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예비 과학교사의 연구 참여 경험이 과학의 본성에 대한 인식 및 진로의 탐색에 미친 영향

Title
예비 과학교사의 연구 참여 경험이 과학의 본성에 대한 인식 및 진로의 탐색에 미친 영향
Other Titles
The effects of participation in scientific research of pre-service science teachers on understanding the nature of science and career exploration
Authors
이인선
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
최경희
Abstract
Undergraduate Research Participant(URP) 프로그램은 학생들이 실제 과학자들의 연구에 참여함으로서 학생들의 과학에 대한 이해를 증진시키고 직업 탐색의 기회를 마련할 수 있는 효과적인 학습 방법이다. 학생들은 과학 연구 참여 경험을 통해서 실제적인 탐구의 과정을 경험하게 되며, 이를 통해 과학 지식과 기술을 습득할 수 있다. 이 연구에서는 30주 동안 URP 프로그램에 참여한 6명의 예비 과학교사들의 연구 참여 경험과 이와 같은 경험이 예비 과학교사의 과학의 본성에 대한 인식과 그들의 진로 탐색에 어떤 영향을 주는지에 대해 알아보았다. 연구 결과, 첫째, 예비 과학교사들이 처음에 가졌던 연구 참여에 대한 단순한 흥미, 막연한 두려움은 실험에 몰입하게 되면서 적극적이고 능동적인 태도로 변화하였다. 또한 예비 과학교사들은 연구 참여를 통해 자신의 지적 자존감을 향상시킬 수 있었으며 공동연구를 통해 연구에 있어서 공동체감의 중요성을 인식할 수 있었다. 예비 과학교사들이 거치게 되는 연구 참여 경험의 과정은 전문가 그룹과 연결 고리 만들기, 자신의 지적 수준에 대해 깨닫기, 연구에 몰입하기, 몰입에서 빠져나오기였으며, 몰입하기 과정은 연구 참여에 있어 가장 핵심적인 과정으로서 예비 과학교사들의 연구 참여 경험의 질을 결정하는 과정임을 알 수 있었다. 둘째, 과학 연구 참여를 통해 예비 과학교사들은 과학 지식 및 과학 탐구 과정의 속성을 경험하였으며, 폭넓은 시각으로 과학자의 역할과 책임에 대해 생각해 볼 수 있었다. 또한 연구 참여 경험은 예비 과학교사들의 과학에 대한 이해에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 과학 연구 참여 경험은 예비 과학교사로 하여금 자신의 진로를 탐색하고 확인해 볼 수 있는 기회를 제공하였다. 예비 과학교사들은 전공에 대한 적성 확인, 교사로서의 전문성 향상에 대한 기대감, 대학원 진학을 위한 선경험 등을 위해 URP 프로그램에 참여하고 있었으며, 이들은 연구 참여 경험을 통해 자신의 전공에 대한 적성을 확인할 수 있었고, 물리에 대한 관심을 증가시키는 계기를 마련하였다. 연구 참여 경험은 예비 과학교사의 전문성 향상뿐만 아니라 교사로서의 진로를 확인할 수 있는 기회였고, 이를 통해 예비 과학교사들은 과학 지식과 과학의 탐구 과정에 대한 인식을 변화시킬 수 있었다.;The study explores the effects of participation in scientific research of pre-service science teachers‘ on understanding the nature of science and career exploration. Research participants spent a minimum of five weekly hours for 30 weeks in the laboratory conducting nuclear physics with assigned scientists. In this qualitative case study, sources of data included the researcher's field notes and voice recordings of the activities and social interactions in the laboratory. Participants were interviewed, both formally and informally, periodically during the program. Student journals were collected and photocopied. The results were as follows. First, our study's six participants completed their experience by conducting research on various inquiry processes in laboratories. Each participant conducted the research in four stages. The four stages before and after were the same: First was making inter-linkages with the expert group next came comprehension of the indication level of oneself, third, one was immersed, and finally one came out of the immersion. The stage in which one is immersed was the core process which decides the quality of the pre-service science teacher' research participation experience. Second, pre-service science teachers experienced the attribute of science and the scientific inquiry process from scientific research work. As a result, pre-service science teachers were able to recognize the features and the roles of scientists. Third, based on the scientific research participation experience, pre-service science teachers were able to make predictions about their careers. The research participation of six pre-service science teachers has contributed to the improvement of teachers' professionalism and to understanding about science, the science inquiry process and scientists.
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일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Ph.D
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