View : 532 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author신승덕-
dc.creator신승덕-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:51Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:51Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000055644-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185170-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000055644-
dc.description.abstractThe purpose of this study was to analyze the current status of the computer education in Kindergartens for the effective implementation of the computer education. 110 teachers, who implemented computer education in their kindergartens classrooms, and 51 kindergartens having computers as the educational tools were selected as the subjects of this study. The study was performed by the questionnaire made by this researcher, and the data were analyzed with Frequency, Percentage, and X^(2)-Test. The results were analyzed into 5 categories : 1) Teacher's recognition on the need, objective, effect of the computer education in kindergarten. 2) The environmental status for the computer education. 3) The content and method of the computer education. 4) The status of teacher's training and the knowledge for the computer education in kindergarten. 5) The positive direction for the computer education in kindergarten. The major findings of the survey are summarized as follows : 1) Teacher's recognition on the need of computer education in kindergartens was positive. (91.8%) And teachers thought that the most important objective of early childhood computer education was to help children get familiar with the computer. They recognized that the effect of early childhood computer education was positive, especially more in the aspects of the attitude to the computer and the autonomy and self-confidence. 2) The degree of possession of computer hardware and software in kindergartens was various, but generally insufficient. And it was popular that the computer were installed on one of the areas in classroom. 3) In the content of computer education, number and simple mathematical operation activity was most popular, next simple computer manipulation. 4) Many teachers(69.1%) have experienced the education about computer, but their knowledge for computer education was insufficient, and wanted to participate in the training course for teacher education. 5) The computer education in kindergarten, if it's content and method are appropriate in child's development, is promising. For the successful implementation of the computer education, it is required to develop appropriate software, extend the opportunity for teacher education, study the model of early childhood curriculum integrated computer activities.; 본 연구의 목적은 유치원 컴퓨터 교육의 실태를 알아보고, 유아교육에서의 컴퓨터 활용의 바람직한 방향을 모색해 보는데 있다. 이러한 연구 목적에 따를 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 교사들은 유치원 컴퓨터 교육에 대한 다음 사항들을 어떻게 인식하고 있나? 1-1. 유치원 컴퓨터 교육의 필요성 1-2. 유치원 컴퓨터 교육의 목적 1-3. 유치원 컴퓨터 교육의 효과 2. 유치원 컴퓨터 교육에 대한 다음 사항별 현황은 어떠한가? 2-1. 유치원 컴퓨터 교육을 위한 시설 환경 2-2. 유치원 컴퓨터 교육의 내용 2-3. 유치원 컴퓨터 교육의 방법 3. 유치원 컴퓨터 교육을 위한 교사 교육의 현황 및 문제점은 무엇인가? 4. 유치원에서의 컴퓨터 교육의 바람직한 방향은 무엇인가? 연구 대상은 서울 시내 유치원 중 컴퓨터 교육을 실시하고 있음이 확인된 유치원 51 군데와 그 유치원의 교사들 110명이었으며, 연구도구 및 방법은 연구자가 작성한 질문지를 사용한 조사방법이었다. 자료의 분석은 빈도, 백분율, X^(2)검증의 방법을 사용하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 유치원 컴퓨터 교육의 필요성에 대한 교사들의 인식은 다음과 같았다. 1-1. 유치원 컴퓨터 교육의 필요성에 대한 인식은 긍정적(91.8%)이었다. 1-2. 유치원 컴퓨터 교육의 가장 큰 목적을 컴퓨터에 대한 친밀감 형성(43.6%), 다양한 경험을 통한 전인적 발달(23.6%), 논리적 사고와 문제 해결력 향상(18.2%)등으로 인식하고 있었다. 1-3. 유치원 컴퓨터 교육의 효과에 대한 인식이 대체로 긍정적이었는데, 특히 컴퓨터에 대한 친근감 형성(99.1%), 자율성과 자신감 발달(82.7%)에 대한 인식이 긍정적이었다. 2. 유치원 컴퓨터 교육 실시 현황은 다음과 같았다. 2-1. 컴퓨터 및 software 보유 정도는 유치원마다 매우 다양하였으며, 교실내 여러 영역중 하나로 컴퓨터를 설치하는 경우(62.7%)가 가장 많았다. 2-2. 유치원 컴퓨터 교육의 내용은 숫자와 간단한 수학적 조작활동이 가장 많았으며, 다음으로 컴퓨터 사용법, 한글의 읽기와 쓰기등의 순으로 나타났으며, 사용중인 컴퓨터 프로그램에 대하여는 연령 적합성 및 흥미, 내용의 교육성, 난이도순 진행, 유아들에 의한 작동 용이등의 면에서는 비교적 긍정적인 편이었으나 실제 세계의 표현, 단원과의 관련성면에서는 부정적인 편이었다. 2-3. 컴퓨터 활동을 자유놀이 시간에 하는 경우가 가장 많았으며, 사용순서 결정이나 프로그램(software) 선택은 교사 주도인 경우가 많았고 컴퓨터 활동에 대한 계획, 준비활동, 평가 등이 미비한 편이었다. 3. 교사 교육을 받은 교사가 많은 편(69.1%)이었으나, 교사 교육의 주최가 컴퓨터 판매회사이거나 근무하고 있는 유치원 자체내 등에만 한정되어 있는 경우가 많았고, 그 내용 역시 다양하지 못했으며 교사의 지식수준은 부족한 편이었다. 4. 유치원에서의 컴퓨터 교육은 그 내용과 방법이 유아의 발달에 적절하게 제공된다면 유아의 발달을 돕는 유용한 도구가 될 수 있는데, 이를 위해서는 유아교육용 프로그램(software)의 개발, 교사교육의 확대, 컴퓨터 활동통합 유아 교육과정 모델 연구 등의 과제가 해결되어야 할 것이다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 의의 = 1 B. 연구의 목적 및 연구 문제 = 2 C. 연구의 제한점 = 3 Ⅱ. 유아 컴퓨터 교육 = 4 A. 유아 컴퓨터 교육의 목적 및 내용 = 4 B. 유아 컴퓨터 교육의 방법 = 17 C. 유아 컴퓨터 교육을 위한 교사교육 = 23 Ⅲ. 연구 방법 = 27 A. 연구대상 = 27 B. 연구도구 = 29 C. 연구절차 = 30 D. 자료 분석 = 30 Ⅳ. 결과 및 해석 = 32 A. 교사의 인식 = 32 B. 시설 환경 = 39 C. 컴퓨터 교육의 내용 및 방법 = 44 D. 교사 교육의 현황 = 58 E. 개선방향 = 63 Ⅴ. 결론 = 67 A. 요약 = 67 B. 논의 = 70 참고문헌 = 76 부록 = 81 ABSTRACT = 97-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2769736 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원 교육학과-
dc.title유치원 컴퓨터교육 실태에 관한 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.page107 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육학과-
dc.date.awarded1990. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE