학 이해 간의 상관관계를 알아보기 위해 상관관계분석(Correlation Analysis)을 실시하였다. 본 연구의 분석결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 생명공학에 대한 학생들의 흥미ㆍ태도ㆍ학교 밖 경험을 조사한 결과 인간과 관련한 생명공학 주제보다 동식물과 관련된 생명공학 주제에 흥미가 높았고, 과학수업은 어렵다고 생각하지만 호기심이 많으며 우리 삶에 꼭 필요하다고 생각하였다. 또한 과학과 과학기술에 대해 긍정적인 태도를 보였다. 학교 밖 경험을 조사한 결과 직접경험보다 간접경험을 많이 하였으며, 간접경험 중 컴퓨터를 사용한 지식 획득의 경험이 가장 많았다. 학생들이 집에 구비하고 있는 서적 수는 큰 차이를 보이지 않았다. 둘째, 생명공학에 대한 남녀 학생들의 흥미ㆍ태도ㆍ학교 밖 경험의 하위영역 및 문항별 차이가 있는지 조사한 결과, 흥미도의 하위영역 중 인간과 관련된 생명공학 영역에서 성별에 따른 유의미한 차이가 있는 것으로 분석되어(p< .05) 남녀 학생의 관심사에 차이가 있다는 것을 알 수 있었다. 과학수업에 대한 태도 또한 성별에 따른 유의미한 차이가 있는 것으로 분석되었으며(p< .05) 남학생이 여학생보다 과학수업에 대해 긍정적인 태도를 가지는 것으로 나타났다. 학교 밖 경험에서 직접경험은 성별에 따른 유의미한 차이가 있는 것으로 분석되었고(p< .05) 여학생이 남학생보다 더 많은 경험을 한 것으로 나타났다. 여학생들은 실생활과 밀접한 경험을 많이 한 것으로 나타났다. 간접경험은 성별에 따른 유의미한 차이가 없는 것으로 분석되었다(p> .05). 집에 구비하고 있는 서적의 수는 성별에 따른 유의미한 차이가 없었다(p> .05). 셋째, 생명공학에 대한 흥미ㆍ태도ㆍ학교 밖 경험의 차이가 생명공학을 이해하는데 상관이 있는지 조사한 결과 정적 상관관계가 성립함을 알 수 있었다. 남녀 학생의 경우 생명공학을 이해하는데 있어 인간과 관련한 생명공학 영역에 관심이 많은 학생들이 동식물 생명공학 영역에 관심이 많은 학생 보다 생명공학을 잘 이해한다는 것을 알 수 있었으며, 과학과 과학기술보다는 과학수업에 대한 태도가 높은 학생이 생명공학을 잘 이해하고, 직접경험보다는 간접경험이 생명공학을 이해하는데 있어 유의미한 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE