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그림책 일러스트레이션의 표현에 대한 유아의 반응

Title
그림책 일러스트레이션의 표현에 대한 유아의 반응
Authors
전효훈
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 그림책 일러스트레이션의 표현에 대한 유아의 선호도에 연령의 차이가 있는지 알아보고 각 일러스트레이션의 표현에 대한 유아의 언어적 반응은 어떠한지 알아보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. Ⅰ. 그림책 일러스트레이션의 표현에 대한 선호도에 연령의 차이가 있는가? Ⅰ-1) 흑백 표현과 칼라 표현을 비교했을 때 연령에 따라 유아의 선호도에 차이가 있는가? Ⅰ-2) 사진, 재현적, 만화적, 표현적 표현을 비교했을 때 연령에 따라 유아의 선호도에 차이가 있는가? Ⅰ-3) 사진, 재현적, 만화적, 표현적 표현 중 어떤 유형의 그림을 싫어하는가? Ⅱ. 그림책 일러스트레이션의 표현에 대한 유아의 언어적 반응은 어떠한가? Ⅱ-1) 흑백 표현에 대한 유아의 언어적 반응은 어떠한가? Ⅱ-2) 칼라 표현(사진, 재현적, 만화적, 표현적 표현)에 대한 유아의 언어적 반응은 어떠한가? Ⅱ-3) 일러스트레이션의 표현양식에 대한 유아의 언어적 반응은 연령에 따라 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시와 수원시에 위치한 유지원 5곳에서 만 4세 94명, 만 5P 90명을 합한 총 184명의 유아를 대상으로 하였다. 연구절차는 서울시에 위치한 S,Y 유치원의 만 4세 유아 44명과 만 5세 유아 40명을 합한 총 84명의 유아를 대상으로 재현적 표현과 만화적 표현의 그림을 각각 흑백과 칼라로 제시한 그림책을 보여준 뒤에 그림에 대한 선호도와 그에 따른 언어적 반응을 조사하였으며 서울시 위치한 S유치원과 Y유치원, 수원시에 위치한 S유치원에서 만 4세 50명, 만 5세 50명을 합한 총 100명의 유아를 대상으로 이솝 우화 ‘황소와 개구리’ 이야기를 사진, 재현적 표현, 만화적 표현, 표현적 표현으로 제작한 그림책을 보여 준 뒤 그림에 대한 선호도와 그에 따른 언어적 반응을 조사하였다. 그림에 대한 유아의 언어적 반응 유형을 분석하기 위해 Ramsey(1989)가 고안한 일러스트레이션의 표현에 대한 유아의 언어적 반응의 유형을 기초로 하였다. 각 유아의 선호도와 언어적 반응은 빈도분석을 하였으며 연령에 따른 차이를 알아보기 위해 x²점검을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책 일러스트레이션의 색채 표현에 있어서 유아는 흑백 표현 보다 칼라 표현을 더 선호하였다. 둘째, 그림책 일러스트레이션의 표현양식 중 대상에 관한 객관적 표현의 선호도가 높았으며, 특히 연령이 어릴수록 실제성에 기초를 둔 사진을 선호하였으며, 연령이 높아질수록 다양한 표현 양식에 관한 관심이 높아졌다. 셋째, 유아들이 가장 싫어하는 유형의 그림은 작가의 주관성이 가장 많이 개입된 표현적 표현으로 나타났다. 넷째, 흑백으로 표현한 일러스트레이션에 관한 유아의 언어적 반응으로는 주로 그림의 분위기에 근거한 언어적 반응이 많았다. 칼라 표현에 관한 유아의 언어적 반응으로는 사진에서는 사실적인 묘사에 집중해서 언급하였으며 재현적 표현과 만화적 표현에서는 대상에 근거한 반응을, 표현적 표현에서는 표현방법에 근거한 반응을 보였다. 이처럼 색채 표현이나 표현양식에 따라 유아의 반응에도 차이가 있었다. 다섯째, 일러스트레이션의 표현에 대한 유아의 언어적 반응은 만 4세 유아보다 만 5세 유아들이 좀 더 구체적인 반응을 보이는 경향이 나타났다. 이상과 같이 그림책 일러스트레이션에 대한 유아의 선호도와 언어적 반응을 분석한 본 연구의 결과는 교육현장에서, 가정에서 그림책을 제공하고자 하는 교사와 학부모들, 그리고 그림책을 제작하는 출판사, 작가들에게 다음과 같은 시사점들을 제공한다. 첫째, 그림책을 제공할 때는 연령과 성숙에 따른 차이를 고려하여 그에 적절한 그림책을 유아들에게 제공해 주는 것이 바람직하다. 즉 어린 유아들에게는 사실성에 기초한 그림책을 제공해주며 점차 연령과 경험의 폭이 커지면서 다양한 기법과 매체를 사용해서 제작한 그림책을 제공해 줄 것을 시사한다. 둘째, 그림책을 제작하는 출판사나 작가들도 유아에 대한 발달 경향과 선호·흥미를 고려해서 그림책을 제작해야 할 것이다. 어린 유아들도 그림에 관해 평가할 수 있는 능력과 안목을 지니고 있으며 세심한 부분도 놓치지 않고 자세히 본다는 점을 고려해서 보다 예술성 높은 그림과 작은 부분도 소홀히 넘어가지 않고 정확한 사실성에 기초해서 그림책을 제작해야 할 것이다. 또한 그림책을 제작하는 제작자들은 그림책을 보는 대상이 성인이 아닌 유아라는 점을 인식해서 자칫 성인의 시각에서 성인 중심의, 성인의 취향으로 일러스트레이션을 창조할 수 있다는 오류를 인식해야 할 것이며, 유아에 대한 진정한 이해와 함께 유아가 좋아하는 그림책이 무엇인지, 유아의 시각을 고려한 그림책을 제작하기 위해 노력해야 할 것이다.;The objective of this research was to study the children's preferences and responses on various illustration styles in a picture book. The study was conducted by focusing on two main questions: 1. Does the age affect the children's preference on the illustration style? 101) Is there any difference in the children's preference between monotone(black-and-white)style and color style by their age? 1-2) Is there any difference in the children's preference between their age? 1-3) Which illustration style was least liked by the children? 2. What are the children's verbal responses to the various illustration? 2-1) What are the children's verbal responses to the color illustration? 2-2) What are the children's verbal responses to the color illustration? 2-3) Are the children's verbal responses varying to photographic representational, cartoon and expressional style by their age? The subjects for this research were 94 four-year-old and 90 five-year-old children from five kindergartens in a middle-class neighborhood in the city of Seoul and Suewon. The research was conducted using black-and-white and color illustrations of similar images and story. The children were presented with the various styles of images, and were asked to participate based on what they had perceived. The sessions were first recorded with an audio tape, which were then transcribed. Ramsey's criteria (1989), which were corrected by the researcher, were used to analyzed by adjusted frequency, a hundred percent, chi-square and method for post-hoc comparison. The results of the study were as follows: 1. Overall, the subjects, who were children in the ages of four and five, preferred the color style to the monotone(black-and-white) style. 2. Children also preferred illustrations that were objective, or realistic, than expressional. This was clearly the case among the younger children, who favorably preferred the photographic style. The older children, however, showed interest in more expressional forms of illustrations as well. 3. Overall, the subjects, who were children in the ages of four and five, were the least liked expressional style. 4. Children's responses differed with the black-and-white and color illustrations. Which the black-and-white style, the children spoke of the picture's mood. With the color illustrations, however, the children spoke of the actual images that were depicted on the photographic style. Furthermore, the children were more interested on the principal images (or the main characters) on the cartoon, representational style, and on the style of illustration on the expressional style. As seen here, the coloring and the expression style of the image had many affects on the children's verbal responses. 5. The younger children spoke of realism and broad statements and the older children spoke of character's image and color. The older children were more expressed concretely verbal responses. The educational institute and the parents who are looking to provide books for the children should consider the children's preferences at various stages of their development. The results of this research show that the younger children preferred more "realistic", or photographic, images. And the more mature children showed interested in "expressional" styles of illustrations. Therefore, the illustrations and publishers of children's books should consider the children's preferences at different stages. It is important to note that the children have the ability to evaluate the pictures based on their they preferences, and every image becomes a foundation of their mental development. Regardless of the artistic quality of the image, the illustrators should strive to match the suitable stage of the children's development.
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