View : 26 Download: 0

국민학교 컴퓨터 교육의 실태 분석

Title
국민학교 컴퓨터 교육의 실태 분석
Authors
김경희
Issue Date
1992
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원 교육학과
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 국민학교 컴퓨터 교육의 실태를 분석하고, 이를 바탕으로 하여 교육의 활성화를 위한 바람직한 방향을 모색하는 것이다. 즉, 컴퓨터 교육을 교육과정, 하드웨어 및 소프트웨어, 교사교육으로 나누어 각 영역에서 이루어지고 있는 컴퓨터 교육의 현황과 문제점을 밝혀 내고, 이를 토대로 적절한 방안을 탐색하는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 국민학교 컴퓨터 교육의 교육과정 영역에서 다음 사항별로 교사들의 인식과 현황은 어떠한가? 1-1. 컴퓨터 교육의 개념 1-2. 컴퓨터 교육의 목적 1-3. 컴퓨터 교육의 내용 1-4. 컴퓨터 교육을 저해하는 교육과정 관련 요인 2. 국민학교 컴퓨터 교육의 하드웨어 및 소프트웨어 영역에서 다음 사항별 현황은 어떠한가? 2-1. 하드웨어의 보유 현장 2-2. 교육용 컴퓨터 설치 장소 2-3. 컴퓨터 교육을 저해하는 하드웨어 관련 요인 2-4. 소프트웨어 보유 현황 2-5. 소프트웨어 선정 기준 2-6. 소프트웨어의 바람직한 개발 방향 2-7. 컴퓨터 교육을 저해하는 소프트웨어 관련 요인 3. 국민학교 컴퓨터교육의 교사 교육 영역에서 다음 사항별 현황은 어떠한가? 3-1. 컴퓨터 교육 담당장의 유형과 담당 업무 3-2. 직전 교육 현황 3-3. 현직 교육 현황 3-4. 컴퓨터 교육을 저해하는 교사교육 관련 요인 본 연구의 대상은 서울 시내에 위치한 57개 국민학교의 교사 57명이었다. 연구도구는 국민학교 컴퓨터 교육의 실태를 알아 보기 위해 본 연구자가 관련 문헌을 참고하여 작성한 설문지가 사용되었다. 수집된 자료는 빈도, 백분율의 방법을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 국민학교 컴퓨터 교육의 교육과정영역에 대한 교사들의 인식은 다음과 같다. 1-1. 국민학교 컴퓨터 교육의 개념에 대해 컴퓨터 문맹 탈피교육이라는 응답이 가장 많았으며, 그 외에도 컴퓨터 보조 수업, 문제 해결 능력 교육 등으로 상이한 인식을 보여 주고 있다. 1-2. 컴퓨터 교육의 목적으로 가장 높은 응답률을 보인 것은 컴퓨터 문맹탈피 교육이며, 정보 능력 함양 교육, 도구로서의 컴퓨터 교육이라는 응답은 상대적으로 적게 나왔다. 1-3. 컴퓨터에 관한 교육을 실시하고 있는 학교는 많은 편이었으나(87.7%), 컴퓨터를 이용한 교육을 실시하는 학교는 적은 편이었다(52.6%). 1-4. 컴퓨터 교육을 저해하는 교육과정 관련 요인으로 컴퓨터관련 교육내용의 부족, 컴퓨터 교육 시간의 부족 등이었다. 2.하드웨어 및 소프트웨어 영역의 현황은 다음과 같다. 2-1. 컴퓨터 보유대수가 30대이상인 학교가 많았으며, 컴퓨터대 학생의 비율이 1:1인 경우가 78.9%였다. 국민학교에서 보유한 컴퓨터로 16bit기종이 78.9%로 높은 비중을 차지했으나, 8bit기종을 보유한 학교도 상당수가 있었다. 2-2. 교육용 컴퓨터는 주로 컴퓨터실에 설치되어 있으며, 그외에 서무실, 교무실, 교실에 설치되어 있는 경우도 있었다. 2-3. 컴퓨터 교육을 저해하는 하드웨어 관련 요인으로 이용 가능한 컴퓨터의 부족, 컴퓨터 관리 및 정비의 어려움, 주변기기의 부족 등이었다. 2-4. 교육용 소프트웨어를 보유하고 있는 학교는 49.1%였으며, 행정용 소프트웨어를 보유하고 있는 학교는 80.7%였다. 2-5. 교육용 소프트웨어의 선정 기준을 가진 학교는 전체 조사 학교의 14.3%로 아주 저조한 편이었다. 2-6. 교육용 소프트웨어의 바람직한 개발 방향에 대해 사고력, 문제 해결능력 중심이라는 응답이 가장 높게 나타났고(70.2%), 다음으로 교과중심(22.8%)이다. 2-7. 컴퓨터 교육을 저해하는 소프트웨어 관련 요인으로 소프트웨어의 수량 부족이 가장 시급히 해결되어야 할 문제로 지적되었다. 3. 국민학교 컴퓨터 교육의 교사교육 영역에서 사항별 현황은 다음과 같다. 3-1. 컴퓨터 교육의 담당자로 컴퓨터 전담 교사보다 일반 교사가 많았으며, 컴퓨터 교육 담당자는 학생 컴퓨터 교육, 컴퓨터실 운명 및 관리, 교사 컴퓨터 연수등의 업무를 받는다. 3-2. 직전 교육을 받은 교사는 80.7%로 높은 편이였으며, 주로 대학에서 컴퓨터 교육을 받은 것으로 나타났다. 3-3. 컴퓨터 교육에 관한 현직 교육을 받은 교사는 전체 응답 교사의 80.7%이며, 교원 연수, 독학, 학원 등을 이용하였다. 3-4. 컴퓨터 교육을 저해하는 교사 관련 요인으로 일반 교사들의 컴퓨터 관련 지식과 능력 부족, 일반 교사의 컴퓨터에 대한 인식 부족, 컴퓨터 담당 교사의 업무 과중 등이 지적되었다. ; The purpose of this thesis is to investigate the actual conditions of the computer education in elementary schools and on the basis of this investigation to present a desirable for the activation of the computer education. This investigation is divided into three parts, a curriculum, HW and SW, and the training of teachers and some questions are set up. 1. How about teacher's understanding about the computer education in the curriculum of elementary school and the present situation of this education? 1-1. the concept of the computer education 1-2. the purpose of the computer education 1-3. the present situation of the computer education 1-4. the various kinds of obstacles to the computer education in relation to the curriculum 2. How about HW and SW for the computer education (in elementary schools)? 2-1. the number of HW per elementary school 2-2. the places for computers 2-3. the various kinds of obstacles to the c.e. in relation to HW 2-4. the number of SW per elementary school 2-5. the existence or nonexistence of the standard for selecting SW and the order of priority 2-6. the desirable development of SW 2-7. the various kinds of obstacles to the c.e. in relation to SW 3. How about the training of teachers for the c.e? 3-1. the types of teachers for the c.e. and their affairs 3-2. the situation of training preservice teacher 3-3. the situation of training inservice teacher 3-4. the various kinds of obstacles to the c.e. in relation to teachers For the investigation, a teacher per school was chosen in the fifty-seven elementary schools in Seoul, and the questionnaire prepaired by me was used. The analysis was made in the basis of the frequency and a percentage and came to the following conclusion. 1. the teacher's understanding about the c.e. in elementary school 1-1. Diverse understandings were shown, and among them the computer literacy was the most frequently chosen item. 1-2. Diverse understandings were shown, and the most important purpose was the computer literacy: the second was the improvement of the ability of information processing: the third was the practical use of computer as an useful instrument. 1.3. The percentage of the schools which gave a education about computer was high(87.7%), while that of the schools which gave a practical education was low(52.6%). 1-4. The various obstacles were such as the lack of substance and time for computer education. 2. HW and SW 2-1. A large percentage of schools had more than 30 computers and the most type of computers was 16 bit (78.9%) and the number of schools possessing 8 bit computers were not a few. 2-2. The most frequently chosen item for the place was a computer room, and then the general affairs room, the academic affairs room, and classroom. Some schools equipped computers in more than two places. 2-3. The various obstacles were such as the lack of the available computers, the difficulty of managing computers, and the want of peripheral equipments. 2-4. The percentage of the schools which had SW for education was low(49.1%), while that of the schools which possessed SW for official affairs was high(80.7%). 2-5. The percentage of the schools which had a standard for selecting SW was low(14.3%). 2-6. The most important element in selecting SW was the efficient transmission of contents. 2-7. The most frequently chosen item among the obstacles to the c.e. in relation to SW was the lack of SW. 3. the training of teachers for the c.e. 3-1. Teachers gave the c.e. and the c.e. for students, and managed computer-room, and trained teachers. 3-2. The percentage of the teachers who got the c.e. before getting the teaching job was high(80.7%), and most of them were instructed in colleges. 3-3. The percentages of the teachers who got the c.e. in the present post was high(80.7%). 3-4. The various obstacles were such as the lack of enthusisasm for and knowledge of the computer, and the overweight of teacher's affairs. * c.e. : computer education
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE