View : 130 Download: 0

교육재정 배분의 수평적 공평성 연구

Title
교육재정 배분의 수평적 공평성 연구
Other Titles
An Analysis of School Finance Equity : Focusing on Public Middle Schools in Kyeonggido
Authors
이은주
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
한유경
Abstract
This study is designed to investigate into school finance equity, examning the factor that affect the level of equity and providing suggestions to the school finance polices. Three research questions that were raised in the study are: 1. What is the present condition of school finance equity since the school account system has been enforced? 2. Is there any measurable difference between district-level measures and school-level measures in analyzing school financy equity? 3. What are the factors that have a critical effect on the school finance equity? To what extent do the factors have an effect? Financial reports of the fiscal year 2001 were collected from 470 public middle schools in Kyeonggido, Korea, which were analized in terms of school finance equity measured by expenditure per pupil. Utilizing various statistical analyses, such as the Coefficient index, the Gini coefficient, the McLoon index, school finance equity of across and within districts of each type of school were examined. Further, multiple regression analysis was used to investigate the factors affecting the school finance equity, which were categorized into three components: educational condition, financial resources structure, and expending structure. The major findings of the study are as follows: First, the level of equity in both revenue and expenditure is found to be high. As to each item of revenue, while the equity of educational special accounts transferred income is highest, those of subside, supporting fund, and self-revenue such as school development fund and rental fees are comparably low. In terms of each item of expenditure, although school management expense is distributed most equitable, facility expense and students welfare expense show unequitable distribution. Second, there are measurable differences between district-level measure and school-level measure: the variation of within districts measures is larger than that of across districts measures. Third, the structures of securing finance and expenditure are discovered to be determining factors in deciding the degree if school finance equity. While securing structure factors affect positively, expending structure factors have negative effects on school finance equity. These findings have significant implications for school finance polices and future research. 1) The authorities that may be in charge of school finance should be responsible for the equitable distribution of educational finance. Feasible formulas reflecting school types and sizes are needed to guarantee the school finance equity by distributing lump-sum to each school reasonable. 2) Each school should try to increase its level of self-revenue. Although the enforcement of school account system has contributed positively, the amount of self-revenue is still small, and there exist considerable differences among schools. 3) Those study reveals school expending structure and learning activites, which is surely one of the most essential functions of school education, deserve primary consideration. 4) Accumulative school-level data will be precise explanation of school finance structure and its real practice;본 연구는 단위학교 재정의 공평성을 분석하고, 이에 영향을 미치는 요인을 규명함으로써 학교재정 정책에 대한 정책적 시사점을 찾고자 하는 목적으로 수행되었다. 이에 본 연구에서는 경기도 공립 중학교 2008년 학교회계 세입·세출 결산자료를 중심으로 교육재정의 수평적 공평성을 분석하였다. 구체적으로 다음과 같은 내용에 분석의 초점을 두었다. 첫째, 경기도 내 지역별 단위학교 재정의 공평성 수준은 어떠한가? 둘째, 경기도내 단위학교 재정의 공평성 분석에 있어 교육청 간 분석과 단위학교 간 분석에 차이가 있는가? 셋째, 단위학교 재정의 공평성에 영향을 미치는 요인은 무엇이며, 그 영향의 정도는 어떠한가? 이 같은 문제의식을 바탕으로 본 연구에서는 균등한 교육재정 배분을 측정하고 분석하는 데 사용하는 교육재정의 수평적 공평성을 이론적 기초로 사용하였다. 교육재정의 수평적 공평성은 동일한 여건에 있는 사람은 동일하게 취급해야 한다는 원칙으로 모든 학생은 동등하다는 가정 하에 모든 학교에 대해 똑같은 재정지원 및 재정 지출을 해야 한다는 것을 의미한다. 교육재정의 수평적 공평성을 분석하기 위해 대표적인 불평등지수를 선정하고, 구체적으로 편차계수, 지니계수, 역맥룬지수를 측정하였다. 본 연구의 주요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 단위학교 재정의 공평성 분석 결과, 세입 및 세출 모두 공평성 수준이 높은 것으로 나타났다. 항목별로는 세입의 경우, 교육비특별회계전입의 공평성이 가장 높았으며, 보조금 및 지원금과 학교발전기금, 사용료 및 수수료 등의 자체수입은 공평성의 수준이 낮았다. 세출의 경우, 학교운영비가 가장 공평하게 배분되었고, 시설비와 학생복리비의 공평성 수준은 미약한 것으로 나타났다. 둘째, 단위학교 재정의 공평성 분석에 있어 교육청 수준에서의 측정치와 단위학교 수준에서의 측정치에 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 교육청 간 공평성 측정치보다 단위학교 간 공평성 측정치의 격차가 크게 나타났다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE