View : 20 Download: 0

한여울 유치원의 유아음악교육에 대한 문화기술적 연구

Title
한여울 유치원의 유아음악교육에 대한 문화기술적 연구
Authors
김민정
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 유치원에서 이루어지는 음악교육의 양상과 유아에게 있어서 음악의 의미를 살펴보고자 하였다. 유치원에서 유아들이 음악을 통하여 어떠한 경험을 하는지에 대해 문화 기술적(ethnography) 연구방법으로 이루어졌다. 이를 알아보기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 한여울 유치원 음악교육의 양상은 어떠한가? 2. 한여울 유치원 유아들은 음악적 개념을 어떻게 학습하는가? 3. Vygotsky 정신의 도구의 관점에서 본 한여울 유치원 음악교육의 의미는 무엇인가? 본 연구는 서울 외곽에 있는 아파트 단지 내에 있는 유치원 내 만 4세의 학급에서 이루어졌으며, 연구대상은 이 학급의 유아 24명과 교사 1명이었다. 본 관찰은 1999년 3월 22일부터 1999년 7월 20일 동안 총 39회 참여관찰과 총 5회 유아면담과 총 3회 교사면담을 통하여 자료를 수집하였다. 또한, 부모들에게 설문지를 돌렸으며, 1회 가정방문을 하여 부모를 면담을 하였다. 유치원에서 음악교육과 관련된 상황을 녹음하고, 비디오촬영, 현장약기(field jottings)와 현장기록(field records)을 작성하였다. 또한, 교사와의 면담은 전사본을 만들어서 자료화하였다. 수집된 자료를 유형으로 나타나는 해석들의 기초로 부호화하고 범주화하여 분석하였다. 본 연구는 다음과 같은 결과를 통해서 유아의 음악에 대한 의미를 이해하게 되었다. 첫째, 유아는 유치원에서 음악과 함께 생활을 한다. 음악활동 시간뿐만 아니라, 동원시간, 정리시간, 모이기 시간, 간식·점심시간, 귀가시간에 이루어지는 악기소리듣기․노래 부르기․음악 감상 등은 많은 음악적 요소를 가지고 있다. 생활 속에서 유아와 음악은 뗄 수 없는 관계를 지니고 있다. 둘째, 음악적 개념은 음악의 구성요소의 지각과정을 통해 이루어진다. 유아가 소리를 듣고, 비교하고, 분석하고, 해석하는 과정에서 의미를 부여하는 지각과정이다. 지각과정이 다른 사고과정의 기반이 되듯이, 음악적 지각을 지속하는 것은 훨씬 더 복잡한 음악 개념을 형성하도록 도와준다(Leonhard & House, 1977). 유아가 일상생활 속에서 사용하는 높고 낮고, 위로 아래로, 빠르게 느리게, 작게 크게, 똑같은 다른 등의 기본 개념을 음높이, 장단, 세기, 음색 등의 음악적 개념과 관련이 있다. 음악적 개념은 일상생활 속의 개념을 더욱 확장․심화시켜준다. 음악적 개념은 음악을 좀 더 깊이 느끼고 이해하는 기반을 형성한다. 셋째, 유아에게 음악은 정신의 도구이다. 유아는 음악을 통해 아름다움을 느끼고 정서적으로 안정감을 갖는다. 또한, 음악을 통해서 주의집중하기, 기억하기, 사고하기의 고등정신기능을 형성한다. 유아가 교사의 노랫소리를 듣고 주의집중을 하고, 가사 판을 보고 노래를 기억하고, 악기를 사용방식(내재된 규칙)대로 행동하는 것은 스스로 자신의 생각과 행동을 조절하는 모습이다. 음악은 음악자체만으로도 심미적이고 정서적 가치가 있지만, 정신의 도구로서의 음악은 유아 스스로 생각․감정․행동을 조절할 수 있는 고등정신기능을 배양한다.;This study attempts to investigate the aspects of the music education in the kindergarten and the meanings of the music education in view of kindergarten children. This study is to analyze by ethnography research method what they experience from the music education. The inquiries are as follows. 1. What are the aspects of music education in the kindergarten 2. How do the kindergarten children learn to develop the concepts of music? 3. What are the meanings of music education in kindergarten in the context of Vygotsky's mental tools? This study was carried out at a kindergarten in the apartment complex in a Seoul suburb, the research objects were a class of 4-year-old-children and a teacher in charge. The Date were collected through 39 participant observations, 5 children-interviews, and 3 teacher-interviews during a period from March 22, 1999 to July 20, 1999. And, parents were posed questions and interviewed by home visit. The activities of music education were tape-recorded, videotaped, and field jottings and field records were made. In addition, interviews with the teacher were also duplicated and mineralized. Collected data were encoded, categorized and analyzed by each case. The meanings of the music education are understood by the following results. First, Children have a life with music in the kindergarten. There are many musical elements not only in music education but also in attending kindergarten, arrangement time, gathering time, munch time, lunch time, retreating kindergarten. So they are concerned very intimately. Second, Musical Concepts are made of the musical elements in the process of perception. The process children feel sound is the perception by hearing, comparing, analyzing, interpreting. As the perception is the base of other thinking musical concepts(Leonhard & House, 1977). The basic musical concepts which are as like high and low, up and down, quick and slow, loud and quiet, same and different are related to the musical elements like pitch, tempo, loud, timbre, etc. The musical concepts extend and deepen the concepts of life. The musical concepts are foundation of feeling and understanding of music. Third, Music is a mental tool to children. Through music, children experience paying attention, memorizing, thinking by music. Paying attention to teacher's song, memorizing the song, using musical instrument are some aspects of controlling their thought, emotion, behavior for themselves. Music in itself has aesthetic and emotional value, as a mental tool, music helps controlling children's thinking, emotion, behavior for theirselves. Music, as the psychological tools, help higher mental functions for children to pay attention, to memorize, and to think.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE