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유아교육 공교육화를 위한 유아교육 정책 분석

Title
유아교육 공교육화를 위한 유아교육 정책 분석
Other Titles
Analysis of child education policies for public-educationizing child education.: Mainly with the press release from the government in 1999-2007
Authors
최혜윤
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
The purpose of this research is to annalize the contents of the government policies for public-educationizing early childhood education by utilizing the press release from 1999 to 2007 provided by the government, and then confirm the results of the policies. It is to check both the contents and the results of policies related to public-educationizing early childhood education. Then I would like to find out the present situation of early childhood education and search for the direction for the settlement of public-educationizing early childhood education. The following are problems used for achieving the purpose of this research. 1. What are the contents of the policy of public-educationizing child education showed in the press release(1999 - 2007)? 2. What are the results of the policy showed in the press release(1999 - 2007)? This research deals with the 86 press releases with regard to the contents of early childhood education, among all materials distributed by Ministry of Education, Science and Technology(Ministry of Education & Human Resources Development) from 1999 to 2007. I collected all the related materials to confirm whether the policies were performed properly or not. And I classified the contents of policies appeared in the press release, using three elements in principles of public education, which are free gratis, contents of education, and national management as standards. I categorized the details based on the law of early childhood education, and divided the details of analyzing policy contents into an object, substance, and a scope. To check the real results of practicing public-educationizing early childhood education policy, I analyzed the collected data and especially confirmed whether policies were performed or not, and the rate of fulfillment. The following are the results of this research. First, the contents of early childhood education policies appeared in the sequence of national management and operation(45.35%), free gratis(31.39%), contents of education(6.98%). For the policies for public-educationizing the national early childhood education, support was mainly discussed rather than regulations. For national management and operation, private kindergartens were given support, performed activities of early childhood education development related to establishment of upright views on early childhood education, and were also given political support with regard to all-day system operation. For free gratis, all children were supposed to have the right to learn by being supported with tuition fee. Moreover, aid for the areas with inferior education environment is being actively accomplished. With the contents of education, the government provided an adequate guide of what contents should be given in childhood and also gave the related data after developing it for education to effectively play its role. The government support for public-educationizing early childhood education can be seen continual. Secondly, most of the policies of public-educationizing early childhood education were performed, but there was certain difference in the rate of fulfillment. By and large, the rate of fulfillment has increased. Among the policies for public-educationizing, the rate of fulfillment of short-term policies was 100%, and the rate of fulfillment of medium-and long term policies was not 100%. The reason seems to be the result of other external factors in policy performance.;본 연구의 목적은 1999년부터 2007년까지 정부에서 보도한 보도자료를 이용하여 유아교육 공교육화를 위한 정부 정책 내용을 분석해보고, 유아교육 공교육화와 관련된 정책의 내용과 함께 정책의 이행결과를 확인하는데 있다. 이를 통하여 공교육으로서 유아교육의 현재 상황과 유아교육의 공교육화 정착을 위해 나아가야 할 방향을 모색해보고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다. 1. 정부 보도자료(1999년-2007년)에 나타난 유아교육 공교육화 정책 내용은 무엇인가? 2. 정부 보도자료(1999년-2007년)에 나타난 정책의 이행결과는 어떠한가? 본 연구는 교육과학기술부(구 교육인적자원부)에서 1999년부터 2007년까지 언론기관에 배포한 보도자료 중 유아교육 관련 내용이 포함된 보도자료 86건을 대상으로 하였다. 보도자료에 나타난 정책의 이행을 확인하기 위해 관련 자료들을 수집하였다. 공교육 관련 문헌들을 통해 공교육의 원리에 해당하는 3가지 요소인 무상성, 교육내용, 국가 관리와 운영을 분류기준으로 하여 보도자료에 나타난 정책 내용을 분류하였다. 세부항목은 유아교육법을 근거로 분류하였으며 세부항목별 정책 내용 분석은 보도자료의 대상, 내용, 범위로 분류하였다. 유아교육 공교육화 정책의 실제 이행결과를 확인하기 위해 수집된 관련 자료들을 다시 분석하였는데 정책내용의 이행여부와 이행율을 확인하였다. 본 연구를 통해 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 보도자료에 나타난 유아교육 공교육화 정책 내용은 국가 관리와 운영(45.35%), 무상성(31.39%), 교육내용(6.98%) 순으로 나타났다. 국가의 유아교육 공교육화를 위한 정책은 규제보다는 지원에 관한 내용이 주를 이루었다. 국가 관리와 운영에서는 사립유치원 지원, 올바른 유아교육관 확립과 관련 있는 유아교육발전활동, 종일제 운영과 관련한 정책적 지원을 하였고 무상성에서는 유아교육 기관을 이용하는 유아들에 대한 수업료 지원을 통해 모든 유아에게 교육을 받을 권리를 보장해주고자 하였다. 또한 교육여건이 열악한 지역에 대한 지원도 이루어지고 있었다. 교육내용을 통해 국가는 유아교육 시기에 이루어질 교육내용에 관한 가이드를 제공하고 있었으며 교육이 효율적으로 이루어지기 위해 자료를 개발하여 보급하였다. 유아교육 공교육화를 위해 정부의 노력은 지속되고 있다고 볼 수 있다. 둘째, 보도자료에 나타난 유아교육 공교육화 정책의 내용은 대부분 다 이행되었으나 이행율에 있어서는 차이를 보였다. 전반적으로 이행율은 높아지고 있었다. 공교육화를 위한 정책 중 단기적으로 시행된 정책의 이행율은 대부분 100%의 이행을 보였고 중ㆍ장기정책의 경우 이행목표를 100% 달성하지 못하였는데 정책의 시행에 있어서 여러 외적요인들의 작용으로 인한 것으로 보인다.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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