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유아기 늦둥이 자녀를 둔 부모의 임신, 출산 및 양육과 기대수준

Title
유아기 늦둥이 자녀를 둔 부모의 임신, 출산 및 양육과 기대수준
Other Titles
Pregnancy, Childbirth, Rearing & Expectation level of Parent Having a Young Child born late
Authors
손정미
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김희진
Abstract
본 연구에서는 어머니의 늦둥이 자녀 임신, 출산 및 양육에 대한 전반적인 경향과 어머니의 유아기 늦둥이 자녀에 대한 발달 기대 및 어머니, 아버지의 늦둥이 자녀에 대한 학력과 직업 기대를 알아보았다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 어머니의 늦둥이 자녀 임신, 출산 및 양육은 어떠한가? 2. 어머니의 유아기 늦둥이 자녀에 대한 발달 기대는 어떠한가? 2-1. 어머니, 아버지의 늦둥이 자녀에 대한 학력과 직업 기대는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 E대공원에 주말 나들이 나온 유아기 늦둥이 자녀를 둔 부모 74쌍(아버지 74명, 어머니 74명)이다. 본 연구에서는 어머니의 늦둥이 자녀 임신, 출산 및 양육에 대한 전반적인 경향을 알아보기 위하여 늦둥이 자녀를 둔 부모들의 개별 면담과 포털사이트 내 늦둥이 부모 카페 회원들의 온라인 조사 통하여 어머니의 늦둥이 자녀 임신, 출산 및 양육 질문지를 작성하여 사용하였다. 또한 어머니의 유아기 늦둥이 자녀에 대한 발달 기대를 알아보기 위하여 윤영애(1988)가 사용한 이희선(1987)이 수정, 번안한 Hess와 Azuma(1980)의 발달 기대 질문지(DEQ)를 연구목적에 맞게 형식을 수정하여 사용하였다. 어머니, 아버지의 늦둥이 자녀에 대한 학력과 직업 기대를 알아보기 위하여 오진숙(1979)의 학부모 교육의식 문항과 곽병선(1982)의 부모 진로의식 문항에서 선택, 사용한 이승미(2004)의 어머니의 자녀 성취에 대한 기대 질문지를 연구목적에 맞게 형식을 수정하여 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료의 처리는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 사용하여 각 연구문제에 따라 빈도나 평균, 표준편차, Cronbach's α를 알아보고 t-test를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 늦둥이 자녀 임신, 출산 및 양육에 대한 전반적인 경향을 살펴보면 늦둥이 자녀의 경우에는 계획된 임신이 많았으며, 계획하여 출산하게 된 동기로는 ‘결혼이 늦어져서’와 ‘아이를 갖고 싶어서’가 많았다. 계획하지는 않았으나 출산하게 된 동기로는 ‘아이가 있어야 할 것 같아서’와 ‘임신이 안 돼서 포기했다가’가 많았다. 늦둥이 자녀의 임신 기간에 좋았던 점으로는 ‘태어날 아기생각‘과 ‘엄마가 된다는 기쁨’이 많았으며, 힘들었던 점으로는 ‘건강한 아이를 낳을 수 있을지에 대한 걱정’과 ‘유산과 분만에 대한 걱정’이 많았다. 늦둥이 자녀를 키우면서 윗자녀에게 좋아진 점으로는 ‘듬직하고 어른스러워졌다’와 ‘안정감이 생겼다’가 많았고 늦둥이 자녀가 성장함에 따라 걱정되는 점으로는 ‘아이가 외롭거나 어린 나이에 혼자 남겨질 것 같아서’와 ‘끝까지 경제적 뒷받침을 할 수 없을 것 같아서’가 많았다. 둘째, 어머니의 유아기 늦둥이 자녀에 대한 발달 기대에서는 전체 평균이 중간보다 약간 높은 편이었고 발달 영역 간 큰 차이가 없었다. 어머니, 아버지의 늦둥이 자녀에 대한 학력과 직업 기대에서는 전체평균은 어머니가 아버지보다 높았으며, 기대하는 학력과 가정형편상 진학이 어려울 경우의 조치, 두 개의 하위영역에서 유의미한 차이가 있었다. 즉, 늦둥이 자녀에게 기대하는 학력에서는 어머니는 대학교 졸업보다 높은 학력을 기대하였고, 아버지는 대학교 졸업보다 낮은 학력을 기대하였다. 가정형편상 진학이 어려울 경우의 조치에서는 어머니는 중간입장보다 높은, 즉 무리해서라도 진학시키겠다는 쪽에 좀 더 가까웠고 아버지는 중간입장보다 낮은, 즉 가정형편에 따르겠다는 쪽에 좀 더 가까;This study intends to inspect mother's general tendency of pregnancy, childbirth & rearing of a young child born late, mother's developmental expectancy on a child born late, and mother's & father's expectation on academic background & vocation of a child born late. The concrete research topics are like followings. 1. What are mother's pregnancy, childbirth & rearing of a child born late like? 2. What is mother's developmental expectancy on a young child born late like? 2-1. What is mother's & father's expectation on academic background & vocation of a child born late like? This study was done for 74 pairs of parents(74 fathers, 74 mothers) having infants born late who went for a weekend outing to E Grand Park located in Seoul. In order to inspect mother's general tendency of pregnancy, childbirth & rearing of a child born late, questionnaires on their pregnancy, childbirth & rearing were written down and used through individual interview with parents having a young child born late & online survey on members of a cafe in Portal sites for parents having a young child born late. In addition, in order to examine mother's developmental expectancy on a young child born late, Developmental Expectancy Questionnaire(DEQ) by Hess & Azuma(1980), used by Young Ae Yun(1988), modified & changed by Hi Seon Lee, was used after modifying its form according to the research aims. In order to inspect mother's & father's expectation on academic background & vocation of a child born late, Questionnaire on mother's expectancy on the achievement of a child by Seung Mi Lee(2004), selected from questions on parents' educational consciousness by Jin Suk Oh(1979) & questions on parent's career consciousness by Byeong Seon Gwak(1982), was used after modifying its form according to the research aims. For data processing collected from this study, frequency, mean, standard deviation, Cronbach's α were examined and t-test was performed according to each research topic using SPSS 12.0 statistical program. The results of this study are like followings. First, as for mother's general tendency of pregnancy, childbirth & rearing of a child born late, there are many cases of planned pregnancy, and the motive for it was mainly ‘delayed marriage' or ‘desire for a child'. The motive for childbirth unplanned was mainly that ‘Having a child was required’ or ‘Happened to have a child after giving up pregnancy’. During a pregnancy period of a child born late, most of their pleasure was like ‘Thinking about an expected child' or ‘Delight of becoming mom', and the difficulties were concentrated on ‘concern about childbirth of a healthy baby' or ‘anxiety about miscarriage & delivery'. The advantage with siblings from a child born late was mainly that ‘They became dignified & behaved like a grown-up’ or ‘They became more stable than before’. And, as a child born late grows up, their concern was that ‘He may feel lonely or be left alone when young’ or ‘He may not get economical support to the end'. Second, as for mother's developmental expectancy on an infant born late, total mean value was a little higher than the middle, and there was no outstanding difference between the developmental zones. As for mother's & father's expectation on academic background & vocation of a child born late, total mean value was higher for mother than father. And, in expected academic background & measures for difficulty in entering school because of family reasons, in two sub-zones, there was significant difference. In other words, as for academic background they expect to the child born late, mothers expected higher one than graduating from a college, while fathers expected lower one than that. As for measures for difficulty in entering school because of family reasons, mothers were in the position to educate the child at large though it's beyond their limit, or took higher place than the middle, and fathers were in the position to consider family reasons at large, or took lower place than the middle.
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