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유아기 자녀를 둔 어머니의 정보윤리와 정보윤리교육에 대한 실태

Title
유아기 자녀를 둔 어머니의 정보윤리와 정보윤리교육에 대한 실태
Other Titles
The Condition of Mother's Information Ethics and Education of Information Ethics with Young Children.
Authors
김오경
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구는 만 4, 5세 유아기 자녀를 둔 어머니의 정보윤리와 정보윤리교육에 대한 실태를 살펴봄으로써 어머니와 유아에게 필요한 정보윤리교육의 방향을 알아보는 것에 목적이 있다. 이를 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아기 자녀를 둔 어머니와 유아의 정보윤리에 대한 실태는 어떠한가? 2. 유아기 자녀를 둔 어머니와 유아의 정보윤리교육에 대한 실태는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울특별시에 소재한 유치원과 어린이집의 만 4, 5세 학급에 자녀를 보내는 어머니 220명이다. 연구도구는 조준오, 송준오, 황해익(2008)의 질문지를 토대로 본 연구 문제 및 목적에 맞게 두 차례에 걸쳐 수정․보완하였다. 완성된 질문지의 총 문항 수는 43문항으로 일반적 배경, 어머니와 유아의 정보윤리에 대한 실태, 어머니와 유아의 정보윤리교육에 대한 실태로 구성되었다. 수집된 자료의 분석은 SPSS(Statistical Package for the Social Science) 프로그램을 이용하여 연구 대상자의 일반적인 배경, 어머니와 유아의 정보윤리에 대한 실태, 어머니와 유아의 정보윤리교육에 대한 실태를 알아보기 위하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 본 연구의 결과를 연구 문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니와 유아의 정보윤리 실태 중 먼저 어머니의 정보윤리 실태를 주요 결과로 살펴보겠다. 어머니의 정보윤리에 대한 인식의 정도는 상대적으로 유해한 정보의 접촉이 미치는 피해에 대한 인식은 낮았다. 주로 컴퓨터를 정보검색을 위한 용도로 매일 1시간 이내로 가정에서 사용하였다. 정보화의 역기능은 인터넷 온라인 게임 과다 사용이 가장 심각하다고 여겼으며 이로 인한 문제가 발생될 때는 주로 주변인에게 상의하는 것으로 나타났다. 다음으로 유아 정보윤리에 대한 실태를 살펴보겠다. 유아는 주로 컴퓨터를 통해 게임 및 오락을 하고 인터넷 시작한 시기는 만 4세이며 매일 사용자와 1회 사용 시간 30분 이상인 사용자도 높은 편이었다. 컴퓨터는 주로 가정에서 다른 형제자매와 주말이나 휴일 여가시간, 다음으로 저녁 식사 후 잠자기 전에 사용하였다. 유아의 정보화 역기능으로는 인터넷 온라인 게임 과다 사용, 음란물 접촉 및 중독, 통신 언어 오․남용 순으로 심각하다고 여겼으며 이로 인한 문제는 아이와 함께 이야기해 보겠다는 응답이 높았다. 좀 더 적극적인 대처인 담임선생님과의 상담은 다음 순서로 나타났지만 낮은 비율이었다. 유아의 컴퓨터 사용 통제는 보통이상으로 잘 이루어지고 있지만 부분적으로 통제의 어려움에 대해 유아가 너무 몰입하여 떼를 쓰기 때문이라고 하였다. 많은 어머니가 교사에게 정보화의 역기능으로 인한 상담과 유아와 정보윤리 관련 문제 이야기를 해본 적이 없었다. 둘째, 어머니(부모)와 유아의 정보윤리교육에 대한 실태를 살펴보겠다. 어머니의 과반 수 이상이 정보윤리교육 경험을 받아보지 못하였다. 대다수가 부모 정보윤리교육의 필요성을 높게 인식하고 있으며 자녀의 올바른 컴퓨터 사용지도와 같은 실제적인 교육내용의 요구가 높았다. 실시 방법으로는 가정통신문을 선호하였고 년 1-2회를 희망하였다. 다음으로 유아의 정보윤리교육에 대한 실태에서 정보윤리교육 경험은 거의 없는 것으로 나타났다. 유아 정보윤리교육의 필요성은 부모 정보윤리교육보다 더 높게 인식하였다. 유아 정보윤리교육내용은 유해한 정보의 접촉이 미치는 피해, 불건전한 정보의 종류와 영향에 대한 요구가 높았다. 실시 기관으로 유아교육기관을 희망하여 기관에 대한 상대적 신뢰가 높은 것으로 보였다. 실시 횟수에서는 월 1-2회로 부모 정보윤리교육보다 더 높은 횟수를 요구하고 있다.;The purpose of this study is to observes the information ethics of mothers of 4 to 5 years old children and about its education, and find out the future direction for it. The research questions of this study were as follow: 1. What is the level of information ethics for the mothers who have young children? 2. What is the level of education for information ethics for the mothers who have young children? This research's subject is 220 mothers who have 4 to 5 years old children at kindergarten in Seoul. The research material is based on Cho Junoh, Song Junoh, Hwang Heuik(2DDB)'s questionnaires and has been revised two times according to the purpose. Complete version of questionnaires are 43 questions asking for there general background, their level of information ethics and education for it. The collected data was represented in percentages and frequencies through SPSS program in order to determine the actual conditions. The findings of this study were as follow: First, we concentrated on the result of the actual conditions of mother rather than of young children. Mother's level of understand of information ethics were comparatively lower than level of understanding of harmful informations that affects young child. On average, they used 1 hour each day for searching information. The dysfunction of informational technology was most seriously in addiction in computer on-line games, and when this happens, they often discussed with people around them. Next, we look at the condition of infant information ethics. Infants usually use computer for games and average starting age was 4. Moreover, everyday user and spends more than 30 minutes at the time user had a big ratio. Computer was used mostly when having free time or in weekends with other siblings, and nextly in time before bed after dinner. The dysfunctions of technology was greatly serious in over-usage of on-line games, and then connection to illegal and inappropriate sites to abusing internet language. They responded mostly that they would talk with the child about this problem. The second greatest answer was more active one which was to discuss with the teacher who is in charge of the infant, but this respond was low in ratio. Control over infant's usage of computer is above average, but sometimes it is particularly difficult to control because the child is so absorbed into it that he insists on playing it. Many mothers do not have a experience of discussing this problem with the teacher who is in charge of the young child. Second, we look at the condition of the education of information ethics. More than majority of mothers do not have any experience of getting educated information ethics. Majority highly recognized the need for education for parents, and many requested practical education for teaching proper usage of the computer. They preferred annual or biannual letter to parents. Next, for the condition of infants' education of information ethics, they mostly did not get any education. Their recognition for the need for infants' education was higher than that of parents. young children's education had high demands in teaching the damage that harmful information gives to young children and introducing inappropriate information's kinds and its affects. They had comparatively high trust to young children education administrative as they wished it to become a practical administrative. In executing frequencies, their demand is one or two times a month, which is higher than the frequencies demanded for parents.
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