View : 20 Download: 0

유아교육분야에서의 ODA 활성화 방안 연구

Title
유아교육분야에서의 ODA 활성화 방안 연구
Other Titles
A Study of ODA Strategy through Early Childhood Education For Myanmar
Authors
임부영
Issue Date
2009
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
지금은 세계적으로 개발도상국의 생존과 발전을 위하여 공적개발원조(ODA; Official Development Assistance)를 통하여 지원하고 있다. 특히 2002년 UN에서는 영·유아들을 위하여 ‘어린이에게 적합한 세상(World fit for Children)’ 을 발표하고 2015년까지 달성할 구체적인 목표를 제시하였다. 우리나라는 1945년 전쟁이후 많은 나라들의 ODA지원을 받아 경제적 성장을 이룬 나라에서 이제는 최초로 도움을 주는 나라가 되었다. 본 연구의 목적은 우리나라가 효과적으로 ODA를 수행하기 위해 개발도상국의 하나인 미얀마에 유아교육협력 ODA지원 방안을 모색해 보는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 문헌연구와 미얀마에서 유아교육을 통한 지원을 하는 전문가와 면담을 하여 실태를 조사하고, 이를 종합하여 유아교육협력 ODA지원 방안을 모색하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교육협력 대외원조정책(ODA)의 질적인 구성요소는 무엇인가? 2. 유아교육협력 대외원조정책(ODA)을 위한 수원국인 미얀마의 교육실태 및 필요는 무엇인가? 3. 한국형 미얀마지원 유아교육협력 공적개발원조(ODA)모델은 어떠한가? 위의 연구문제에 관한 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교육협력 대외원조정책(ODA)의 질적인 구성요소는 비젼과 정책목표, 정책과제로 나누어 볼 수 있다. 유아교육 협력의 나아갈 방향인 비젼은 이론적 배경에서 고찰한 ODA/DAC의 목표인 MDGs에서 제시하고 있는 목표를 근거로 만들어진 유엔 아동특별총회의 비젼인 ‘어린이에게 적합한 세상(World fit for Children)’을 보다 유아교육 협력에 중점을 두어‘영 유아들에게 더 나은 세상(Better world for early childhood)'으로 하였다. 정책목표는 세계적인 목표에 맞추어 2015년까지 영유아들의 권리실현, 양질의 유아교육제공, 인력을 강화하는 것이다. 유아교육협력의 질적인 요소의 하나인 정책과제, 즉 협력의 방법은 우리나라 유아교육에 대한 외국원조의 지원형태를 고찰하여 시기별 지원의 내용과 민간지원의 한 형태로 세워진 이화유치원과 이화학당의 유치원 사범과를 통한 지원의 성공적인 요소를 고찰하였다. 수원국이 되는 미얀마는 다양한 천연자원을 가진 가능성이 많은 나라임에도 불구하고 가난과 질병, 영양결핍, 식수오염, 낮은 초등학교 진학률과 졸업률을 보이며, 전체적으로 낮은 사회·경제적 인프라를 가지고 있다. 만 2세에서 4세의 유아교육에 있어서도 10%에 미치지 못하며 도시에 집중되어 있는 접근성의 문제와 열악한 기관들이 운영되고 있는 상황이다. 특히 1달의 세미나 과정을 거쳐 배출되는 유아교사의 교육문제가 심각한 것으로 나타났다. 미얀마의 정부나 다른 NGOs기관들의 가장 큰 필요는 교사양성교육과 교사를 양성할 수 있는 지도자를 육성하는 것에 관한 부분이다. 미얀마와의 유아교육협력을 위한 대외원조정책(ODA)방안은 유아교육협력의 질적인 구성요소와 미얀마의 교육실태를 분석·종합하여 계획하였다. 먼저 유아교육협력의 비젼은 미얀마의 영·유아들에게 더 나은 세상을 만들어 주기 위한 것이다. 협력의 목표는 영·유아들의 권리를 알리고 실현하며, 양질의 유아교육을 제공하고, 현지 인력을 강화하여 영·유아뿐만 아니라 그들이 속한 가정과 지역사회 더 나아가 국가적인 발전을 이루는 것이다. 본 연구는 효과적인 한국형 ODA지원모델의 한 예로 미얀마를 비롯한 개발도상국가와의 유아교육협력을 위한 자료로 사용되어 질 수 있을 것이다. 또한 유아교육에 있어서도 지금까지 발전한 우수한 우리의 인적· 물적 자원을 세계에 알릴 수 있는 기회가 될 수 있을 것이다. 무엇보다 가장 큰 시사점은 이 연구가 실현 되었을 때 미얀마의 영·유아들이 전인적인 성장을 위해 더 나은 교육을 받을 수 있다는 것이다. 우리나라가 받은 도움을 세계에 되돌려 주기 위해 보다 적극적으로 미얀마와 같은 개발도상국가와의 유아교육협력에 관심을 가지고 실천에 옮길 수 있어야 할 것이다.;In recent years, Global issue is to help developing countries through effective ODA(Official Development Assistance) for their survival and development. Specially for young children, UN declared "A World fit for Children" in 2002 for whole children through specific goals to reach in 2015. Korea is the first country turning to donner from receiving help after war in 1945 who has a responsibility to help other country. This study is to find out a ODA Strategy(Programme) through Early Childhood Education for country of Myanmar. For that main objective of this study the researcher asked for the Educational needs and situations of Myanmar and consonants of ODA Strategy(Programme) through Early Childhood Education. This study methods is to search related books, studies, thesis and web-based data. And for finding Myanmar's Educational needs and situations, the researcher visited organizations as the Ministry of Education and the Department of Social Welfare of Myanmar, Korea Embassy and KOICA in Myanmar, Unicef and other NGOs which are working for early childhood education, care and development. Myanmar is a land of enormous potential but many children in Myanmar still face poverty, disease, malnutrition, a lack of access to clean drinking water and low primary school completion rates, all of which impede their opportunities for growth and development. A recent survey shows that only 9.4% of 3 to 5 year old children have access to early childhood education services. Pre-school services are also concentrated in urban areas. while the majority of rural population lack awareness of early years. The most of all, the pre-service training of pre-schools teachers held in a one month course which is in great short of period and contents. Consonants of ODA Strategy(Programme) through Early Childhood Education was found out form the experiences of Korean educational success in Early Childhood Education of Ewha Women's University and process in development through ODA from other countries. These are providing healthcare and essential drugs, foods, providing preschools and helping to improve quality education through preschool teacher's training and support local leadership. In conclusion, Early Childhood Education is a key factor in Myanmar's children with opportunities for growth, development and advancement. And it will be a positive impact for children, their families and communities. Furthermore, it will be benefits of Korea's government, universities, various companies and to meet a need for OECD/DAC.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE