View : 578 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김성원-
dc.contributor.author서유경-
dc.creator서유경-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:38Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:38Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051605-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/184430-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051605-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to develop and apply self evaluation test items for teachers of science gifted students which evaluate their level of the expertise. The test includes 6 valuation fields which are subject matter knowledge in science, pedagogical content knowledge in science, identify and evaluation for science gifted student, counseling and guidance for science gifted student, collaboration with others and professional development, and consists of 27 subfields and 72 items. Each item is graded by 5-point Likert scale, and lower scores mean the respondent requires more effort to develop his/her expertise of that part. To apply this items, 215 subjects were sampled. The validity verification results of the test items shows that the test items is reasonable and reliable, it is due to the content validity of the valuation field is 92.7% and content validity of each item is 84.7~94.2 and factor analysis analyzed out 13 factors. In order to verify the internal consistency reliability, the present study examine cronbach α, and coefficient is .97. The test items were applied to see if inservice teachers of science gifted students had what kind of feature. The lowest mean score was identify and evaluation for science gifted student field and the highest one was professional development. The mean score of practicing their own duty is lower than knowledge or cognizance level of the field and it means that the teacher couldn't practice their own duty even if teachers had teaching contents and they understood the importance of that field. There were significant differences in gender in the subject matter knowledge in science and the professional development field, in age in the counseling and guidance for science gifted student, the professional development field and total mean, in subject in the professional development field, in academic career in the subject matter knowledge in science field and in school grades in the counseling and guidance for science gifted student and the professional development field.;성공적인 과학 영재 교육을 위해서는 과학 영재 담당 교사의 역할이 매우 중요하다. 과학 영재 담당 교사의 질은 곧 과학 영재 교육의 질로 이어지므로 과학 영재 담당 교사의 전문성 개발은 차후 우리나라 과학 영재 교육을 위해 꼭 필요한 부분이다. 과학 영재 담당 교사의 전문성을 향상시키기 위해서는 과학영재 담당 교사의 전문성을 측정하고, 전문성 신장을 위한 노력을 불러일으켜야 한다. 본 연구는 과학영재 담당교사가 자기 평가를 통해 자신의 전문성 정도를 파악할 수 있는 자기평가도구의 개발 및 적용에 목적이 있다. 평가 도구는 교과 내용 지식, 교과 교육학 지식, 과학 영재 판별 및 평가, 상담과 생활지도, 상호 협력, 전문성 개발의 6개 평가 영역으로 구성되었으며, 27개 하위 영역, 72개의 문항을 포함하고 있다. 각 문항은 5점 Likert 척도의 형식을 취했으며 낮은 점수를 기록할수록 그 문항과 관련된 영역에서 전문성 개발이 필요함을 의미한다. 표집 대상은 한국 교육 개발원 과학 영재 담당 교사 연수 대상자와 전국 19개의 과학 고등학교와 한국 과학 영재 학교 과학 교사들이며, 수집된 표본의 수는 215개이다. 평가 도구의 전문가 타당도 검증 결과 평가 영역 내용 타당도는 92.7%, 각 평가 영역의 문항 내용 타당도는 84.7~94.2%로 나타났고, 요인 분석 결과 13개의 요인이 추출되었다. 각 요인 특성과 전문가 타당도 검증 결과 이 평가 도구는 내용 타당성을 가짐을 알 수 있다. 신뢰도를 알기 위해 구한 문항 내적 일관성 신뢰도 계수인 Cronbach α는 0.97로 본 평가 도구는 높은 신뢰도를 보였다. 적용한 평가 도구의 결과를 분석하여 문항별 평균 점수를 비교하였더니 과학 영재 판별 및 평가 영역에서는 낮은 점수를 보이며, 전문성 개발 영역에서는 높은 점수를 보임을 알 수 있었다. 또한 실행을 평가하는 문항의 점수는 낮았으며, 상대적으로 인식과 지식을 평가하는 문항의 점수는 높았으므로 이를 통해 알고 있는 지식을 활용하거나, 중요성을 인식하고 있으나 실행하지 못하는 경우가 많다는 것을 알 수 있었다. 교사 집단별로 유의미한 차이(p < .05)를 보인 영역은 성별에 따라 교과 내용 지식 영역, 전문성 개발 영역, 연령에 따라 상담과 생활지도 영역, 전문성 개발 영역, 전체 평균 점수, 학력에 따라 교과 내용 지식 영역, 학교급에 따라 상담과 생활지도 영역, 전문성 개발 영역이었다.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 내용 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 3 A. 교사 전문성 = 3 B. 과학 영재 담당 교사의 평가 준거 = 8 C. 선행 연구 = 29 Ⅲ. 연구 방법 및 절차 = 30 A. 과학영재담당 교사를 위한 자기 평가 도구 개발과 적용 = 30 B. 결과 분석 = 33 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 35 A. 과학 영재 담당 교사를 위한 자기평가 도구의 개발 = 35 B. 적용 결과 분석 = 48 V. 결론 및 제언 = 69 A. 결론 = 69 B. 제언 = 70 참고문헌 = 72 부록 = 79 부록 - 1 과학 영재 담당 교사 설문지 = 79 부록 - 2 과학 영재 담당 교사를 위한 자기 평가 도구 = 81 부록 - 3 평가 준거의 내용 타당도 의뢰서 = 91 부록 - 4 내용 타당도 결과 = 100 부록 - 5 영역별 문항 상관계수 = 105 부록 - 6 요인 분석 결과표 = 110 ABSTRACT = 114-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent999889 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title과학 영재 담당 교사를 위한 자기 평가 도구의 개발과 적용-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDevelopment and Application of the Self Evaluation Test Items for the Teachers of Science Gifted Students-
dc.creator.othernameSeo, Yu kyoung-
dc.format.pageⅷ, 115 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 과학교육학과-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE