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몰입경험의 교육적 가치

Title
몰입경험의 교육적 가치
Other Titles
A Study on The Educational Values of Flow Experience
Authors
손지희
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
임현식
Abstract
몰입경험이 인간에게 미치는 긍정적인 영향에 대한 관심이 높아지고 있지만 여전히 많은 사람들은 삶에서 몰입하지 못하고 불안해하거나 지루해한다. 이는 교육적 관점에서 몰입의 궁극적인 의미와 가치가 무엇인지 밝힐 것을 요구한다. 본 연구의 목적은 몰입경험이 인간으로서 개인의 삶에서 갖는 궁극적인 가치와 의미를 밝힘으로써 몰입경험의 교육적 가치와 의미를 이해하고, 이와 같은 몰입경험을 이끌어내기 위해 교육이 어떠한 역할을 수행할 수 있는지를 탐색하는 것이다. 각 장은 다음과 같은 내용으로 구성되어 있다. 1장에서는 몰입경험이 인간의 삶에 미치는 존재적 가치와 의미를 이해하고, 교육적으로 적용해야 한다는 본 연구 수행의 필요성을 밝히고, 구체적인 연구 문제를 제시한다. 2장에서는 몰입에 대한 기존 이론과 연구들을 바탕으로 몰입의 의미를 밝히고, 그 한계를 살펴봄으로써 인간 삶에서의 몰입의 가치라는 새로운 접근 가능성을 제시한다. 3장에서는 인간의 존재적 한계와 초월이라는 측면에서 몰입경험에 대해 고찰해 본다. 4장에서는 몰입이 인간의 삶에서 갖는 궁극적인 가치와 의미를 이해하였을 때 교육이 어떠한 역할을 담당할 수 있는지를 살펴본다. 5장에서는 위의 내용을 요약하고 연구의 의의를 밝히며, 몇 가지 제안을 한다. 한국에서 수행된 몰입연구에서의 몰입의 개념은 개인의 몰입경험을 중심으로 한 몰입, 직무나 목표 등 몰입의 대상에 초점을 맞춘 몰입, 특정 외국어를 학습하는 원리로서의 몰입 등으로 구분할 수 있다. 이와 같이 몰입경험이 인간에게 미치는 긍정적인 영향을 각각의 상황에서 탐색해 보는 것은 의미 있는 일이지만 인간과 개인에 대한 이해가 선행되지 않으면 자칫 전체적인 교육의 목적과 방향 안에서 몰입의 긍정적적인 측면을 바라보는 데 소홀해질 수 있다. 따라서 몰입경험의 진정한 교육적 가치를 알기 위해서는 개인의 몰입경험을 중심으로 한 몰입에 대한 이해가 요구된다. 개인의 몰입경험을 중심으로 한 논의는 대부분 칙센트미하이의 몰입이론(flow theory)을 중심으로 전개되었다. 몰입이론 이전에도 몰입의 경험적 특성을 담고 있는 연구들은 있었지만 칙센트미하이는 본격적으로 몰입개념에 주목하고 연구하여, 몰입이론을 정립하였고, 이후 각 분야에서 몰입에 관한 다양한 연구가 이어졌다. 몰입이란 마치 물이 흐르는 것처럼 자연스럽게 시간과 대상의 흐름에 동화되고 일치되어 지금 하는 일에 푹 빠져있는 상태를 뜻한다. 몰입의 중요성에 대한 인식이 확산되면서 다양한 연구들이 이루어졌는데 이러한 연구들은 크게 보았을 때 몰입경험과 자아실현에 관한 연구, 몰입경험과 심리·학습 효과의 두 가지 특징을 중심으로 구분할 수 있다. 그러나 교육적으로 보았을 때 몰입경험은 특정활동에서의 몰입을 넘어 인간과 삶이라는 보다 큰 틀에서 바라볼 필요가 있으며, 몇몇 연구들은 이러한 가능성을 제시하고 있다. 인간은 존재적 한계 속에서 외부적 환경과 상황에 영향을 받는다. 인간의 존재적 한계에 대한 고민은 필연과 우연의 문제에 대한 고찰로 이어져 철학, 종교, 과학 등의 분야에서 세상을 보는 시각에 따라 다양하게 전개되어 왔다. 이처럼 인간의 자유는 제한되어 있지만 많은 사람들은 존재적 한계에도 불구하고 그 안에서 인간의 운명과 근원적 의미를 찾고자 노력하였다. 현대의 연구자들은 좀더 구체적으로 인간의 본질과 성격, 건강에 대해 탐구하여 인간이 어떻게 자신의 한계를 극복하고 잠재력을 발휘하여 초월할 수 있는지에 대한 해답을 찾고자 하였다. 프롬에 의하면 인간은 자기 존재의 우발성과 수동성에 무력감을 느끼지만 물건을 만들고, 예술과 사상을 창조하고, 서로 사랑을 하는 창조행위를 통해 삶의 한계를 초월하여 의미를 찾고 자유를 경험한다. 한편 프랭클은 인간이 ‘의미를 찾고자 하는 의지’를 통해 존재적 한계를 극복할 수 있다고 보았다. 인간은 첫째, 무엇인가를 창조하거나 어떤 일을 함으로써, 둘째, 어떤 일을 경험하거나 어떤 사람을 만남으로써, 셋째, 피할 수 없는 시련에 대해 어떤 태도를 취하기로 결정함으로써 삶의 의미에 다가가며, 존재의 자기 초월을 경험할 수 있다. 무엇보다도 프롬과 프랭클이 주장하는 존재적 한계를 초월하는 삶의 모습은 삶과 존재 자체에 대한 깊은 몰입이 없이는 불가능하다. 몰입은 인간의 존재적 초월에 대한 하나의 원리가 될 수 있는데 이를 바탕으로 ‘시간에 대한 초월’과 ‘상황에 대한 초월’이라는 두 가지 측면에서 몰입이 어떻게 존재적 한계를 뛰어넘게 해주는지 확인할 수 있다. 몰입은 인간이 시간과 상황 안에서 갖는 한계를 초월하여 삶의 의미를 찾게 해주는데, 시간에 대한 초월은 인간 삶의 유한성을 뛰어넘어 영원을 경험하는 강렬하고 절정경험을 연상케 하는 몰입의 측면을 보여주고, 상황에 대한 초월은 보다 수용적이고 자아실현적인 모습을 띤다. 몰입경험을 통해 존재의 한계를 초월하고, 삶의 의미와 가치를 발견하는 사람을 길러내기 위해 교육은 무엇보다도 삶에 몰입할 수 있는 사람을 길러내야 한다. 교육을 통해 삶에 몰입하는 능력을 가진 사람을 길러내기 위해서는 먼저 무엇이 몰입을 가능하게 하는지 알아야 한다. 칙센트미하이는 불안과 지루함을 넘어 몰입에 이를 수 있다고 보았다. 그러나 그가 불안과 지루함이 개인의 기술과 주어지는 도전의 수준에 의해 발생한다고 보았던 반면, 많은 학자들은 불안과 지루함이 어떤 상황적인 원인 뿐 아니라 존재적 요인, 개인의 성격과 심리적 건강, 사회·문화적 요인 등에 의해 일어난다고 보았다. 따라서 이러한 삶의 불안과 지루함을 넘어 삶에 몰입하기 위해서는 전인격적인 측면에서 성숙이 필요하다. 현행 한국 교육은 지식 교육에 치우쳐 있기 때문에 균형 잡힌 발달을 통해 삶에 몰입하는 능력을 가진 사람을 길러내기 힘들다. 그러나 로허와 슈허츠의 신체, 감정, 정신, 영적인 4차원의 몰입에너지를 관리하는 방법이나 발도르프 학교에서의 육체, 정신, 영혼의 조화를 지향하는 교육의 예는 삶에 서의 몰입을 위한 전인 교육이 나아갈 방향을 제시해 준다. 인간은 살아가면서 진정으로 삶에 몰입하지 못하였을 때, 운명에 휘둘리고 삶의 주체가 되지 못한다. 몰입경험은 예측 불가능하고, 유한한 삶 속에서 시간과 상황을 초월할 수 있게 해준다. 따라서 몰입경험의 존재적인 가치를 제대로 이해하고 교육하였을 때 인간은 삶을 진정으로 사랑하고, 그 안에서 존재적 한계를 초월하고 의미를 발견할 수 있는 사람으로 성장할 수 있을 것이다.;Although public interest in the positive impact of the flow experience is rising, many people still cannot immerse themselves in their lives and often undergo boredom or anxiety. In the educational perspective, this calls for the ultimate meaning and values of the flow. Hence, this study will verify the educational values of the flow experience. The purpose of this study is to verify the values and meaning of the flow experience in a person’s life and define the role of education in order to positively derive the positive impact from flow experience. Each page will discuss the following; on page 1, the necessity of this study to understand the existent values and meaning of flow experience on human life and its application to education will be discussed. Also, a concrete question for the research will be raised. On page 2, it will provide possibilities for the new approach called the ‘values of flow in human life’ by taking a look at studies on flow, concepts related to flow and a variety of practical applications. On page 3, we will analyze the flow experience in terms of the existent limit and transcendence of human beings. The role of education on page 4 will be discussed when the ultimate values and meaning of flow in human life are understood. Finally, on page 5, the summary and purport of this study will be brought into light along with some proposal. The concept of 'Mol-ip' in the Korean study of 'Mol-ip' can be classified into ‘flow’ which is mainly about the personal commitment experience, ‘commitment’ which focuses on the object of commitment such as duty or goal, and ‘immersion’, which is the studying principle of a certain foreign language. It is meaningful to explore positive impacts of flow experience in various settings. But without understanding on humans and an individual in advance, we may not see the positive impact of flow experience comprehensively within a framework of education purpose. Thus, understanding of flow experience with focus on individual flow education is critical to find out real educational value of flow experience. Among them, the debate on personal flow experience was mostly developed based on Csikszentmihalyi’s Flow Theory. Even before the Flow Theory, there had been a range of studies on empirical features of flow. But it was Csikszentmihalyi that started to pay attention to the concept of flow seriously, and established the Flow Theory. Since then, a series of studies on flow experience followed. Flow means being completely immersed in the job one is doing by being assimilated to the time and object flow just as natural as a water flow. As the importance of flow was increasingly recognized, various studies were conducted. These studies could be divided into studies on flow experience and self-realization, and flow experience with psychological or learning effect. Nonetheless, from the educational perspective, flow experience should be viewed from a broader framework of human life and some studies have shown possibilities in this regard. Human beings are influenced by external environment and situation within the existent limit. The problem of a person’s existent limit has been connected to the problem of necessity and contingency, which has been developed in diverse forms in the field of philosophy, religion, science and so forth. Likewise, despite the existent limit of human beings and freedom, many tried to seek for the fate and fundamental meaning of mankind. The contemporary researchers have sought for answers of how human can surmount their limit and fully show their potential by concretely investigating the nature, characteristics and health of human beings. According to Fromm, mankind feels helpless about his or her contingency and passivity. However, by making a substance, creating art and idea and loving each other, human beings transcend the limitations of life and experience freedom. Meanwhile, Frankl said human can overcome the existent limit through the ‘will to meaning.’ Human beings get closer to the meaning of life and experience self-transcendence of existence through firstly, creating something or doing a job, secondly, experiencing something or meeting someone and thirdly, deciding which attitude to face inevitable hardship. Above all, the image of life transcending the existent limit argued by Fromm and Frankl is impossible without a deep flow in life and existence themselves. Flow itself can be a principle of the human beings’existent transcendence. Based on this, one can see how flow experience can enable to search for the meaning of life by surpassing the existent limit in terms of ‘transcending the time’ and ‘transcending the situation.’ As flow enables to reach the meaning of life by surpassing the limit within the time and situation, transcending the time shows the intensive, climactic aspect of flow in which humans can experience eternity by overcoming the limitations of life. Transcending the situation is closer to the adaptive and self-realizing aspect of the immersion. In order to foster a person who can transcendthe existent limit and find meaning and value of life on her/his own, education should focus on nurturing an individual able to have flow experience. To that end, we need to figure out what enable individuals to have flow experience. Csikszentmihalyi viewed that individuals can reach flow experience moving beyond anxiety and boredom. While he saw anxiety and boredom can differ based on different individual skills and challenges, many other scholars believed that they are the result of a certain situational factor but also existential, characteristic, psychologicalhealth and sociocultural factors. Therefore, in order to have flow experience overcoming those anxiety and boredom, one needs to be mature in every respect. But, the current Korean education system is centered on knowledge transfer so it is difficult to foster individuals able to immerge in life through balanced development. Nonetheless, energy management by Loehr and Schwartz that offers ways to have second dimension engagement between body, emotion, mind and spirit and the example of Waldorfkindergartenthat pursues harmonious education of body, mind and soul suggest directs for all-rounded education. When human cannot truly immerse in his lives, he or she is easily fluctuated by destiny and thereby cannot become the ruler of his or her own life. Flow experience is unpredictable and enables us to transcend time and situation in our limited life. Therefore, when the existent values of flow experience are properly understood and educated, human beings will be able to grow up as a person who can truly love life and discover the meanings of life by overcoming its existing limitations.
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