View : 581 Download: 0

예비 중등 과학교사를 위한 공통과학 교재 연구에서의 포트폴리오 평가의 적용

Title
예비 중등 과학교사를 위한 공통과학 교재 연구에서의 포트폴리오 평가의 적용
Authors
홍난숙
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 과학교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to develop the portfolio program for pre-service science teachers on common science teaching materials. The portfolio program aims to enhance the active learning and the reflective thinking, and at the same time to promote the ability for performance assessment in the field. this portfolio program had been developed and lasted for 1st semester. 1999 with junior students in the department of science education in cooperative learning. This portfolio program consisted in the portfolio for comparing and analyzing the contents of 5 kinds of common science textbooks chosen arbitrary, and the portfolio for developing instructional strategy. The portfolio was consisted of program goal statements, evidences and reflections, evidence checking list and self-assessment. In portfolio for comparing and analyzing the contents of common science textbook, 6 objectives are suggested: unit objectives set-up, concept-mapping, comparing and analyzing the content, survey the related misconceptions and hierarchy the contents, and affective objective. In portfolio for developing instructional strategy, 4 objectives are suggested: unit objectives set-up for one unit, understanding the learning models for science teaching, developing the instructional strategy for that unit, and affective objective. The portfolios are assessed with analytic scoring check lists by 2 raters and the inter rater reliability was .72~.97. pre-service science teacher considered that setting up the goal is more important than collecting data or making them into evidences. More then 65 percent of them also asked that it is worth to make portfolio. They suggested that evidence, learner-oriented education, and group activity as a merit but also suggested that heavy load for making portfolio as a defect. More than 60 percent of pre-service science teacher answered that portfolio assessment is procedure-centered, and around 75 percent of them also asked that portfolio assessment is helpful to checking the procedure. About 90 percent of them preferred to concrete scoring standard in portfolio assessment because it is helpful for orientation. Half of them responded positive answer in the aspect of usefulness of portfolio in collecting the knowledge and using in pre-service teather education, and rest of them respond negatively to the same question. 70 percent of them, however, replied positively in the usefulness of portfolio in procedure centered class and development of teaching materials. 57 percent of them said that they would choose portfolio as a performance assessment in school education. Many of who respond negatively to portfolio assessment suggested that it is difficult to apply school education and it takes too much time. In this respect, we consider to reduce the load in portfolio. Though portfolio program for pre-service teacher education has many advantages to promote ability for performance assessment, to develop procedure-centered learning, it takes too much time and burdens them with load. Therefore, it is necessary to limit the amount of portfolio and to discuss completely and to guide in carrying out portfolio for general agreement in learning goal. ;본 연구에서는 학습자 중심의 능동적 학습과 반성적 사고를 증진시키고 장차 교육현장에서의 수행평가 능력을 신장하기 위하여 예비 중등 과학교사를 위한 공통과학교재연구 수업에 적합한 포트폴리오 수업전략을 개발, 적용 및 평가하고 포트폴리오 수업전략에 대한 인식을 설문조사 하였다. 연구대상인 예비 중등 과학교사들이 조별 협동학습으로 우리 나라 공통과학 교과서 5종의 내용 비교‧분석 포트폴리오와 공통과학 학습지도안 작성 포트폴리오를 제작하는 포트폴리오 수업전략을 개발하여 한 학기 동안 적용하였다. 포트폴리오 수업전략에서는 목표에 대한 이해, 목표에 대한 증거 및 증거에 대한 반성적 서술과 함께 증거 점검표와 자기 평가표의 형식을 사용하였다. 우리나라 공통과학 교과서 내용 비교‧분석 포트폴리오에서는 교과의 단원 목표 설정, 교과서 내용의 개념도 작성, 교과서 내용 비교‧분석, 관련 오개념 조사, 학교급별 내용 연계성 및 계열성 조사와 정의적 영역을 포함하는 여섯 가지 세부목표를 제시하였다. 공통과학 학습지도안 작성 포트폴리오에서는 단원 목표 설정, 과학 교수 학습 모형의 이해, 수업지도안 개발 및 정의적 영역의 세부 목표를 제시하였다. 포트폴리오 평가를 위해서 두 가지 포트폴리오의 각 세부목표에 대하여 구체적인 채점 준거를 개발하였다. 이 채점 준거에 근거하여 채점한 학생들의 포트폴리오 평가에 대한 두 명의 채점자간의 신뢰도는 .72 ~ .97로 나타났다. 예비중등과학교사들은 포트폴리오를 만들면서 자료 수집이나 증거 작성에 비하여 방향 설정을 보다 더 중요하게 생각하였으며, 전체의 65% 이상이 포트폴리오를 만드는 활동이 가치있었다고 응답하였다. 포트폴리오의 장점으로는 증거 자료와 학습자 중심의 능동적 학습활동 및 조별활동을, 단점으로는 많은 시간의 소요, 불필요한 자료 수집, 포트폴리오를 만드는 작업의 부담감과 포트폴리오에 대한 이해 부족을 제시하였다. 또한 포트폴리오와 보고서 평가에 대해서는 포트폴리오는 과정 중심이고, 보고서는 결과중심이라고 60% 이상이 응답하였으며, 포트폴리오의 과정평가 기능에 대해서도 75% 이상이 긍정적으로 응답하였다. 채점준거에 대해서는 거의 90% 정도가 구체적 채점 준거가 제시되는 경우를 선호하였다. 예비교사 교육에서 지식 수집 또는 활용 측면에서의 포트폴리오의 유용성에 대해서는 긍정적인 응답과 부정적인 응답이 거의 비슷한 정도였다. 그러나 과정 중심 수업 및 교재 개발 측면에서의 포트폴리오의 유용성에 대해서는 70% 정도가 긍정적으로 응답하고 있었다. 또한 학생지도 측면에서는 85% 이상이, 수행평가 시행 측면에서는 75%가 긍정적으로 응답하였는데 포트폴리오 평가의 직접 경험이 주요 이유였다. 그리고 장차 교사가 되었을 때 수행 평가로서 포트폴리오를 실시할 의향에 대해서는 57% 정도가 긍정적으로 응답하였다. 전체적으로 포트폴리오 수업전략에 대한 부정적인 응답의 이유로는 시간이 많이 드는 것과 실제 교육현장에 적용하기가 어려움이 주로 제시되었다. 예비교사 교육에서의 포트폴리오 수업전략은 수행평가 능력을 신장시킬 수 있는 다양한 예비교사 교육과정에 적합한 것으로, 학습자 중심의 능동적인 학습과 과정 중심의 학습을 증진에 도움이 되지만 시간과 부담감이 크므로 이를 줄일 수 있는 개선 방안이 요구된다. 또한 포트폴리오는 목적과 용도가 다양하므로 수업전략 시행 시 충분한 의견교환과 안내를 하고, 채점자의 부담을 줄이기 위해서는 학습 목표의 이해에 대한 의견 교환과 함께 포트폴리오 양을 적당하게 제한하는 것이 필요하다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE